Schuldloos gescheiden

Ds. H. Peet / 4 reacties

Vraag

Aan een predikant van de CGK. Ik ben een schuldloos gescheiden vrouw met twee kinderen. Mijn ex ging herhaaldelijk vreemd en ging ook naar prostituees. Hij wilde niet meer verder met me na veertien jaar. Nu ben ik aan het daten via datingsite. Mijn vraag is: ben ik vrij volgens de Bijbel om met wie dan ook een relatie aan te gaan? Ik ben paar keer uit geweest met een man die zijn vrouw ook bedrogen heeft. En ik heb fijn contact met een man die twaalf jaar samengewoond heeft en nu na 25 jaar weer naar kerk gaat.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is heel verdrietig wat je allemaal hebt meegemaakt. Ook voor je beide kinderen moet het allemaal heel ingrijpend zijn geweest. Wat je vraag betreft: wanneer een ex je ontrouw is geweest en het heeft aangelegd met een ander en dus overspel gepleegd heeft, is er ruimte om een nieuwe relatie aan te gaan. Toch ben je daardoor niet vrij om een relatie aan te gaan met “wie ook maar”. Dat is wel heel erg ruim gesteld en in het licht van de Bijbel ook veel te ruim.

De voorbeelden die je noemt wekken bij mij de indruk dat je het “wie ook maar” nogal ruim opvat. Ik vind het echt onbegrijpelijk als je schrijft dat je een paar keer uit geweest bent met een man die zelf zijn vrouw ook bedrogen heeft. Ik begrijp echt niet dat je jezelf na alles wat je zelf hebt meegemaakt daarvoor hebt opengesteld. Dat lijkt me nu niet bepaald een betrouwbare partner en principieel gezien is een dergelijke man helemaal niet vrij om een andere relatie aan te gaan, dus ook niet met jou.

Als tweede noem je een man die jaren heeft samengewoond en nu weer naar de kerk gaat. De vorige relatie van die man is blijkbaar ook uit gegaan. Het is heel mooi dat deze man weer de weg naar de kerk heeft teruggevonden, maar daarmee is hij ook nog niet zomaar vrij om een relatie met jou aan te gaan. Ik ken uiteraard verder de achtergronden niet, maar wat je erover schrijft, maakt me op zijn minst gereserveerd.

Ik zou je toch echt op het hart willen binden voorzichtiger te werk te gaan. Je bent al zo beschadigd door alles wat er gebeurd is. En denk ook aan je kinderen tegenover wie je op dit moment je eerste verantwoordelijkheid hebt. Zij dragen al zo veel ballast mee. Probeer hen vooral een veilig thuis te bieden. Een moeder die date met een man met een verleden waarbij op zijn minst vragen te stellen zijn draagt, daar zeker niet aan bij.

Ik begrijp dat het moeilijk is om er in veel opzichten alleen voor te staan en dat je ernaar verlangt weer een partner te mogen ontvangen. Toch is er Eén waar je het beter kan zoeken en dat is de God en Vader van de Heere Jezus Christus. Hij is betrouwbaarder dan welke aardse partner dan ook. In de Bijbel staan er heel veel voorbeelden van dat God vrouwen die alleen stonden op bijzondere wijze hielp. Ik realiseer me dat dit doorgaans weduwen zijn, maar dit mag ook bemoedigen als je je partner niet aan de dood maar aan het leven verloren bent. En bedenk bij alle keuzen die je maakt: wat is het beste voor je kinderen?

Daarmee zeg ik niet dat je niet zou mogen openstaan voor een nieuwe relatie. Laat dat dan echter wel een man zijn waarmee je samen de Heere kan dienen. De apostel is hierin duidelijk: vorm geen ongelijk span met een ongelovige! (2 Kor. 6:14). Laat het een man zijn die zelf geen verleden heeft waarbij principieel allerlei vragen te stellen zijn. Dan is het namelijk zeer de vraag of hijzelf wel vrij is een nieuwe relatie aan te gaan. Laat het boven alles je richtsnoer zijn: zoekt eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid! Juist daaraan heeft de Heere een rijke belofte verbonden: al het andere wat je echt nodig hebt, geeft de Heere dan bovendien (Matth. 6: 33).

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet

Tags in dit artikel:

datinghertrouwen
4 reacties
balksplinter
Alleen al over de formulering "schuldloos gescheiden" zou ik al twintig regels van een reactie kunnen vullen...
andrew
Wat betekent schuldlloos gescheiden dan, dat je geen geldelijke schulden hebt na de scheiding of iets anders?
3parels
Hier staat: bedenk bij elke keuze wat het beste is voor je kinderen... ik denk niet dat dit de juiste houding is...
Leg je verlangen bij Hem neer. Vraag Hem Licht over je verlangen. Waarom verlang je naar een man? Om je eenzaamheid te vullen? Mis je het lichamelijke? Vraag Hem om eerlijk te worden in dit verlangen ipv je verlangen te vullen met dates met mannen die zelf een behoorlijke rugzak.
Bijbels gezien mag je een relatie aanknopen met een weduwnaar, een man die zelf gescheiden is op Bijbelse gronden (ivm overspel door zijn partner of als zijn partner van hem scheidde ivm het dienen van God). Of een man die nog nooit getrouwd is geweest of nooit samen gewoond heeft.
Het feit dat er een mogelijkheid is om een nieuwe relatie te beginnen betekent niet dat je er ook één mag beginnen. De Heere ziet je hart aan. Bid er daarom voor, volhard er in. Als het Gods wil is, zal hij een man op je pad brengen. Dit is niet de eerste de beste die je op een datingsite tegen komt of zelf opzoekt. Laat de Heere hem naar je toe brengen op Zijn tijd.
En waar herken je hem aan? Het zal er één zijn die de Heere zelf aan je zal bevestigen.

En mag het goed zijn als God wil dat je alleen blijft? In hoeverre heb jij je overgegeven aan Zijn wil? Als we alleen nog willen wat Hij wil, worden we erg voorzichtig en zullen we alles in gebed brengen. 'Wie de wil van de Vader doet, wordt door Hem gekend!" Daarin zul je ook vreugde en vrede vinden, gewerkt door de Geest.
Ruthroos
Dank u voor uw antwoord, groeten de vraagsteller.