Maagdelijkheid is een kostbaar bezit

Alie Hoek - van kooten / 9 reacties

Vraag

Ik heb het erg moeilijk met iets. Ik ben 23 jaar en nog maagd en ik wil me pas lichamelijk geven als ik zeker weet dat diegene mijn man is/in het huwelijk. Het moeilijke is dat ik om me heen zie en merk dat ook christenen en jongeren die zeggen Jezus te volgen gewoon met elkaar naar bed gaan soms zelfs als ze niet eens een vaste relatie hebben. Dat doet me pijn en maakt me verdrietig, zelfs mijn beste vriendin met wie ik goed over God kan praten is pas met haar vriend naar bed geweest terwijl ze elkaar net kennen. Dit vind ik zo erg en verwarrend.

En ik ga daarbij ook aan mezelf twijfelen. Ben ik vreemd? Is het dan toch niet gewoon wel okee en moet ik niet te moeilijk doen... dat komt dan in me op. Maar tegelijkertijd geloof ik dat de Heere wil dat ik me rein bewaar en dat wil ik ook het liefste. Maar mijn omgeving maakt het mij moeilijk op dat gebied.

Ik heb een ongelovige moeder die me steeds naar intieme dingen vraagt als ik een relatie heb. Ik merk aan haar dat ze het leuk zou vinden als ik gewoon eens seks zou hebben. Ik verlang zo naar een moeder die me juist helpt en bemoedigt vanuit Gods Woord om me te bewaren. Ik heb het gevoel dat ik alleen sta. Is dit een beproeving misschien? Ben ik de enige die nog maagd is op haar 23e na drie relaties te hebben gehad?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag komt verdrietig over. Jammer, want je zou juist erg trots op jezelf moeten zijn! Het is echt het mooiste wat er is om jezelf te bewaren voor diegene die het ook echt waard is. En diegene is het echt waard die jou belooft dat hij zijn verdere leven met je wilt delen en er voor je wil zijn. En dat is dan uiteraard wederzijds. Voor dat beloven heeft de Heere God de trouwdag gegeven om dan samen een leven lang een huwelijk aan te gaan. Daarbinnen is die seksuele omgang ook echt veilig.

Je kunt jezelf maar één keer echt weggeven. Je maagdelijkheid is een kostbaar bezit en straks een mooi geschenk. Ik denk dat heel veel vrouwen er spijt van hebben dat ze al met iemand naar bed zijn geweest. En dat merk je vooral als dan de relatie uitgaat. Als een relatie uitgaat en je krijgt opnieuw verkering, moet je dat ook tegen die volgende persoon gaan vertellen. Je bent dan niet meer echt uniek voor elkaar. Dat is jammer.

Helaas bezwijken ook veel christenjongeren onder de druk door wel met elkaar naar bed gaan. Het is in onze maatschappij zo vanzelfsprekend dat men snel met elkaar naar bed gaat dat je echt sterk in je schoenen moet staan om daar niet aan mee te doen.

Jammer dat je moeder daarin ook zo'n druk op je uitoefent. Ik denk dat je duidelijk moet aangeven dat je een volwassen vrouw bent en dat je hierin je eigen (christelijke) weg bewandelt. Heel veel sterkte!

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

maagd
9 reacties
tja
Niet aan jezelf twijfelen hoor! Die vriendinnen krijgen echt nog spijt later. Wat is er mooier te wachten op de ware en te wachten tot je bent getrouwd? Als je gezond mag blijven heb je een heel huwelijk om te oefenen. Ik ben bijna 19 jaar getrouwd en ben nog altijd blij dat wij deze keuze toen maakten en ik vertel het ook mijn kinderen weer. Je wilt zelf toch liever ook niet iemand die al verschillende andere seksuele relaties heeft gehad?
RoosvanSaron
Ware liefde wacht.
t klinkt simpel maar alleen maar waar.
veel sterkte, en weet, God heb ik aan mijn zij
schoenveter
Ik moest aan een paar dingen denken die ik met je wilde delen:

1. We zijn niet van de wereld, maar op deze wereld (gezet, dus niet meedoen met anderen, maar we moeten hier wel tijdelijk leven). Inderdaad vol beproevingen en valkuilen. Dus als je omgeving roept: "Val ook in die kuil want wij doen dat ook!", wil je daarin dan meegaan?
2. 'Waar je mee omgaat, wordt je mee besmet'. Als je verleiding voelt door iets of iemand, breek ermee! Je zegt al dat je er twijfels door krijgt. Je merkt dat je verward raakt door je omgeving. Dat is al de eerste stap naar wat hun doen. Het is als onkruid. Zolang het klein blijft kan je het nog snel eruit trekken, maar als je te lang wacht dan gaat het woekeren en is het veel moeilijker om weg te krijgen.

Dus bescherm jezelf, lees Bijbelstukken, bid en zoek uit of de plek waar je nu zit wel de plek is waar je moet zijn. Iets opofferen in je leven voor God is beter dan heel je leven opofferen aan de wereld.
DeDwaler
Luister maar naar de wijze woorden van mevrouw Hoek-van Kooten en van de reacties. Ik ben een man van 40 en nog maagd. De Heere heeft me ook bewaard, daarvan ben ik overtuigd en ik heb heus wel vriendinnetjes gehad. Ik ben geloof ik ook niet zo geschikt voor een vaste relatie, dus ik heb er verder vrede mee.

Wat de wereld verder zegt interesseert me geen ene moer. Die gaat ten onder met al zijn verleidingen en ongerechtigheden. Moet ik me schamen, omdat ik het als iets heiligs acht, en voor binnen een huwelijk? Volgens de wereld blijkbaar wel. Het zij zo.
mwm
Dag!! Hoera! Iemand die door geeft hoe de Heere het bedoelt en dat doen wil. Wat gaaf. En inderdaad, dat kost wat. Maar dat is altijd zo met iets waardevols. En dat is dit!! Zo. Iets. Enorm. Waardevols!! Hou vol. En wanneer het stormt...? Besef dan maar dat je in de storm je blik op de Heere Jezus mag richten en dat je wortels dan sterker em sterker mogen worden! Ik heb zelf ook bewaard mogen blijven voor degene die voor mij bestemd is en het is zo ontzettend geweldig dat de Heere dat gegeven heeft. Ik sluit me volledig aan bij zr. A. Hoek- van Kooten. En, lees Hooglied wrong maar eens op na, het staat 3 tot 4 x, wakker het niet aan tot het de tijd is. Dat zou zo jammer van je prachtige kado zijn. Tot Zijn eer! Ga zo door ☺
Benthe
Ik ben ook moeder, en als je mijn dochter was zou ik je aanmoedigen om de Bijbelse weg te gaan en zou trots op je zijn!!!
Daar krijg je echt geen spijt van, als je de wegvan de Heere gaat
Gerrard
Beste,

Twijfel vooral niet aan jezelf en over je keuze! Ik vind het erg mooi wanneer je als vrouw staande blijft en je pas helemaal wil geven binnen het huwelijk en je niet laat verleiden tot wat de wereld van je lijkt te vragen.

Een 22-jarige man
Justin
Wat een mooie vraag eigenlijk! Eerlijk gezegd heb ik erg veel respect hiervoor! Het vraagt veel zelfbeheersing om dit ideaal echt uit te voeren. Zeker als ik lees over de druk uit je omgeving en uit je vertrouwde omgeving (thuis). Het is zelfs zo moeilijk voor je geworden, dat het je laat wankelen op deze stevige basis. Ik wilde echt dat ik je zeer hartelijk zou kunnen bemoedigen. Wat je doet is goed! Ze heeft de Heere het bedoelt. Dat kan heel ver weg lijken, nu je midden in de druk van jou omgeving staat. Maar het is echt zo!
Omdat ik zelf tienermoeder was, heb ik in de 10 jaren daarna veel gelezen over dit onderwerp. Een boekje wat wel leuk is (je moet wel kritisch kunnen lezen) is 'ongekust en toch geen kikker' van joshua Harris. Verder schrijft Sarina Brons er ook over in 'Let op! Liefde'.
Hou vol en houd vast aan je ideaal!
Groetjes!
beiteltje
Ik las in een poëzie-album het volgende gedichtje:

Wees jezelf: er zijn al genoeg anderen.
Waarom zul jij je dan veranderen,
je steeds weer aanpassen om te zijn als zij?
Je hoort er dan misschien wel bij,
maar ben je dan ook echt vrij?
Is het wel zo fijn,
om de dertiende in een dozijn te zijn?

Luister allereerst en allermeest naar wat de Heer zegt.
Dat is niet buiten de werkelijkheid zoals wordt gezegd.
Laat Jezus' woord je leven bepalen.
Dat behoedt voor doelloos dwalen.
Jezus wil je leven richting geven,
want Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.