Switchen van kerk

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom moet een gewone kerkganger bij zijn eigen kerk blijven en mag hij/zij niet overstappen naar een andere kerk? Ik hoor vaak dat God je dat geplaatst heeft. Maar waarom zou een gewoon iemand niet elders geroepen kunnen zijn? Ik moest denken aan Johannes 3:8: "De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met een ieder die uit de Geest geboren is". Is een gewone kerkganger niet uit de Geest geboren? Want waarom laat een dominee zich wél beroepen, maar mag een gewoon mens mag niet switchen?

Antwoord

Vragen over het veranderen van kerkverband zijn genoegzaam beantwoord in de vragenrubriek. Zie  de antwoorden onder de tag 'kerkkeuze'.

Bij iedere handeling of houding is wel een Bijbeltekst uit zijn verband te rukken, zo ook de door jou genoemde Joh. 3:8, waar het gaat om het werk van de Heilige Geest in een mensenhart, bekering en wedergeboorte.

Een dominee verandert van gemeente, meestal niet van kerkverband. Een kerk is daarnaast geen autoband die je inwisselt na meer of mindere slijtage.