Parttime gaan werken vanwege belastingdruk eenverdiener

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 7 reacties

Vraag

Al jaren is mijn man eenverdiener. Inmiddels zijn wij behoorlijk geschrokken van het bedrag wat er elke maand aan belastingen ingehouden wordt! Gezien dat feit en dat onze kinderen groter zijn geworden en we daar geen oppas meer voor nodig hebben, hebben we besloten dat ik een parttime baan ga zoeken. Wat ons niet duidelijk is, is hoeveel uur ik per week zou moeten gaan werken, willen we daar fiscaal voordeel aan over houden? Mijn man heeft een gemiddeld salaris en door nachttoeslag en overwerk soms iets bovengemiddeld.

Antwoord

Bij onderstaande vraag wil iemand graag weten wat zij moet verdienen, wil zij met deze werkzaamheden fiscaal voordeel behalen. Wij zijn gespecialiseerd in arbeids -en sociaalzekerheidsrecht en ik kan u dan ook geen passend antwoord geven op onderstaande vraag. Jaarlijks kan iemand ongeveer 6000 euro belastingvrij bijverdienen. Let op; deze inkomsten dienen altijd opgegeven te worden bij de belastingdienst. Uiteraard is dit ook afhankelijk van andere factoren die betrekking hebben op de aangifte inkomstenbelasting. Ik adviseer haar om voor meer informatie contact op te nemen met haar boekhouder, wellicht dat hij iets in deze kan betekenen. Hij zal ook kunnen beoordelen welke invloed het zal hebben op de totale financiële situatie als de vrouw ook gaat werken.

Zijn er nog vragen, dan hoor ik dit graag!

Hartelijke groet,
Lianne Noordam-Crum, RMU

Tags in dit artikel:

financiënRMU
7 reacties
Lecram
Als je als vrouw ook betaald werk gaat doen, betaal je geen cent minder belasting. Het vergelijk gaat alleen op als je als man en vrouw eenzelfde bedrag verdient dan gehuwde man of vrouw alleen. Dan betaal je gezamenlijk minder belasting.
leene
Nee Lecram dat is NIET waar..... de belastingdruk is inderdaad het laagst als je samen hetzelfde bedrag verdient. Maar het is ook aantrekkelijk om een klein beetje bij te verdienen bijvoorbeeld 10 tot 15.000 euro. Dat komt omdat je als tweeverdieners recht hebt op allerlei fiscale kortingen die een eenverdienersgezin niet krijgt. Denk aan inkomensafhankelijke combinatiekorting, dubbele arbeidskorting. Als je 10.000 euro per jaar verdient en je stopt met werken verlies je niet alleen die 10.000 euro maar ook nog eens circa 5000 belasting voordeel. Dat is heel krom... belastingen leuker kunnen we het niet maken wel eerlijker. Met dank aan 'meneer Leene' die veel meer verstand hier van heeft dan 'mevr Leene'
aaapje
Niet ieder gezin heeft een boekhouder? Vandaar dat ze de vraag aan rw stelt
Lecram
@leene, ik ben wel benieuwd wat er niet waar is aan mijn reactie. Het lijkt er op dat je niet goed hebt gelezen wat ik schreef. Doe nog eens een poging zou ik zeggen.
MUS
Als het praktisch in je gezin mogelijk is kun je beter ieder 3 dagen werken, dan dat één partner 5 of 6 dagen gaat werken...
leene
@Lecram je schrijft : als je als vrouw gaat werken betaal je geen cent minder belasting. Dat is aantoonbaar NIET waar. Als gezin is de belasting druk lager als man en vrouw beide werken óók als je beiden niet evenveel verdient. Hoe kom je erbij dat dit alleen geldt als je beiden evenveel verdient? Dit klopt echt niet.
Lecram
@leene, ik vraag je toch vriendelijk om goed te lezen wat ik schreef. Je haalt het woordje 'ook' weg, zodat je een heel andere betekenis geeft aan wat ik schreef.

Als je als man een salaris hebt van 4000 euro/mnd, en je als vrouw daarnaast OOK betaald werk gaat doen en 500 euro verdient, ga je GEZAMENLIJK geen cent MINDER belasting betalen. Je betaalt dan namelijk in ABSOLUTE zin net zoveel belasting. In RELATIEVE zin betaal je als echtpaar inderdaad minder belasting.

Wat jij schreef, klopt echter niet:
"Als je 10.000 euro per jaar verdient en je stopt met werken verlies je niet alleen die 10.000 euro maar ook nog eens circa 5000 belasting voordeel."

Dit suggereert dat je 15.000 euro verliest, maar dat is natuurlijk niet zo, je kunt dat niet bij elkaar optellen. Je verliest niet eens 10.000 euro, want er staat tegenover dat je geen inspanningsverplichting meer hebt. Je hebt dan echter wel 10.000 euro minder te besteden.

@MUS: dat gaat alleen op als je allebei exact evenveel verdient. Dat gaat in veel gevallen niet op. Mijn vrouw verdiende als verpleegkundige veel minder dan ik in het bedrijfsleven, een factortje 4 of zo. Zij zou nooit datgene kunnen compenseren wat ik zou verliezen aan inkomsten als ik minder zou werken.