Seksuele zonden uit het verleden (2)

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Met het antwoord op de vraag “Seksuele zonden uit het verleden” heb ik wat moeite. Ik kan me daar ook niet in vinden. Hoe zou het betreffende panellid het vinden als zijn vrouw vreemd was gegaan en het nooit aan hem had verteld? Hoe groot is de openheid in dit huwelijk? Deze vraagstellende man heeft m.i. wel iets te belijden aan zijn vrouw: namelijk zijn ontrouw! Juist doordat aan haar te vertellen en om vergeving te vragen aan haar, kan hij als een vergeven mens verder leven. Er staat toch in de Bijbel, dat we elkaar onze zonden moeten belijden? Natuurlijk zal het zijn vrouw pijn doen... maar het is de waarheid, waar ze samen verder hun weg mee zullen moeten vinden. Daarbij gelooft deze man de leugen dat het geen invloed heeft gehad op zijn huwelijk. Maar dat heeft het wel en zal het blijven houden. Of hij het nu wel of niet bespreekt... Ik weet zelf wat deze dingen in een relatie kunnen doen en ik reageer daarom vanuit mijn ervaring. Misschien dat dominee Van de Kamp hier nog op kan reageren.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je reactie. Ik ben het zeker met je eens dat de meest optimale vorm is:  belijden aan God en belijden aan elkaar. Het gevaar dat je toch met iets blijft zitten, kan en wil ik ook niet ontkennen. Wat mij betreft, mag je deze visie voegen bij mijn antwoord.  Op deze wijze kun je er ook tegenaan kijken. Ook daarvoor heb je goede papieren.

Toch blijf ik waarde hechten aan het feit, dat het niet gaat om een voortgezette structuur. Het is een incident geweest. Heel ingrijpend, zeker waar.  Ik denk aan wat Paulus zegt over de impact van het bezoeken van een hoer. Je wordt één lichaam met haar. Maar de vraagsteller heeft heel snel de fout daarvan ingezien en is gestopt.  Ook het bezoeken van een pornosite is van korte duur geweest.

Maar de Heere Jezus zegt ook: Als je het in je gedachten hebt gedaan, heb je het voor God werkelijk gedaan. Daarmee wil ik zeker niet alles dichtsmeren. En toch, die vrouw in overspel gegrepen, om gestenigd te worden. Als niemand de eerste steen werpt, doet Jezus het ook niet. Hij zegt dan ook niet: Ga het je familie vertellen. Maar wel: zondig niet meer.

Ik blijf deze man, die de vraag stelde, wel geloven dat hij zijn vrouw en kinderen dit niet aan wil doen. Als hij nu aan de gang was gebleven met dit te doen en dan wel voortdurend God om vergeving vragen, maar niet delen met zijn vrouw en geen hulp gaat vragen. Ja, dan ligt het heel anders. Mag je geen andere weg dan het haar en het gezin vertellen en belijden.

Nogmaals, als jullie vinden, dat mijn antwoord belangrijke informatie achterwege houdt, dan mag je de ontvangen reactie van mij rustig meesturen. Als het de betrokkene tot voortgaand inzicht brengt, is het alleen maar goed. Maar laat het wel uit hemzelf voortkomen. Wij kunnen dan zien, op welke wijze God deze zaken gebruikt.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

pornoprostitutievergevingverleden