Geliefden kennen de Heere Jezus niet

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Gelukkig mag ik nu de Heere Jezus kennen als mijn Borg en Zaligmaker. Maar er zijn nog zoveel geliefden die Hem niet kennen, onder wie ook ook mijn man, kinderen en ouders. Dit maakt mij zo enorm angstig, het wordt gewoon een zwaar juk om te dragen! Uiteraard bid ik voor hen, maar hoe kan ik dat vol vertrouwen doen? Staat er een belofte voor hun bekering in de Bijbel en staat er ook iets in de Bijbel over deze strijd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte schrijfster,

De belijdenis direct aan het begin van uw vraag is treffend. U valt als het ware met de deur in huis. Dat zegt, denk ik, ook iets over uw wijze van ‘aanpak.’ Ik weet natuurlijk niet (dat is altijd weer een gebrek aan deze soort van communicatie)  welke maatstaven u aanlegt in uw beoordelen van “die Hem niet kennen”. Geven uw man, kinderen en ouders daar reden toe? Ik weet dat niet. Daarom ga ik daar maar van uit in mijn antwoord aan u.

Waarom u dat angstig maakt kan ik begrijpen. Angst is echter een slechte raadgever. U bedoelt misschien dat u echt bezorgd bent? Of Bijbels gezegd “bewogen”. U schrijft dat dit is vanuit de kennis door u van de Heere Jezus als uw Borg en Zaligmaker. Dat is alleen mogelijk door de Heilige Geest. Dan woont Die Geest in u, Die ook in Christus Jezus woont. Die Geest van Christus Die “het gevoelen” van Christus schenkt en werkt in het hart. Zie Fil. 2:5. “Zachtmoedigheid”, “Nederigheid”. Zie Matth. 11:29, 30. Daar leest u óók van een “juk”. Geen “zwaar juk”, maar een zacht en licht juk. Het juk van Christus bestaat in “geboden en beloften” (Kanttekening bij de SV). Dat juk is geen zwaar juk dus. Dat komt omdat de Heere het niet alleen maar overneemt,  (dat ook) maar ook, dat Hij eerst alles geeft wat Hij vraagt. Ik geef u nog drie verzen mee ter overdenking (en betrachting) Psalm 55: 23. 1 Petrus 5:7 en 1 Petrus 3:1.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

angstevangelisatiefamiliegetuigen