Burggraaf beluisteren

Ds. W. Pieters / 36 reacties

Vraag

Aan een dominee. Ik luister regelmatig preken van de heer Burggraaf en ik hoor regelmatig in mijn omgeving dat mensen zijn website kennen en soms naar hem luisteren. Ook weet ik van een paar gezinnen die elke zondag naar hem luisteren. Het aantal luisteraars van zijn preken groeit. Hij wordt dus bekend. In zijn preken is hij fel en kritisch. Hij geeft veel kritiek op de reformatorische wereld, met name op de gang van zaken bij het Reformatorisch Dagblad en de SGP. Ik ben het regelmatig niet met hem eens, maar daarentegen heeft hij regelmatig ook goede punten. Hij acht de oudvaders ook heel hoog en haalt die regelmatig aan in zijn preken als voorbeeld voor ons. Het is een lastig verhaal. Ik kan de heer Burggraaf niet bestempelen met 'goed' of 'fout', en ik denk ook niet dat ik dat als leek mag/kan doen. Ik zou echter graag een advies willen of het als christen geoorloofd is naar zijn preken te luisteren. Kan ik als christen naar zijn preken luisteren? Want ik mis bij hem ook een stuk bewogenheid met zijn naaste, als ik hoor hoe hij mensen soms echt wegzet.

Antwoord

“Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd”, zou Paulus zeggen. U bent als christen van niemand afhankelijk om wel of niet te luisteren naar de toespraak van de heer X of de heer Y. U zult zelf moeten beslissen of iemands toespraken Bijbels zijn (wat betreft waarheid en wat betreft godzaligheid) of niet.

Maar waarom zou u luisteren naar toespraken van mensen bij wie u vraagtekens hebt? Waarom zou u niet gewoon luisteren naar toespraken of preken van mensen bij wie u deze vraagtekens niet hebt?

Waarom zou u trouwens luisteren via internet, terwijl er zoveel goede boeken te lezen zijn van betrouwbare predikers/schrijvers uit de dagen van de kerkhervorming en daarna?

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

christenenrokende vlaswiek
36 reacties
handelingen2_21
1 Tim 6
3. Als iemand een andere leer brengt en zich niet houdt aan de gezonde woorden van onze Heere Jezus Christus en aan de leer die in overeenstemming is met de godsvrucht,
4 dan is hij verwaand, weet niets, maar heeft een ziekelijke neiging tot twistvragen en woordenstrijd. Daaruit komen voort: afgunst, ruzie, lasteringen en kwaadaardige verdachtmakingen,
5 voortdurend geruzie van mensen die een verdorven gezindheid hebben en beroofd zijn van de waarheid, omdat zij denken dat de godsvrucht een bron van winst is. Wend u af van dit soort mensen.
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/1timotheus/6/#sthash.lQCZkou1.dpuf

Leg dit eens naast zijn preken...ik zeg verder niks
Prisma23
Weet dat genoemde "prediker" naar het buitenland is gevlucht om uit de handen van de Nederlandse belastingdienst te blijven.
henkie
Goed punt van ds. Pieters: waarom zou je in vredesnaam luisteren naar een voormalig monteur en zelfbenoemde lekenprediker terwijl je de keuze hebt uit duizenden goede preken van echte predikanten. Ik vind het al eng dat je je dit überhaupt afvraagt ;-)
sydneylover
Ik heb net even uit nieuwsgierigheid naar de website van dhr. Burggraaf gekeken.
Nog nooit zoveel beledigingen tegen allerhande personen uit de reformatorische achterban bij elkaar gezien.. En uiteraard heeft de beste man zelf altijd gelijk.

Zo iemand noem je ook wel een narcist.
Johan100
henkie 03-11-2016 / 11:51
''Goed punt van ds. Pieters: waarom zou je in vredesnaam luisteren naar een voormalig monteur en zelfbenoemde lekenprediker terwijl je de keuze hebt uit duizenden goede preken van echte predikanten. Ik vind het al eng dat je je dit überhaupt afvraagt ;-)''

De stijl van 'preken' buiten beschouwing latend vind ik niet dat je iemand kan afrekenen op zijn oude beroep. De discipelen waren tenslotte ook vissers en die wijs denken te zijn in zichzelf worden beschaamd.
Race406
Mooie foto boven de vraag: Onweer.
Om oud gezegde maar eens wat anders weer te geven: Veel gebliksem en gedonder, weinig (zeg maar gerust geen!) liefde.
Als iemand alleen maar kritiek heeft op alles en iedereen en iedereen naar de hel verwijst moet je er verre van blijven! Om nog maar te zwijgen van het feit dat hij veel personen neerzet als NSB-ers en dergelijke. Totaal ziek die man......
QuadCoreInside
Ah, onze vriend Burggraaf weer met zijn Ronkende Vlaswiek.
Daar is hier al eerder uitgebreid over gesproken:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22292/g-p-p-burggraaf-en-rokende-vlaswiek/

M.i. is dit deze kerel totaal gestoord. Ik lees zelf ook wel eens op zijn website, maar dan puur voor mijn eigen lol. Niet om de stukjes die hij schrijft, dat is namelijk om te janken, maar om de kinderlijke opmaak van de website zelf.

Zijn creatieve gebruik van bijvoeglijke naamwoorden in de titels van zijn artikelen is wel bewonderenswaardig. Wat dat betreft kan GPPB met recht een taalkunstenaar worden genoemd.

Bijvoorbeeld:
BILDERBERGER SGP-GOEBELS EN VOORSTANDER VAN HET NAZI-‘ASOCIALE'-VERDRAG MET OEKRAÏNE, VAN DER STAAIJ, LIEGT OVER HET VERDRAG DAT HET GEDRUKT STAAT....!
Johan100
Maak je toch niet zo druk om die man. Ds. Pieters geeft een mooi antwoord en dan verlaagt men zich hier in de reacties tot hetzelfde niveau als waar men tegen ageert.
henkie
De discipelen kregen ruim 3 jaar een voltijd opleiding van de Heere Jezus. Vind je dat een goede vergelijking met Burggraaf, Johan100?

Verder maak ik er liever geen woorden meer aan vuil. Misschien nog wel aardig om deze preek van hem op Youtube te beluisteren ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=np5IKv4M1is
QuadCoreInside
Als aanvulling op mijn vorige bijdrage:

Lees toch eens welk een gemoedsstrelend proza en wonderschone beeldspraak deze kunstenaar voortbrengt.

"Oudgereformeerde Stasi-Gristelijke bordeel-Pooier (‘gooi die prostitutie-leeftijd toch omhoog') en nazi-abortuskliniek-cursist, Van der Staaij, wil op de bilderberger markt van de himleriaanse wereldkermis over abortus discusieren om een nazi-abortus-deal met de duivel en een ss-verdrag met de hel te maken. Er is geen dominee die zijn stomme-honden-mond open doet tegen deze sgp-spotboef die zich hemelhoog boven Gods heilig moord-verbod verheft en zichzelf tot een god is, maar zulke profane naamgristelijke discussie-schurken zullen van de top van eer, in eeuwige verwoesting neerstorten, waarbij God zal lachen in hunlieder verderf."

Ik ben fan.
Johan100
Nee, dat is geen goede vergelijking. Maar ik vergelijk Burggraaf niet met hen, maar ik ging alleen op je uitspraak in met dat een oud beroep niet alles zegt.

Ik maak er ook geen woorden meer aan vuil. Ik heb ooit weleens een preek geluisterd en op de site gesnuffeld, dus ik kan het commentaar wel plaatsen ;)
bastiaan37281
Ik luister ook weleens preken van de heer Burggraaf. Zijn tekstuitleg is mager, hij heeft het vooral over hoe Gods volk zaken beleeft en vaak begint hij al snel met zijn klaagzang over de huidige refowereld waar alles wrikt en kraakt.

Hij zet mensen als Van der Staaij weg als 'antichrist' en de bekering van ds. W. van Vlastuin ontkent hij. Om maar enkele dingen te noemen van de tientallen dingen hij beweert over tientallen mensen. Ronduit schokkend!

Mijn advies: negeren deze man.
drernie
Deze man heeft een enorm psychisch probleem. Begrijp niet dat er mensen zijn die zijn schrijfsels serieus nemen. Onbegrijpelijk wat hij over anderen schrijft, eigenlijk zou men hem wegens laster en smaad moeten vervolgen.
WillemB
Beste mensen,
Ik moest even denken aan de bezetene uit de Gadarenen. Daarom heb ik een heel ander voorstel hoe we met deze meneer (met ook een ziel) en zijn gezin moeten omgaan. Laten allen (met mij) vurig voor deze man bidden...!
Het kan zijn dat we binnenkort iets anders van hem horen:
Doch Jezus (...) zeide tot hem: Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heere gedaan heeft, en hoe Hij Zich uwer ontfermd heeft.
‭‭Markus‬ ‭5:19‬
Wie bidt er mee?
Jeremiah
Burggraaf heeft natuurlijk goede punten, maar hij schiet natuurlijk door tot in het extreme. Sommige zinnen zijn bijzonder:

"gericht tegen vals-oecumenische facebook-kameleons en gelijknamige refo-kansel-huurlingen die kerkpolitieke modaliteiten-vrijheid, refofiele gelijkheid en kleeniaanse broederschap leren en ondertussen de oprechten haten die genoemde antinomiaanse refo-eeuw-der-verlichtings-proponenten bestraffen, waarvan akte"
drernie
Als je dergelijke zinnen weet te produceren en er allerlei komplettheorieen op nahoudt dan spoor je niet en heb je dringend hulp nodig.
henkie
Ik vond dit ook nog wel een aardige column over de beste man:
http://www.refoweb.nl/dwars/1417/het-wurmpje-ootmoed/
beiteltje
Het is een duidelijk bijbelse regel: De boom wordt aan de vruchten gekend. Iemand die die zijn naaste op zulk een liefdeloze grove manier wegzet en zo ook het negende gebod overtreedt is voor mij het luisteren niet waard.
bastiaan37281
Hallo allemaal, het is al even geleden dat deze vraag is geplaatst. Ik had eigenlijk nog een paar vragen. De heer Burggraaf is toch thuislezer? Ik luister regelmatig preken van hem en hij heeft het over 'geliefden' en 'gemeente' en laatst had hij het tot de kinderen. Ook gaf hij aan dat hij catechisatie geeft. Daar wist ik niks van af? Ook is het rustig op zijn website. Zijn er boeken van hem te bestellen? Ik dacht gelezen te hebben dat hij boeken uitgeeft. Zolang de focus ligt op God en Zijn Woord ben ik erg benieuwd naar zijn boeken. Alvast bedankt voor jullie hulp.
Race406
Bastiaan: Daar gaat het niet om God en Zijn Woord. Het gaat daar om eigen gelijk te halen en eigen frustratie af te reageren. Uit zijn toespraken (laat ik het netjes houden...) blijkt nergens liefde. Alleen maar gal spuwen en allerlei mensen de verdoemenis in preken. Iemand die anders denkt dan hij is een verdoemde, een nazi, een NSB-er, een duivelskind en noem maar op. Is je ziel je lief: BLIJF ZOVER MOGELIJK BIJ HEM EN ZIJN GEPRAAT VANDAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!