Wonderlijke openbaringen bij ouderlingen

Ds. C. Harinck / 64 reacties

Vraag

Geachte dominee C. Harinck. Heel graag zou ik u een vraag willen stellen die me erg bezighoudt. Ik heb al verschillende keren huisbezoek gehad zonder dat er een gesprek mogelijk was op basis van de Bijbel. De ouderling vertelde dat hij onder een bepaalde preek ‘gearresteerd’ werd en dat hij in zijn ‘ongeluk’ liep. Dat het nood werd. Tot zover kan ik het volgen.

Omdat het gesprek overging op iets anders, vroeg ik hoe het bij hem ‘opgelost’ is. Met veel overtuiging sprak hij van een tekst die met grote kracht tot hem kwam. Het woord geloof kwam helemaal niet aan bod. Christus werd aangeduid als “de tweede Persoon.” Verder werd me verteld dat een preek die gelezen zou worden op het laatste nippertje moest worden aangepast. Hij kreeg in de nacht ‘woorden’. De volgende dag zei de Heere tegen hem dat hij dat en dat boek moest pakken en toen hij dat boek open deed was daar de preek over de tekst die hij ’s nachts gekregen had.

Een andere ouderling had het over een psalm die anders was dan op het bord. Hij wist van tevoren dat de psalm aangepast zou worden en welke psalm het zou worden. Ik zeg niets van deze mensen (ik zou niet durven). Maar toch: je blijft zelf zitten met de gedachte dat je ook moet wachten op een wonderlijke openbaring en in de tussentijd bid je erom. Is dat nu het ware geestelijke leven? Leven van gevoel tot gevoel? En alles gebeurt op een wonderlijke manier.

Als ik dan de Bijbel lees dan kom ik mensen tegen die op de Heere vertrouwen. Dat is niet een steunen op gevoelens die ze ooit beleefd hebben, maar een steunen op het Woord van God. Hoe moet ik de boodschap die ik op de huisbezoeken krijg op één lijn krijgen met de boodschap die ik in de Bijbel lees? Hoe moet ik met deze mensen praten? Hoe moet ik zalig worden? Ik krijg geen teksten, er gebeuren geen bijzondere wonderlijke gebeurtenissen in mijn leven? Heel graag zou ik uw antwoord ontvangen. Dit is een noodkreet.

Antwoord

Beste vraagsteller.

Uw vraag komt inderdaad over als een noodkreet. U weet het niet meer. U bent helaas niet de enige die in verwarring raakt.

Mijn eerste raad is: Houd je aan de Schrift. We lezen in Jes. 8:20: “Tot de wet en tot de getuigenis, zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.”

Ten eerste kwamen ze toch om met u te spreken en zij spraken alleen over zichzelf. Dat is geen huisbezoek doen. En wat  die twee broeders u te vertellen hadden op het huisbezoek vind ik ook vreemd. Het eerste deel kon u nog wel volgen en ik ook. Men gebruikt daar woorden als “gearresteerd” voor, maar goed dat kan ik nog wel verdragen. Men hult zich nu eenmaal graag in termen en bevindelijke uitdrukkingen.  Maar wat dan verder volgt, is toch vreemd.  Men maakt dan godsdienst. Hoe vreemder, hoe mooier het is. En het past allemaal in elkaar.

De Bijbel doet men open en het eerste woord dat men ziet is van God. Van alles wordt er bijgesleept om maar apart en bijzonder te klinken. Gebeurtenissen worden zo uitgelegd alsof God Zich daardoor heel bijzonder aan ons heeft getoond. Het rust allemaal op de eigen geest en dat is een verduisterde geest. En alles is er op gericht om zelf in het middelpunt te staan als een bijzonder persoon. Hoe droevig is het al in onze kerk gesteld als dit voor “je van het” van de bevindelijke godsdienst doorgaat. Het gewone, eenvoudige werk van de Heilige Geest kent men niet meer. En dat zijn dan ambtsdragers! Ergens moet de schuld liggen van zulke ontsporingen. Is men echt niet beter van de kansel onderwezen?

Ik wil u raden u te houden bij het ware en eenvoudige werk van de Heilige Geest. De Bijbel en ook onze belijdenis spreken dan over: “Waar geloof in Jezus Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, dorst naar de gerechtigheid” enz, DL 1-12. Een hartelijk leedwezen over de zonde,  een schreeuw van droefheid naar God en hartelijk belijden van schuld en  zonde, een roepen tot Jezus: “Zone Davids, ontferm u mijner!” en een verlangen om in Gods wegen te wandelen. Daar hadden de broeders over moeten spreken en moeten vragen of u daar kennis aan hebt. Die eenvoudige kenmerken van het leven van God in de ziel van een mens zijn meer waard dan al die zelfgemaakte godsdienst. Ik vrees dat men zich met al die zelfgemaakte godsdienst bedriegt voor de eeuwigheid. Jezus zal zeggen: “Ik heb u nooit gekend.” En dat betekent: “Ik heb nooit een relatie met u gehad; Ik heb nooit iets voor u betekent; ik heb u nooit als een verloren zondaar aan Mijn voeten gezien.”

In het oude Schotland was een vraag die men de grote vraag van de Catechismus noemde. Deze luidde: “Wat dunkt u van Christus is de test; Je kunt nooit recht zijn in de rest, tenzij dat u recht denkt van Hem.”

Daar gaat het om. Kennen we Christus? Schuilen we achter Zijn bloed. Zijn we ooit tot Hem gevlucht als een verdoemelijk zondaar, die redding en geborgenheid zoekt?  O hoe droevig is het in  kerk gesteld als deze dingen verdwijnen en er een zelfgemaakte godsdienst voor in de plaats komt.

Ds. C. Harinck

64 reacties
ernstboogert
Dag vraagsteller/ster en ds. Harinck, Ik ben maar een eenvoudige PKN'er, maar hier krijg ik echt tranen van in mijn ogen en een wond van in mijn hart. Dank voor deze vraag en het antwoord. Weet dat de pijn van deze verwarring over de grenzen van de Gereformeerde Gemeente en aanverwante kerkverbanden wordt meegevoeld, meebeleefd en meegeleden. Te vaak zie ik dat mensen precies op deze punten (taalgebruik, bijzonderheden, manieren van vertellen, teksten, woorden etc.) elkaar kwijt raken of geestelijk en psychisch tot een keuze (en dus tot een breuk met de anderen) gedwongen worden. En dat terwijl we elkaar als verloren zondaren en zondaressen mogen vinden in de liefde en de woorden van Christus en straks eeuwig voor zijn troon. Laten we ons daarop voorbereiden. In lijn met ds. Harinck denk ik dan inderdaad dat het Woord van de Heere het enige houvast is. Sterkte in alles.
Jeremiah
Het een sluit het ander toch niet uit?

"Met veel overtuiging sprak hij van een tekst die met grote kracht tot hem kwam."

Ik neem aan dat het een Bijbeltekst was, en wat is daar mis mee?
Samanthi
Nee er is niets mis mee. Maar is alles op de Schrift gebaseerd? Klinkt het bekeerd u en geloof het evangelie met zo'nu verhaal? Ik ben bang van niet. Zo'n huisbezoek geeft verwarring.
Johangroen
Dank ds voor dit mooie antwoord en hoop dat het tot bemoediging van velen mag zijn omdat velen dit soort huisbezoeken meemaken, dan stelt men vooral zichzelf op de voorgrond zoals vaak in gezelschappen vroeger gebeurde waar dit fenomeen ook vandaan komt, en er een waarheid van gemaakt heeft bij die mensen zijn de beleving van mensen belangrijker geworden dan Gods woord. En hele theologieen op gebouwd.
dorpeling
Inderdaad, @Jeremiah zegt wat ik ook dacht. Ik snap niet goed wat er mis aan de verklaringen van de ouderlingen is. Het geloof is toch ook gevoelswerk, en God komt toch vaak door Zijn woord tot Zijn kinderen? Ze mogen en moeten toch de weg aanwijzen hoe God met Zijn kinderen te werk gaat?

Ik hoor het juist graag, ik kan daar enorm jaloers op worden.

Om dat nu weg te zetten als 'vreemd' en een 'ontsporing van ambtsdragers'... gevaarlijk hoor.
sydneylover
@dorpeling

Ik denk dat ik je twijfels deels begrijp, maar ik heb iets te vaak meegemaakt dat dit soort getuigenissen met een mystieke, niet te traceren achtergrond als kenmerk van het ware worden gezien. En dat is gevaarlijk!

Als persoonlijke ervaringen gekoppeld zijn aan een leven met Jezus dan moet zo'n ouderling daar ook van kunnen vertellen. Als dat omfloerst gebeurt met termen als 'de tweede Persoon' dan gaan bij mij ook de nekharen overeind. Ik heb iets te vaak meegemaakt dat personen die op die manier vertellen een vrome vernislaag blijken te hebben waar niet zoveel inhoud achter zit..
Johangroen
Jeremiah en dorpeling lees het antwoord van de dominee eens goed, dan heeft jullie commentaar weinig zin.

ouderlingen die zo op een huisbezoek spreken en geen antwoorden kunnen geven zijn het om eigen eer te doen in plaats van Gods eer, zo van kijk mij eens bijzonden zijn wat ik allemaal voor wonderen meemaak maar vervolgens geen uitleg kunnen geven. dat hebben ze uit verhaaltjes van Bekeringen die gebaseerd zijn op de vroegere gezeldschappen en willen hetzelfde hebben als die mensen maar op de Bijbel kunnen ze het niet gronden. ze kunnen ook eenvoudig zeggen Christus is voor mij alles door het geloof meer hoeft het niet te zijn.
dorpeling
@johan, maar meer mág het toch wel zijn? Mag daar dan niet van verteld worden?

Ze gaven toch antwoord? Heeft vragensteller meer gevraagd? Niet dat ik lees. Dan had hij/zij dat moeten doen. Dan had hij daar misschien ook antwoord op gekregen. En anders had hij door kunnen vragen.

Hoe kunnen ze het niet gronden? Ik meen te lezen over een tekst en een psalm, Gods Woord dus. Napraten, kan, maar dat weet je toch niet?

Aannames genoeg, maar waarop baseer je dat? Misschien de vraag beter lezen.
dorpeling
@sydneylover, ook hier geldt: doorvragen, vragen om verduidelijking. Wanneer je het niet snapt, vraag om uitleg. Dan kom je er snel genoeg achter of het echt is. Ik lees in deze vraag niet dat dat gedaan is.

Misschien is het hun jargon geworden, maar hebben ze niet eens door dat de 'normale' kerkganger er zo geen touw aan vast kan knopen en er onzeker van wordt.
Johangroen
dorpeling daar geven zij je geen kans voor, die zijn zo druk met zichzelf en vooral je voorlezen hoe het moet volgens een bepaalde weg die niet bijbels is. het is naaperij van wat men gehoord of gelezen heeft en ook daar waren veel fabels bij in de tijd van de gezeldschappen waren ze nog erg bijgelovig maar de schrift met schrift verklaren ho maar, mensen als je getuigd doe dat van uit je hart en anders niet.
Johangroen
Ten eerste kwamen ze toch om met u te spreken en zij spraken alleen over zichzelf. Dat is geen huisbezoek doen. En wat die twee broeders u te vertellen hadden op het huisbezoek vind ik ook vreemd. Het eerste deel kon u nog wel volgen en ik ook. Men gebruikt daar woorden als “gearresteerd” voor, maar goed dat kan ik nog wel verdragen. Men hult zich nu eenmaal graag in termen en bevindelijke uitdrukkingen. Maar wat dan verder volgt, is toch vreemd. Men maakt dan godsdienst. Hoe vreemder, hoe mooier het is. En het past allemaal in elkaar.
CrA
Beste vraagsteller, huisbezoek is onderzoek naar het resultaat van de prediking. Het is niet de bedoeling dat ouderlingen hun bekering vertellen. Maar goed, als je er naar vraagt hoe het bij hen 'opgelost is', dan kun je een antwoord verwachten. En als iemand zijn bekering vertelt moet je goed filteren. Het gevaar is dat je hoofdzaken voor bijzaken aanziet en andersom. M.i komt daar je verwarring vandaan. Let ook niet zozeer op de termen die men gebruikt. B.v gearresteerd of in je 'ongeluk lopen', want daar wordt droefheid over de zonden mee bedoeld. De Tweede Persoon, dat is Jezus. Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Wat zijn bijzaken? Een preek die op het laatste nippertje moet worden aangepast. Dat er een boek genomen moest worden en toen hij dat boek open deed was daar de preek over de tekst die hij ’s nachts gekregen had. Dat een psalm anders was dan die op het bord stond en dat men van te voren wist welke psalm het wel zou worden. Als iemand zijn bekering vertelt worden er altijd bijzaken genoemd. Ook Paulus deed dat. Een licht van de hemel, hij viel op de grond, hij begon te beven, zijn reisgenoten waren sprakeloos, hij was 3 dagen blind en at en dronk niets in die tijd. Dit zijn bijzaken die je er uit moet filteren. Het gaat om de hoofdzaak:de woorden die Jezus sprak en wat die woorden uitwerken in iemands leven, heeft het bekering en geloof tot gevolg.
Johangroen
cra, hoezo tweede persoon? zij zeggen dat je een hele weg moet bewandelen oftewel de standen leer, en haalt men de Heilige Geest en Jezus en de Vader uit elkaar, alsof je die apart moet leren kennen voordat men genade heeft gekregen en dat is een leugen, wie de Zoon heeft heeft ook de Vader en dat gebeurt in de wedergeboorte, oftewel de rechtvaardigmaking, maar deze ouderlingen maken er een mystieke leer van die niet Bijbels is.
CrA
@Johangroen, begrijp me goed, je kunt beter Jezus zeggen, maar refos weten over het algemeen heel goed wie met de tweede Persoon bedoeld wordt. Maar wat ik aan wil geven is dit: prik nu eens door die termen heen tot de kern.
Omega
Als je spreekt over de Tweede Persoon en niet over Jezus, de schoonste naam aller namen, zegt dat al genoeg. Spreken over de Tweede Persoon (Gods Woord doet dat nergens) is niets anders dan Christus op afstand houden in een zelfgecreërde vormengodsdienst. Een ouderling die op deze wijze over de Zaligmaker spreekt, openbaart zichzelf als iemand die geen deel heeft aan het bloed van Christus. Om het scherp te zeggen: toneelspel en vroom geleuter. Wegwezen daar als de zaligheid je lief is. Zoals ds. Harinck zegt: Een zelfbedachte godsdienst die bedriegt voor de eeuwigheid.
Johangroen
Amen Omega
dorpeling
De tweede persoon is Christus, alleen dan in andere termen. Wat maakt dat uit? Er is maar één Jezus, en hoe je Hem ook noemt, Hij blijft dezelfde.

Alleen om het gebruik van deze naam, en om de verdere uitwijdingen in misschien wat bevindelijke taal, kun je dat nog niet wegzetten als zelfbedacht, toneelspel of vroom geleuter!

Dat kun je niet voor een ander doen. Je kunt toch niet in hun hart kijken? Je kunt hoe dan ook niet weten of ze echt door God bekeerd zijn, maar je weet ook niet of ze dan niét zijn, alleen op basis van wat ze met huisbezoeken over hun ervaringen vertellen. Gods werk mag je niet zonder meer verwerpen! Het zijn wel ouderlingen, aangesteld in hun ambt.

Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods?
Johangroen
Dorpeling jij weet niet of ze geroepen zijn en uitverkoren dat bepaald God gelukkig en je mag ouderlingen ook op de vingers tikken als zij iets zeggen wat niet in de Bijbel te vinden is Paulus was hier heel duidelijk over zelfs keihard. Het zijn gewoon mensen hoor en respect krijgen ze niet door alleen maar over zichzelf te praten maar juist door er te zijn en voor te leven als een voorbeeld daar hoeven ze niet zulke verhalen voor op te hangen dat dwingt meer respect af dan dit gedrag. Dorpeling waak er voor dat je slaafs gedrag gaat vertonen naar zulke ouderlingen maar onderzoek liever elk woord wat ze zeggen.
Johangroen
Dorpeling jij weet niet of ze geroepen zijn en uitverkoren dat bepaald God gelukkig en je mag ouderlingen ook op de vingers tikken als zij iets zeggen wat niet in de Bijbel te vinden is Paulus was hier heel duidelijk over zelfs keihard. Het zijn gewoon mensen hoor en respect krijgen ze niet door alleen maar over zichzelf te praten maar juist door er te zijn en voor te leven als een voorbeeld daar hoeven ze niet zulke verhalen voor op te hangen dat dwingt meer respect af dan dit gedrag. Dorpeling waak er voor dat je slaafs gedrag gaat vertonen naar zulke ouderlingen maar onderzoek liever elk woord wat ze zeggen.
Omega
@dorpeling Dit is nu precies de aloude list van satan: de naam van Jezus uit de prediking en uit de gesprekken proberen te krijgen. En daar komen dan bedekte termen voor in de plaats. Als jij je vader omschrijft als "de persoon die getrouwd is met mijn moeder", maakt dat helder dat er tussen jou en je vader geen liefdesrelatie is. Zo ook met Christus. Wie Hem van harte lieft heeft, noemt Hem bij Zijn Naam. Ja, kan niet over Hem zwijgen, zal Hem aanprijzen en uitstallen in al Zijn weldaden.

Niet iedere ambtsdrager is een kind van God en dus uitverkoren. Zij worden namelijk aan de vrucht gekend. Ik neem aan dat je dat nog wel beseft. En als tijdens een huisbezoek niet over geloof en/of over Jezus wordt gesproken, durf ik de geestelijke staat van deze mannen wel te betwijfelen. Op z'n best is er dan sprake van een wondergeloof.