Strijd over hertrouwen

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden ben ik helaas gescheiden, om een andere reden dan overspel. Mijn ex-man en ik hebben beiden weer een nieuwe relatie. Mijn ex-man woont samen met zijn vriendin en ik wil graag weer trouwen met mijn vriend. Ik heb alleen wel al maanden een strijd over hertrouwen. Ik heb op jullie site alle vragen al gelezen m.b.t hertrouwen (zie de tag onder dit antwoord, red.). Dan lees ik bij de meeste dominees dat als je ex getrouwd is of samenwoont, het huwelijk echt gebroken is en hertrouwen mag. Toch lees ik in de Bijbel, en daar gaat mijn vraag over, ook Mattheus 5:32 en Deuteronomium 24 vanaf vers 1.

Ben ik dan een overspeelster en onrein als ik weer trouw? En is mijn vriend dan ook een overspeler? Mijn ex-man en ik hebben gesprekken gehad, maar herstel zien wij echt niet gebeuren. Ook is er vergeving uitgesproken naar elkaar en naar God. In mijn nieuwe relatie zijn wij ontzettend gegroeid in het geloof en naar elkaar. Ook voor de kinderen heeft onze relatie mooie dingen gebracht ondanks de gebrokenheid en pijn. Soms ben ik heel bang als ik dan de Bijbel lees, zo ook 1 Korinthe 7 vers 11, dat ik de rest van mijn leven alleen moet blijven met mijn kinderen. Ik hoop dat u mij uitleg kunt geven hoe de tekst in Mattheus en Deuteronomium bedoeld wordt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Ik herken het probleem waarover je schrijft. Ik denk dat meerdere mensen ermee worstelen. En dat is goed, want daarmee geef je aan dat je wilt leven naar het Woord van God en dat je iets aanvoelt van de heiligheid van het huwelijk.

Ik ben het met mijn collega’s op Refoweb eens dat als je ex getrouwd is of samenwoont, het huwelijk (de echt) gebroken is en dat het voor de andere partij vrij staat om te hertrouwen. Ik wil daar wel twee kanttekeningen bij maken. Als een man samenwoont met een vrouw kunnen we ervan uitgaan dat zij een seksuele relatie hebben en dat is wat de echt doet breken. Dat geeft de ruimte om te hertrouwen. Toch zou het goed zijn als je daar met je ex een keer over praat. Stel hem de vraag of hij een seksuele relatie met zijn vriendin heeft. Als dat zo is, hoef je daar verder niet op in te gaan. Je weet dan dat de weg voor jou vrij is om te hertrouwen.

Er is nog een punt. Deze weg is vrij als jij geen seksuele relatie met je vriend hebt. Mocht dat wel zo zijn, dan wordt het ingewikkelder. Dan is het de vraag wie het eerste geslachtsgemeenschap heeft gehad. Mocht jij dat zijn, dan gaat Mattheüs 5:32 wel voor jou op. Dan heb jij het huwelijk gebroken en kun je mijns inziens niet hertrouwen.

Het klinkt allemaal misschien wat ingewikkeld, maar zo liggen m.i. de zaken Bijbels gezien. De vraag is: wie brak echt de echt? Als je zeker weet dat het je ex was, kun jij hertrouwen. Je valt dan onder de uitzonderingsbepaling die de Heere Jezus gegeven geeft met het oog op een echtscheiding.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is. Sterkte en wijsheid in je verdere leven toegewenst!

Ds. C. J. Droger

Lees ook: 'Strijd over hertrouwen' - deel 2

Tags in dit artikel:

hertrouwen