Tweede Kamerverkiezingen 2017

Ds. D.W. Tuinier / 4 reacties

Vraag

Aan een predikant van de Ger. Gem. Op 15 maart mogen we weer naar de stembus om weer te kiezen voor een nieuwe regering. Mijn vraag is: waarop moet je stemmen en waar en kies je dan voor? Vlak voor de verkiezingen wordt er door de partijen van alles beloofd. Heb dit al velen malen meegemaakt en geloof daar niet meer in. Ook christelijke partijen doen mee. Wat moet ik daarvan geloven?

Als ik dan weet dat er in mij geen leugens en bedrog mag zijn, kan ik dan wel mijn stem aan een partij geven? Mijns inziens kan ik dat niet, omdat leugens, bedrog en de dingen die in de politieke gebeuren tegen de wil van God in gaan. Ook de christelijke partijen, die zich christelijk noemen, doen naar mijn inzicht hier aan mee. Ik heb dat de afgelopen vier jaar gezien en daarvoor zal het ook wel gebeurd zijn dat ze steun geven aan de regeringspartijen om daar zelf ook hun voordeel mee te krijgen. Dus aan regeringspartijen die abortus en  euthanasie goedkeuren en met God niets te maken willen hebben. De Heere Jezus spreekt door Zijn Woord: “Gij geheel anders.” In de bijbel zocht de Heere Jezus zondaren op en kwam in hun huizen om te redden, niet om een deal te sluiten. Nu kunnen wij niet redden zoals De Heere Jezus dat wel kan, maar we kunnen wel over Zijn liefde vertellen.

Waar zijn hiervoor op aarde? Namelijk God de eer geven die Hij verdient en Hem te loven en prijzen, te volgen en Zijn beeld gelijk worden. En dat mis ik bij de partijen die zich christelijk noemen. Waar is die hartstocht? En waar is hun getuigenis? Waar sta je dan voor en wat heb je dan meer te bieden dan andere partijen? De wereld staat in brand, de Heere Jezus kan elk ogenblijk terug komen en dan moeten anderen bekend worden gemaakt met deze God die eeuwig leven biedt, in plaats van dealtjes sluiten met anderen.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Goed dat je met deze vraag komt. Je bereidt je goed voor op DV 15 maart. Terecht. Dat moet, bezinnend en ik hoop ook: biddend! Want dat is hard nodig! Je vindt het een en ander lastig, ook wat beloftes en praktijken van christelijke partijen betreft.

Nu ben ik niet de persoon die van het politieke leven verstand heb. Dus wat dat betreft kan ik niet aan je verwachtingen voldoen. Toch geef ik je de volgende raad: stel deze vraag aan de leiders/de fractieleider van een van de partijen, die jij op het oog hebt. Ga naar hun website en stuur een e-mail bericht. Ik ben er vast van overtuigd dat je antwoord ontvangt.

Wat je in het tweede gedeelte van je vraag benoemt, daarachter sta ik achter. Naar mijn bescheiden mening brengen de kleine christelijke partijen, natuurlijk met veel fouten en tekorten, jouw verlangen in praktijk.

Beste kiezer, we hebben jou hard nodig. Ga in gesprek, klim in de pen en van harte hoop ik dat je DV 15 maart, biddend, je stem uitbrengt op die partij die voluit vanuit Bijbelse uitgangspunten verlangt te regeren.

Van harte Gods zegen,
D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

politiek
4 reacties
t.kwakkel
TK

Je moet niet kijken wat de partijen ons voorspiegelen.
Maar wat de grondbeginselen van de partij zijn.
sydneylover
Beste vraagsteller, wat verwacht je dan?

Iedere partij heeft zijn ideaal voor ogen hoe Nederland er uit zou moeten zien. Vervolgens heb je te maken met een democratie waarin iedere stem even zwaar weegt. Als je vervolgens iets wilt bereiken dan moet je een deal sluiten met een andere partij die niet hetzelfde denkt.

Dan kun je 2 dingen doen: ten allen tijde principieel je gelijk willen halen. Gegarandeerd kom je dan met je (naar eigen inzicht) 100% gelijk helemaal nergens, omdat niemand met je kan en wil samenwerken.
Of je probeert één van de regels van Stephen Covey toe te passen: zoek naar win-win.
Persoonlijk kan ik de opstelling van de kleine christelijke partijen die die goed begrijpen, erg waarderen.

Je kunt natuurlijk altijd een nieuwe politieke partij oprichten, ook dat is democratie!
Bloemkool
Moeten we de achtergrondfoto bij de titel als een stemadvies (Jezus Leeft) beschouwen?:)
Justinus
Ds. Tuinier zegt o.a. "voluit vanuit Bijbelse uitgangspunten". Ben ik roerend met hem eens. Echter: dit is naar mijn mening niet voorbehouden aan de 'kleine christelijke partijen". Ook een "grotere" christelijke partij handelt vanuit Bijbelse uitgangspunten, maar evenals de kleine christelijke partijen gaat dat met fouten en tekortkomingen.

Ben het met ds. Tuinier eens: neem contact op met de partij van je keuze en vraag!!