Bevestigings-en intrededienst

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Onlangs was ik bij een bevestigings-en intrededienst in een Ger. Gem. Ik zag dat sommige dominees de consistorie binnengingen en bij aanvang van de diensten met de kerkenraad naar buiten kwamen en dat anderen  in de kerkbanken gingen zitten. Ik kon geen verschil zien in classes o.i.d waar ze vandaan kwamen. Wat is hier de reden van?

Antwoord

Bij de bevestigings- en intrededienst van een predikant in de Gereformeerde Gemeenten worden alle (emeriti)predikanten uitgenodigd om die diensten bij te wonen. De predikanten die behoren tot de classis, waartoe de kerkelijke gemeente behoort , komen met de kerkenraad uit de consistorie, nadat er een zegen gevraagd is over de bevestigings -en intrededienst. De consulent van die gemeente heet, namens de collega-predikanten, de predikant (met zijn gezin) ook welkom in de classis.

Orde hoort er ook in de kerk.

Drs. I. A. Kole