Waardeloos en nutteloos gevoel

W.T. Nijhof / 5 reacties

Vraag

Hoe wordt je een nuttig mens voor God? Ik heb geen baan (zit in WIA), geen man en geen kinderen. Bij het laatste vrijwilligersbaantje dat ik heb geprobeerd, ben ik naar huis gestuurd. Mijn inzet en wil was er wel, maar ik was o.a. te langzaam. Ik heb een bipolaire stoornis en die zit mij vaak wel in de weg. Ik slik mijn medicijnen trouw, maar de stemmingswisselingen blijven (zij het in mindere mate dan zonder medicijnen). Ik vind contact maken met mensen moeilijk. En zo kan ik nog wel meer punten opnoemen waaruit blijkt dat ik een waardeloos en nutteloos mens ben. Maar in plaats van weer op te geven, wil ik liever nu kiezen voor God. Jezus heeft natuurlijk  genoeg dingen aan ons gegeven om een vruchtbaar leven te leven. Maar als je zo weinig kwaliteiten hebt als ik, hoe doe je het dan?

Antwoord

Beste waardevolle vraagstelster,

Toen ik je vraag las moest ik denken aan de gelijkenis van de talenten. Ieder woord in de Bijbel heeft een betekenis en is van waarde. Zo ook deze gelijkenis. De moraal van deze gelijkenis is dat je niet beloond wordt naar de gaven die je hebt ontvangen, maar je wordt beloond naar de mate waarin je ze gebruikt hebt. De één kreeg er vijf, de andere twee. Maar beiden delen ze in de winst. Ik wil je het volgende verhaal meegeven wat ik eens las:

Een oude verlamde vrouw in Rusland had nog maar één vinger die ze kon gebruiken. Tijdens het communistische tijdperk heeft ze die ene vinger gebruikt om liederenbundels en Bijbelgedeelten te typen, die niet gedrukt mochten worden. Wat heeft deze vrouw een gebruik gemaakt in het geloof van die ene kleine gave die ze nog had.

De waarschuwing is er ook in de gelijkenis. Als we maar één talent hebben, kunnen we die wegstoppen zodat we in ieder geval geen verlies lijden. Dit is niet wat God van ons vraagt.

Als je vrienden hebt en mensen die om je heen staan, mag je jezelf door hen ook laten adviseren wat het beste bij je past qua dagbesteding, etc. Je bent er zelf al achtergekomen wat minder bij je past, ga de uitdaging aan met de hulp van God te zoeken naar een plek waar je jou talenten kunt inzetten.

Tot bemoediging wil ik je onderstaand lied meegeven:

Nog voordat je bestond
Kende Hij je naam
Hij zag je elk moment
En telde elke traan
Omdat Hij van je hield
Gaf Hij zijn eigen zoon
Hij wacht alleen nog maar totdat jij komt

En wat je nu ook doet
Z'n liefde blijft bestaan
Ook niets wat jij ook deed
Verander daar iets aan
Omdat Hij van je houd
Gaf Hij zijn eigen zoon
En nu is alles klaar wanner jij komt

Kom tot de Vader
Kom zoals je bent
Heel je hart, al je pijn
Is bij Hem bekend
De liefde die Hij geeft
De woorden die Hij spreekt
Daarmee is alles klaar wanneer jij komt

Met vriendelijke groet,
Willem Nijhof

Tags in dit artikel:

minderwaardigheidscomplex
5 reacties
AHHK76
Beste vriendin,
Wat moeilijk voor je dat je vrijwilligerswerk werd beëindigd en dat je nu thuis zit en je nutteloos voelt. Je bent waardevol! Ergens is er iets wat jij wel kunt. Iets waar tempo niet zo belangrijk is! Ik hoop dat samen met iemand van de kerk/hulpverlening/vriendenkring of familie hierover na kunt denken.
Als je weer positieve ervaringen opdoet, dan krijg je weer meer zelfvertrouwen en daardoor kun je ook meer. Ik spreek uit ervaring. Ga niet bij de pakken neerzitten, hoe moeilijk het ook is!
Vrijwilligerswerk doen op het kantoor van een stichting, boodschappen doen voor oudere mensen....echt het gaat goed komen. Vraag ook maar aan God of hij je de weg wil wijzen! Zijn zegen wens ik je toe.
Als je door wilt praten mag je mij mailen: ahhk76@gmail.com
handelingen2_21
dag...

Niemand is waardeloos! En talenten heb je ook! Dan komt nog bij dat Gods liefde echt niet afhankelijk van jouw maatschappelijk succes!
ik wil niet de suggestie wekken misbruik te maken van de situatie, maar ik wil je van harte uitnodigen om ons te komen helpen als vrijwilliger op Jijdaaravonden! kijk maar even op: http://jijdaar.nl/contact/

groetjes
Sammie2016
Lieve vragensteller,

Dank je wel voor je openhartigheid. Ik vind je een moedig persoon, een persoon die bij onze hemelse Vader zeker in de smaak zal vallen.
Want je heb nogal wat mee te torsen, een bipolaire stoornis, maar je bent heel kostbaar in Zijn ogen en velen met Hem die jouw brief hebben gelezen.
Weet je Jezus is voor iedereen gestorven, zeker ook voor jou, opdat mensen die zijn offer aannemen en een rein leven leiden straks eeuwig in een rechtvaardige Paradijs aarde mogen leven.

Stel je voor geen ziekte en dood meer ... lees maar ...
Jesaja 33:24 .. En geen inwoner zal zeggen: „Ik ben ziek.” Het volk dat in het land woont (de aarde), zal vergiffenis van zijn dwaling hebben ontvangen.
en ..
Openbaring 21:3-4 .. 3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. 4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.”
5 En Degene die op de troon was gezeten, zei: „Zie! Ik maak alle dingen nieuw.”

Wees verzekerd van de liefde van onze hemelse Vader, Zijn zoon, de miljoenen engelen en van mij en velen met mij.
dorpeling
Als eerste wil ik de vragenstelster veel moed en Gods ondersteuning toewensen. Soms kun je je zo voelen, en geloof me, ik weet ervan mee te praten. Maar niemand is waardeloos en nutteloos!

Niet om daar iets aan af te doen, maar in de reactie van Sammie zie ik een aantal onbijbelse argumenten.
Als eerste, je stelt dat wij als mensen bij God 'in de smaak kunnen vallen'. Heb je een Bijbel? 'Er is niemand die goed doet, ook niet één'. Jij niet, ik niet, vragenstelster niet. Gelukkig moet alles van Gods kant komen.

Verder stel je dat Jezus voor iedereen gestorven is. Zijn kostbaar bloed vergoten, voor iedereen?? Nee. Alléén voor Zijn kinderen! Wanneer je mag weten dat Hij door genade ook jouw Vader geworden is, dan kun je zeggen 'ook voor mij'. Niet eerder!

En je laatste zin, 'wees verzekerd van de liefde(...) van mij en velen met mij'.
Bijbel: Wat eist de wet Gods van ons?
Dat leert ons CHRISTUS in een hoofdsom, Matth.22: Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben alsuzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten..

Kunt gij dit alles volkomenlijk houden?
Neen ik ; want ik ben van nature geneigd, God en mijn naaste te haten.
Marisa
Lieve (jonge)dame,

Er zijn vast dingen die jij kunt, maar die je nog niet zo direct als waardevol ziet misschien, zoals:
- een kopje thee drinken met een eenzame oudere
- een klusje doen voor iemand die het even zelf niet kan
- een lekkere maaltijd voor iemand maken
- je nuttig maken in je gemeente (als je die hebt... wat ik voor je hoop...) op een eenvoudige manier: koffie schenken, blaadjes neerleggen o.i.d.
- bidden, voor anderen, voor jezelf / en ook: samen bidden met iemand die je vertrouwt
- Bijbel lezen, al is het nog zo'n kort stukje
- voor iets zorgen: bloemen, planten, vogels in je tuin (als je die hebt)
- vrijwilligerswerk zoeken waarbij je niet teveel met mensen te maken hebt, bijvoorbeeld in de natuur, groenvoorziening of iets met dieren?
- iets nieuws leren: breien, haken of wat je maar leuk lijkt om te doen. Op Youtube staan veel filmpjes om je erbij te helpen.

Durf te vallen/falen in de wetenschap dat je gaandeweg steeds sneller op leert staan... en bovenal: ga je weg met jouw hand in Zijn Hand. Het gaat tenslotte om Jezus Christus alleen.

Gods zegen!