Opgevoed in een ongelovig nest

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Als kind zijnde ben ik opgevoed in een ongelovig nest. Alles wat te maken had met de kerk was niet goed. In al die jaren vind je dat gewoon, je ouders zijn toch het voorbeeld. Sinds een aantal jaren kom ik steeds meer in contact met christelijke mensen. Je hoort verhalen hoe zij vinden dat je hoort te leven. Dit mede door het lezen en bidden bij het eten, wat voor mij de eerste keren heel bijzonder was. Langzaam ga je aan de ‘rituelen’ wennen, zo bid ik elke avond voor het slapen. Wat mij het gevoel geeft dat ik niet alleen alles op mijn schouders hoef te dragen.

Ook heb ik een Bijbel gekocht. Ik lees elke dag een stukje, maar begrijpen is vaak een tweede. Nu lees ik veelal dat heidenen niet goed zijn of in de weg staan voor het christelijk geloof. Waarom worden heidenen zo neergezet? Hoe kan ik me nog meer in het geloof verdiepen? Ik ben van plan mijn leven anders (beter) in te gaan richten. Een heiden die op zoek naar God is.

Antwoord

Dag vragensteller,

Je stelt een zeer boeiende vraag. Mooi dat je de weg naar Refoweb gevonden hebt. Ook mooi dat je zelf de weg van het gebed hebt leren kennen en daar ook elke dag gebruik van maakt. Als kind heb ik een liedje geleerd: “read your bible, pray every day”. Dat lees ik ook bij jou. De Heere God kan dingen uit de Bijbel zo dicht bij jou brengen dat je zelf ervaart dat God leeft en ook leven (aan jou) geeft.

Ook voor mensen die opgevoed zijn bij de Bijbel blijft het begrijpen er van soms lastig. Gelukkig gaat het niet in de eerste plaats om het begrijpen, maar om het geloven. Als de Heere Jezus de kinderen met Zijn armen omvat, dan krijgen de discipelen een les als Hij zegt: “Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan” (Marcus 10:13-16).

Verder hebben je vragen betrekking op wat jij nog meer kunt doen. Die vraag hebben ook veel mensen in de Bijbel gesteld. En het antwoord was dan elke keer zoiets als: “Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden.” Er is onder de hemel geen andere Naam waardoor je zalig moet worden, zegt Lukas in Handelingen 4:12. Het gaat om wat Christus gedaan heeft en niet om wat wij allemaal denken te moeten doen. Zijn offer is genoeg om zalig te worden. In de Bijbel komen wij ook een hoofdman tegen die zegt: “Ik geloof Heere, maar kom mijn ongelovigheid te hulp.”

Heidenen zijn niet slechter dan christenen en houden op zich een christen niet tegen. Wij stammen allemaal van Adam af en wij moeten allemaal in Christus ingeënt worden. De Heere Jezus leert ons dat prachtig in Johannes 15 over de ware Wijnstok.

Ik hoop van harte dat je in je zoektocht telkens weer bij de Heere Jezus terecht komt. Vraag hem maar gedurig: “Heere, leer mij bidden; Heere, leer mij geloven; Heere, schenk mij liefde.” Verdiepen? Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag.

Van harte Gods Zegen gewenst,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

God zoeken
2 reacties
pannenkoek
Het zou voor jou goed zijn als je iemand hebt die jou kan helpen bij het lezen van de bijbel. Weet niet waar je woont? zoek een kerk, daar zijn vast wel mensen die je zouden willen helpen.
Wij willen je ook wel helpen, maar denk dat we in een uithoek wonen
(prov. Gron.)
hvdijk66
Beste vragensteller, ik sluit me aan bij pannenkoek. Als Overijssel beter uitkomt neem dan gerust contact met me op. Via de redactie moet dat vast lukken. Gods zegen!