Strijd over hertrouwen (2)

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Droger. De vraag 'Strijd over hertrouwen' heb ik een aantal weken terug gesteld en hiervan kreeg ik van u een duidelijk antwoord! Dank u wel daarvoor!  Ik heb hier nog één vraag over. Ik weet dat mijn ex-man gemeenschap heeft met zijn vriendin. Wanneer voor het eerst? Dat weet ik niet! Ik heb met mijn nieuwe vriend geen geslachtsgemeenschap gehad. Daarmee willen we wachten tot na het trouwen.

Helaas zijn wij in het begin van onze relatie wel erg ver gegaan met intiem zijn (elkaar bevredigen enz.) Wij kregen hier erg spijt van en hadden goed het besef dat God dit niet wil! Wij hebben hier vergeving om gevraagd en zijn ermee gestopt. Wij zoenen en knuffelen nu samen en dat is onze grens...

Mijn ex en ik kregen beide rond de zelfde periode een relatie... moet ik nu aan hem gaan vragen na hoeveel maanden hij gemeenschap had? En als ik een maand eerder te ver ben gegaan met mijn vriend dan dat hij gemeenschap had met zijn vriendin, mag ik dan niet trouwen? En als hij het niet meer weet? Of het een week verschilt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste zuster,

Bedankt voor je vervolgvraag. Ook nu laat je zien dat je je levensweg op een Bijbelse wijze wilt inrichten en dat is een goede zaak.

Ik ben het met je eens dat jullie te ver gegaan zijn aan het begin van jullie relatie. Wat jullie toen deden, hoort thuis in het huwelijksleven en niet daarvoor of daarbuiten. Dat hebben jullie terecht aangevoeld en het is goed dat jullie daarmee gestopt zijn en daarvoor vergeving hebben gevraagd. Toch is het zo dat deze handelingen niet leiden tot overspel. Dat gebeurt als een getrouwd iemand geslachtsgemeenschap heeft met een ander. En met geslachtsgemeenschap bedoelen we dan dat de man de vrouw penetreert. Op dát moment wordt de echt (het huwelijk) gebroken van de getrouwde persoon/personen die hierbij betrokken is/zijn.

Je schrijft dat je weet dat je ex geslachtsgemeenschap heeft met zijn vriendin. Als je dat echt waar is, heeft hij jullie echt werkelijk verbroken en staat het jou vrij om te hertrouwen. Hij heeft dan in Bijbels opzicht overspel gepleegd en na overspel is hertrouwen toegestaan.

Als ik heel het proces overzie dat achter je ligt, is er alle reden om je voor de HEERE te verootmoedigen. Er is veel gebeurd dat niet had mogen gebeuren. Bid om vergeving voor alles wat niet naar Gods heilige wil was. En begin aan Zijn hand opnieuw. In een heilig leven. Gewerkt door de Heilige Geest. Ook straks als je hertrouwd bent. En wees dan trouw aan elkaar. Verwacht het dan elke dag samen van de HEERE en Zijn genade. Zo zal jullie leven werkelijk gelukkig zijn!

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

hertrouwen