Jongen omruilen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Vroeger vond ik een jongen erg leuk. Deze kreeg verkering met een bekende van mij. Ik ben verder gegaan en baalde er eerst erg van, maar dit werd minder. Na een poosje vond ik iemand anders leuk, dus heb ik God zo erg gebeden -tot huilens toe- of dit eindelijk Gods weg mocht zijn en of het wat mocht worden. Eindelijk na een hele poos kwam het dan: ik kreeg een berichtje dat hij mij leuk vond. Ik was helemaal blij dat dit gebeurde. Nu ben ik met hem weggeweest etc, was erg gezellig allemaal en ik kan het goed met hem vinden.

Echter is vorige week de verkering van die jongen die ik eerder leuk vond uitgegaan en ik merk dat ik hem nog steeds erg leuk vind, veel leuker dan die jongen waar ik zo om gebeden heb. Wat nu precies het probleem is: ik voel mij erg schuldig tegenover God. Ik heb zò gebeden en gevraagd of die jongen het mocht worden en dan gebeurt het eindelijk en dan vind ik hem toch niet zo leuk als ik dacht en vind ik die eerdere jongen leuk. Mag ik nu God bidden of dat de weg is? Het komt zo ondankbaar over omdat ik kreeg waar ik zo om vroeg en nu is het niet naar mijn zin en dan zou ik weer om iets anders gaan vragen. Hoe moet ik hier mee om gaan? Is dit ondankbaar naar God toe?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Omruilen of terugbrengen kun je met spullen die je in een winkel gekocht hebt. Er zijn zelfs wettelijke maatregelen voor de winkelier die onder bepaalde voorwaarden verplicht is om jou je geld terug te geven, goederen te ruilen of een tegoedbon uit te schrijven. Ofwel: jou je zin te geven. Helaas is God geen winkel met ruilmogelijkheid of uitverkoop, als ik het zo mag zeggen.

Zal ik het ánders zeggen: wegwerpartikelen zijn díngen. Ménsen zet je niet zomaar aan de kant. Een relatie heb je met z’n beiden en die kan groeien en bloeien óf overgaan als blijkt dat je toch niet bij elkaar past.

Eigenlijk wil ik niet meer zeggen... nou, vooruit, dit nog: vraag jezelf serieus en eerlijk af, wat je in de ene jongen ziet en wat in de andere. Welke verwachtingen heb je van deze of van gene? Wie zou het beste bij jou passen, ook als je beiden ouder wordt?

Met ondankbaarheid naar God heeft dit weinig te maken, naar mijn idee. Wél met de vraag hoe jíj in het leven staat! Krijg jij altijd je zin, bijvoorbeeld, of ‘zeur’ je net zo lang om iets dat iemand toegeeft aan jouw verlangens? Bidden is prima, maar bedenk daarbij áltijd “niet mijn wil geschiede, maar de Uwe.” Juist omdat God het beste weet wat Zijn kinderen nodig hebben. Bidden is dus niet ‘net zolang doorgaan tot ik m’n zin krijg’, want dat lijkt op een verwénd kind dat haar plaats niet kent.

Laatste opmerking: praat met je huidige vriend en zie uit te vinden hoe hij jullie relatie inschat. Misschien is het wel goed om jouw brief en mijn antwoord te laten lezen... hoewel dat ook heel confronterend kan zijn voor jullie beiden!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatietwijfelsverkering
1 reactie
leene
Wat een goede reactie van mevr Rots. Ik vraag me af hoe oud je bent... als ik deze vraag lees dan denk ik niet ouder dan een jaar of 15/16. Als je wel ouder bent moet je je inderdaad serieus af vragen hoe je in het leven staat en wat je nu eigenlijk wil met je leven. Als je 15/16 jaar of jonger bent moet je je afvragen of je niet te jong bent voor verkering. In alle gevallen lijkt het me beter dat je het wanhopige verlangen om maar een vriend te hebben maar eens loslaat en eerst eens gaat werken aan je zelf. Ga weg met vriendinnen, leer iets nieuws, ga vrijwilligerswerk doen of weet ik het wat. Maar stop met dat eindeloze gedoe met jongens... of help wie vind ik nu leuker. Echt dat is een recept voor een ongelukkige relatie. Want niemand kan al jouw verlangens vervullen, alsof je pas compleet bent met vriend :(