Geld beleggen

Redactie Refoweb / 14 reacties

Vraag

Na het overlijden van ouders ontving ik een bedrag uit de erfenis dat ervoor zorgde dat ik geen huursubsidie meer ontvang. Dit betekent dat ik het spaarpotje iedere maand fors moet aanspreken. Ik ben 67 jaar en zou dan rond mijn 80e door het geld heen zijn. Rente opsparen is geen oplossing. Geadviseerd is een deel van het geld (gespreid) te beleggen. Mag ik uw advies in welke organisaties ik het beste kan beleggen? Genoemd zijn Nationale Nederlanden en Shell, alsmede de aankoop van Rabo certificaten.

Antwoord

1. Het risico om in individuele aandelen (zoals Shell, Nationale Nederlanden) te beleggen, is eigenlijk altijd groter dan in een beleggingsfonds (waarin gespreid wordt belegd over meerdere bedrijven/bedrijfstakken).

2. Er zijn beleggingsfondsen die zich speciaal richten op duurzaamheid (energie, grondstoffen) en ontwikkelingslanden (micro-kredieten). Die leveren meestal wat minder financieel rendement op, maar dienen wel het immateriële doel van rentmeesterschap.

Overigens maakt het niet uit of deze vraagsteller zijn/haar erfenis in spaargeld of in beleggingen stopt: het valt allebei in Box 3 voor de belasting en telt dus allebei mee als grondslag voor vermogen.

Lees meer artikelen over:

financiën
14 reacties
Lecram
Als ik even een nuchter antwoord mag geven: Waarom maakt u zich druk over het feit dat u op uw 80e door al uw geld heen bent? Hoe gezond bent u dan nog? Leeft u dan nog? En waarom zou je op je 67e al dat geld oppotten tot je 80? Om iedere keer te bekijken hoeveel geld u heeft?
Er zijn genoeg mensen die op hun 80e (als ze die leeftijd al halen) dat geld niet eens meer kunnen uitgeven.
Daarnaast: als op uw 80e dat geld op is, krijg je dan toch gewoon weer subsidie? En zelfs al eerder, omdat u al eerder onder die drempel zit.

Daarnaast geldt belegd geld ook gewoon als bezit, dus beleggen heeft geen zin.
Geniet er gewoon van en geef geld aan mensen/instellingen die het nodig hebben. Zorg er voor dat u een schat in de hemel hebt, dat is veel meer waard dan geld op de bank.
Prisma23
(Huur) subsidie geven of belasting vragen is een manier om, via de overheid, de rijken de armen te laten helpen. Dus als de overheid dat zo regelt is een zeer bijbelse aanpak.

Trucjes om meer subsidie te krijgen of minder belasting te betalen zijn dus strijdig met twee bijbels lijnen;

a. de rijken helpen de armen (... geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten...)

b. geef de overheid waar zij recht op heeft (.. de keizer wat des keizers is..)
Lekkerbek
Het is toch logisch dat je geen huirsubsidie krijgt als je zelf voldoende geld hebt? Het is niet Bijbels om via slinkse wegen toch nog huursubsidie te krijgen. Dan had de erfenis gewijgerd moeten worden als je denkt er uiteindelijk slechter mee af te zijn.
En wat de leeftijd betreft: 80 is de leeftijd der zeer sterken, het is te hopen dat u die leeftijd bereikt.
Ik ben het helemaal eens met een vorige reactie: wij mogen ons wel drukker maken over een andere erfenis: geborgen te zijn in Christus! Die gun ik u van harte!
henkie
Wie zegt dat de vraagsteller niet bezig is met geestelijke zaken? Kom op, een beetje nuchter, als je naar de bank gaat voor een advies zeg je ook niet eerst je geloofsbelijdenis op.
mortlach
Is met het bedrag een annuïteit kopen geen oplossing?
Ron60
@Henkie
Het is toch 'Ken Hem in al uw wegen' ?
Zou dat dan niet gelden voor grote en kleine financiële zaken? Zelfs als je nuchter naar de vraag kijkt moet je tot de conclusie komen dat voorgaande reacties veel waarheid en wijsheid bevatten. Ik wil de vraagsteller zeker niet veroordelen maar naar mijn bescheiden mening schuurt er hier wel iets.
Race406
Eens met Henkie! Weest nuchter is ook een Bijbelse opdracht...
Samanthi
Titus 2:

2 Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.

Kun je dit een op een zetten met beleggen om huursubsidie te krijgen? Ik ben bang dat iets anders bedoeld wordt.
Race406
We vinden allemaal wel iets van de vraag. Ook ik overigens. Maar we kunnen met allemaal Bijbelteksten gaan gooien om de vraagsteller in een hoek te zetten als was het hem alleen maar te doen om geld te krijgen, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. Al begrijp ik de reacties ergens wel.
CrA
Beste vraagsteller, u hebt een bedrag geërfd van uw ouders. Dat is mooi, want nu hoeft u uw hand niet meer op te houden bij de overheid. Wat heerlijk dat u nu zelf uit eigen vermogen uw huur kan betalen en niet meer financieel in deze van de overheid afhankelijk bent. En, als ik u goed begrijp, maakt u zich zorgen of u dit wel vol kan blijven houden. Ik snap uw angst om weer uw hand te moeten ophouden. Toch zou ik, als ik u was, daar geen zorgen over maken. Het is de goede hand van God geweest, dat u een bedrag hebt gekregen. Dank Hem ervoor en laat Hem verder maar zorgen. En als het weer zover komt dat u financieel geholpen moeten worden, onderwerp u dan aan Zijn regering.
hansa
Vraagsteller stelt zakelijk aan de orde dat zijn huursubdie gestopt is nadat hij een erfenis gekregen heeft. Hij vraagt advies hoe hij het geld van de erfenis het beste kan beheren (beleggen) om er zo lang mogelijk profijt van te hebben.

De meeste reacties komen voort uit een vooronderstelling dat vraagsteller het erg vindt dat hij nu geen huursubsidie meer ontvangt. Maar dat kan ik in de vraagstelling helemaal niet lezen.
Er zijn wel enkele mooie reacties bij die op zich waar zijn, maar ze slaan niet op de vraag. Ze gaan uit van een vooringenomen stelling. Daarmee doen we de vraagsteller geen recht.
Refoweb heeft het goed gelezen: een zakelijk antwoord op een zakelijke vraag.
katlheen
Ik denk dat niet iedereen de vraag goed begrijpt.

Vraagsteller is er niet om uit om het vermogen zodanig weg te zetten dat hij weer in aanmerking komt voor huursubsidie. Belegd vermogen valt in box 3 en daar wordt vermogensbelasting over geheven. Box 3 telt gewoon voor je hele vermogen mee, en daar zal de subsidie op gebaseerd zijn. "ontduiking" door beleggen is dan ook helemaal niet aan de orde. Of het nu op een spaarrekening staat of dat het belegd is in aandelen, dat maakt niet uit. Wel is er de belastingvrije voet in box 3.

De vraag van vraagsteller is er meer op gericht om het geërfde geld beter te laten renderen. Door het geërfde bedrag loopt vraagsteller huursubsidie mis. Logisch en terecht natuurlijk, huursubsidie is voor mensen die het anders niet kunnen opbrengen.
Aangezien dit inhoudt dat vraagsteller nu moet interen op het geërfde vermogen, is de vraag logisch. Sparen levert niets op, nog geen half procent. Wellicht op een deposito rekening ietsjes meer, maar dat weegt niet op tegen de heffing in box 3 en de inflatie.

Vraagsteller geeft aan dat hij met deze situatie op 80 jarige leeftijd door het geërfde geld heen is. Heeft vraatsteller rekening gehouden met belasting in box 3 en inflatie? Dan zou het wel eens eerder dan 80 jaar kunnen zijn.

Om diverse redenen kan ik me voorstellen dat vraagsteller nu graag betere rendementen op dit potje met geld wil halen. De 80 halen is tegenwoordig niet zo zeldzaam meer dus wel terecht. Daarnaast heeft vraagsteller misschien nog hobby's of andere uitgaven die hij wil doen.

Door beleggen valt het rendement te verhogen. Voorwaarde bij beleggen is dat er gespreid wordt belegd. Dat kan in diverse fondsen zijn, maar er zijn ook mogelijkheden van trackers en "mandjes" van aandelen die een afspiegeling zijn van een index of meerdere indexen. Daarbij kan ook weer worden gekeken naar sectoren of geografische locaties. Kortom, genoeg keus. Zolang er maar spreiding van risico is.

Hoge rendementen zonder risico's bestaan niet, houdt u dat altijd in het achterhoofd! In uw geval dient u goed te spreiden en een deel van het belegde vermogen in redelijk stabiele/veilige beleggingen te stoppen die goed renderen vanwege dividend. Shell staat bekend als een hoog dividendfonds. Let er wel op dat het voor Shell steeds lastiger wordt om het beloofde dividend ook uit te keren. Het zou dus zo maar kunnen zijn dat dit in de toekomst verandert.
Rabobank Certificaten keren 6,5% rente per jaar uit, verdeeld over 4 kwartalen. Deze 6,5% gaat echter over 25 euro nominaal, dus als ze voor een hoger bedrag worden ingekocht is het rendement iets lager. Gezien de huidige koers kom je volgens mij op ruim 5% per jaar uit, wat uiteraard meer is dan een spaarrekening.
Er zijn ongetwijfeld ook fondsen die gespreid beleggen over hoog dividend fondsen. Daarmee heeft u een hoger dividend, maar dan wel gespreid.

Hoe dan ook ,vraagsteller kan het beste advies vragen bij een beleggingsadviseur. Concreet:
- spreiden van het vermogen om risico's te verkleinen. Wel zal het rendement iets minder zijn. (maar als het goed is nog steeds een stuk meer dan op een spaarrekening
- Hoog rendement zonder risico is niet te halen.
- Beleggingen kunnen fluctueren. Als de beleggingen tussentijds op verlies staan moet de vraagsteller zich afvragen of hij dit acceptabel vindt en er geen slapeloze nachten aan overhoudt. Als dat wel zo is moet vraagsteller zich afvragen of hij dan wel moet beleggen.

Succes!
CorsdeKort
Een kennis van mij, waarbij ik in Kampen op CBMC zit, dat is een een soort bijbelclub voor zakenmensen (1x per week van 's morgens 7.00 tot 8.15 uur), die helpt senioren met financiële planning. Ik meen dat hij oprecht, eerlijk én deskundig is. Als u interesse heeft in zijn hulp dan dan kan ik u zijn gegevens doorgeven.
cors.dekort@anico.nl
katlheen
Ik zou de vraagsteller toch willen adviseren om professioneel advies in te winnen van een beleggingsadviseur met de bijbehorende geldige papieren. Iedere bank biedt beleggingsmogelijkheden aan, informeer eens bij u eigen bank is mijn advies.