Last van mijn keel

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Al maanden heb ik last van mijn keel, af en toe echt een keelontsteking, maar meestal gewoon geïrriteerd. Dit is dan te zien aan bobbeltjes achterin mijn keel. Ben hier ook een aantal keer voor bij mijn huisarts geweest en die heeft mij doorgestuurd naar een logopedist. Wat mij dwarszit is dat ik twee goed zichtbare keelamandelen heb waarvan de ene groter is dan de andere. Ik ben hierdoor heel erg bang voor amandelkanker, maar de huisarts vond het niet verontrustend. Maar hoe kan het dan dat de ene toch groter is dan de andere? Ik hoop dat u mij gerust kunt stellen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een verschil in grootte tussen de twee keelamandelen. Vaak is er sprake van een infectie of een chronische ontsteking, maar een kwaadaardigheid is ook mogelijk. Voor de kans op het krijgen van kanker in de keel is er vaak wel een samenhang met bepaalde risicofactoren zoals: roken, (overmatig) alcoholgebruik en een mogelijke besmetting met het HPV-virus. Als u geen van de risicofactoren heeft dan is de kans klein dat het kanker betreft. Helaas weet ik weinig over uw achtergrond en uw leeftijd, dus daar kan ik geen uitspraak over doen. Maar mocht u zich toch ongerust blijven maken dan wil ik u toch adviseren om dit nog eens te bespreken met uw huisarts. Hij kent uw achtergrond het beste. Eventueel kunt u dan ook nog samen met uw huisarts een bezoek aan de KNO-arts overwegen.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

kanker