Gesloten vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een heel goede vriend waarmee ik veel dingen deel en hij ook met mij. Als hij mij dingen vertelt gaat dat prima, maar het is eigenlijk altijd zo dat hij me dan de volgende dag een berichtje stuurt dat hij het niet meer over zichzelf wil hebben. Dat gaat zo elke keer. Natuurlijk is dat zijn eigen keuze, maar ik heb het idee dat hij het zo alleen weer opkropt of zich ervoor schaamt o.i.d. Ik heb dit hem al gevraagd en duidelijk gemaakt dat dat niet hoeft enz. Maar op dat moment blijft hij ontzettend gesloten. Terwijl hij de vorige dag open over alles vertelde. Ik weet niet zo goed wat ik dan moet doen. Ik wil hem heel graag helpen en begrijpen. Maar ik weet niet goed nu op welke manier. Hopelijk heeft u tips.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Begrijp ik goed dat vriendlief iets persoonlijks vertelt waar hij later niet meer op terug wil komen? Blijkbaar heeft hij dan een soort uitlaatklep nodig op een bepaald moment, maar als het deksel weer dicht is gevallen zit er meteen een slot op. Dat lijkt me een knap lastige situatie voor jou. Ik begrijp, dat je dan niet zo goed meer weet wat je doen moet. “Hem helpen en begrijpen” is een loffelijk streven, maar de vraag is dan of je zijn hulpverlener wilt zijn. Vriendschap komt van twee kanten en houdt ook een vertrouwen-in-elkaar in. Op de manier die je beschrijft lijkt het of hij jouw grenzen mag overschrijden wanneer hij daar behoefte aan heeft. Waarna hij zich vervolgens weer in zichzelf opsluit.

Toont hij belangstelling voor jou? Vraagt hij wel eens naar wat jou bezighoudt? Confronterende vragen misschien, maar wel van wezenlijk belang in een relatie.

Je vraagt naar tips over de omgang met hém. Maar mijn enige tip is: wees helder in waar voor jóú de grens ligt. Wat accepteer je en waarom? Met andere woorden: hoe is jóúw éígen houding naar deze jongen. Waarbij je ook aan de toekomst moet denken, want dingen veranderen niet vanzelf. Gedrag ook niet!

Denk dus goed na. Waarbij ik je alle goeds toewens,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatiegeslotenvriendschap
1 reactie
Jello
Ik begrijp uit je verhaal dat jij vertrouwelijk over jezelf praat met je vriend. Je deelt veel dingen met hem, zo lezen we. Heel waardevol, om een vriend te hebben, waarmee je veel kunt delen! Je noemt hem zelf ook een heel goede vriend.

Nu schrijf je dat jouw vriend jou ook dingen over zichzelf vertelt, maar een dag later stuurt hij dan een berichtje dat hij het over zichzelf niet meer wilt hebben.

Dat lijkt me eigenlijk heel helder!
Zo wil hij het. Dit is zijn grens en die zal jij moeten respecteren in jullie vriendschap. Doe daarom geen pogingen om hem aan het praten te krijgen, hij wil dit duidelijk niet en het is vervelend dat hij er nadien elke keer weer mee zit, dat hij het toch gedaan heeft.

Je kunt hem helpen door hem de tijd te gunnen.
Toen ik je vraag las, dacht ik: dit is mogelijk geen onwil bij je viend, maar onmacht. Misschien heeft hij zojuist een nare/beschadigende ervaring achter de rug in een eerdere vriendschap en heeft hij even wat meer tijd nodig om zich opnieuw te kunnen geven. Dat hij het wel kán, heeft hij wel bewezen, maar kennelijk wil hij het nú nog niet. En wil hij de reden ook nog even voor zichzelf houden.

Geduld is een schone zaak, en de moeite zeker waard voor een mooie vriendschap. Als hij werkelijk een heel goede vriend voor je is, wees dan zuinig op deze parel, en maak het niet vroegtijdig stuk, door hem te pressen tot iets waar hij nog niet aan toe is.

Praat voorlopig alleen over jezelf, stel hem geen vragen over persoonlijke dingen. En als hij uit zichzelf dingen begint te delen, onderbreek hem dan, en vraag hem eerst of hij dit écht wil vertellen en of hij zeker weet dat hij er straks geen spijt van heeft. Dat komt betrouwbaar over. Hij betekent veel voor jou, jij kunt veel met hem delen, zo kan jij wat voor hem betekenen, namelijk hem helpen zijn grenzen te bewaken.

En bovenal: leg dit probleem aan de Heere voor en vertrouw op Hem, wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God!