Onzekerheid over lichaam

C. M. Chr. Rots - de Weger / 9 reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft een zekere vorm van onzekerheid gebaseerd op haar verleden. Omdat ze vroeger redelijk stevig was voelt ze zich daardoor nog steeds onzeker. Hoewel ze nu totaal niet dik is (oke, ook niet superslank) maar gewoon mooi en gezond, leeft ze nog steeds met die onzekerheid. Het kost haar gigantisch veel moeite om bijvoorbeeld in bikini op het strand te zitten onder de mensen, terwijl er geen enkele reden is om zich daarvoor te schamen. Ik als haar vriend, wil haar helpen om van die onzekerheid af te komen en om uiteindelijk zonder schaamte met haar naar het strand te kunnen etc. Het doet mij pijn om haar erover te horen praten en ik wil samen met haar ervoor vechten! Heeft u tips/opmerkingen/adviezen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Denk je dat alleen het uiterlijk belangrijk is als je op het strand gaat zitten in een bikini? Daar geloof ik niks van. Gevoelens van onzekerheid en eventuele schaamte zitten veel dieper. Daar moet jíj mee leren omgaan. Als zij het in jouw ogen ‘niet goed’ doet, om het zomaar eens te zeggen, voelt zij dat haarfijn aan. Let dus op je eigen houding en woorden naar haar toe. Ofwel, deze tip: wees lief, geduldig en vooral respectvol. Zij is van waarde zoals zij is: laat dát merken, want dáár help je haar mee. ‘Pronken’ met haar op het strand is dan even niet aan de orde, want dat heeft meer met jou te maken dan met háár. Van mij mag zij haar gevoelens hebben en trekt zij gewoon iets over haar bikini aan. Niet gedacht hè, dat je zo’n antwoord zou krijgen!

Gelukkig gaan we nu de winter in en heb jij gelegenheid om je houding te bepalen dan wel te veranderen.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

onzekerheid
9 reacties
Purple
Wellicht maakt het de vraagsteller helemaal niet uit of zijn vriendin in een shirt of in een bikini op het strand zit, maar wil het meisje ZELF graag in een bikini zitten (zonder zich onzeker te voelen)?
Het lijkt me vrij normaal dat een meisje dat wil namelijk... Gelukkig heeft ze een lieve vriend die haar daarin wil ondersteunen en helpen waar hij kan.

Beste vraagsteller. De bikini was natuurlijk maar een voorbeeld, jullie zullen samen wel tegen moeilijker situaties aanlopen. De onzekerheid van je vriendin is allereerst iets waar ze zelf aan zal moeten werken als ze wil dat dit verbeterd, jij kunt haar alleen ondersteunen. Bespreek bijvoorbeeld met haar wat ze van jou verwacht in bepaalde (terugkerende) situaties, misschien kun je haar al eenvoudig een beetje helpen met een complimentje of een subtiele aanraking?
vrouw78
Hoi vraagsteller,

Ik lees dat jij een vriendin heeft die naar jou idee te maken heeft met onzekerheid. Jij ziet haar lichaam als mooi en gezond. Je zegt dat ze Nog steeds onzeker is.

N vraag. Bedoel je daarmee dat als iemand mooi en gezond is in jouw ogen, deze persoon niet onzeker hoeft te zijn over het uiterlijk?

Nog een vraag.
Je wilt haar helpen om van de onzekerheid af te komen. Wat maakt dat je haar wilt helpen om er vanaf te komen?

En nog een vraag. Het doet jou pijn als je haar erover hoort praten.
Kan het zijn dat je graag wilt dat zij niet meer onzeker is, zodat jij geen pijn meer ervaart als ze daarover praat?

Je vroeg in je vraag om tips, opmerkingen, adviezen.

Die geeft Marijke Rots. Ik stel een paar vragen en ik wil je het advies geven om over de antwoorden daarop een poosje na te denken.

Mijn idee over gevoelens als onzekerheid is dat alleen de persoon die ze ervaart er iets aan kan veranderen. Jij kunt ondersteunen en haar er niet van af helpen.

Van daaruit gaande en het feit dat jij een vraag stelt, geef ik een reactie waarbij ik m'n focus leg op jou.

Kun je hier iets mee? Ik wens je een gezegende relatie!
WhoamI
Purple, bedankt dit is inderdaad wat ik bedoelde..
Het maakt voor mij niet uit (tot op zekere hoogte) hoe ze erbij loopt maar hoe het voor haarzelf voelt dat is waar ik mij druk om maak...
Bedankt voor het meedenken!

vrouw78, nee ik weet dat elke vrouw/iedereen onzeker is in een zekere mate, en ik vraag ook geen 100% zekerheid, maar hoe fijn is het om in een relatie ook aan elkaars (overbodige) onzekerheid te werken....
je 2e vraag, ik wil haar niet 'zeker van zichzelf' maken zodat ik er beter van wordt, echt niet! Het gaat mij er om dat ze fijner/veiliger het leven door kan...
vraag 3, ik wil alles met haar delen en of dat verdriet of vreugde is dat doet er soort van niet toe.... maar als het onnodig verdriet is wil ik dat heel graag uit de weg helpen met als hoofddoel dat zij er beter van wordt....

Het gaat hier niet om mij, verre van dat.... Het gaat erom hoe ik van een onzeker meisje met veel vraagtekens over zichzelf wat vraagtekens weg kan halen.....

Toch bedankt voor het meedenken
vrouw78
Whoaml, ik lees oprechte zorg in je reactie. Dat waardeer ik. 2 dingen vallen me op. Ik lees (overbodige) onzekerheid en onnodige verdriet. Ik hoor daarin dat jij iets ziet als overbodig, dus zou die pijn niet nodig hoeven zijn. Klopt dat?

Is dat jouw mening of ziet jouw vriendin haar onzekerheid ook als overbodig?

Je wilt haar helpen niet omdat je jouw pijn als vervelend /onnodig ervaart echter omdat je het idee hebt dat jouw vriendin daar beter van wordt?

Ik las iets van herkenning in je vraag omdat ik een dochter heb die onzekerheid ervaart en haar vriend wil haar graag er van af helpen.
WhoamI
vrouw78, als je strijdt om jezelf met jezelf is het nooit goed.... dan is het pijnlijk om machteloos toe te kijken en wil je alles eraan doen om te helpen (overbodig is misschien een groot woord maar naar mijn idee kan het zoveel minder). Mijn vriendin vecht ook tegen zichzelf (een teken dat ze weet dat anders kan...) maar dat helpt niet alles 1-2-3 uit de wereld.....

Als je een hekel aan jezelf krijgt door je eigen gedachtes dan is het voor diegene alleen maar beter om dat te minderen en natuurlijk wordt ik daar dan ook beter van maar daar gaat het mij niet om in de 1e plaats...
leene
Ik lees helemaal niet dat deze jongeman wil pronken met zijn vriendin op het strand. Alleen maar een jongen die heel graag wil dat zijn vriendin zich niet zo onzeker voelt omdat zij er mag zijn. Dat is heel wat anders.
Beste jongen... het enige wat jij kunt doen is haar blijven bevestigen. Onzekerheid kan héél diep zitten, dat weet ik uit ervaring.
Wat ik opvallend vind is dat jij ook schrijft dat het jou pijn doet dat je vriendin zich zo voelt. Ik vind dat opvallend omdat mijn man dat ook heeft gezegd. Het deed hem letterlijk pijn wanneer ik mezelf en mijn uiterlijk zo onderuit haalde. Dat was wel een nadenkertje voor mij. Benoem die pijn van jou ook maar naar haar.
Wat praktische tips die mij ook wel geholpen hebben. Een kleur en stijl analyse- maar doe wel wat moeite om een goede te vinden. Dat is niet ijdel het heeft mij geholpen om te zien dat iedereen iets moois heeft. Lees eens wat van Clara Mathis. Zij heeft een boek geschreven waarin zij aan de hand van schilderijen laat zien hoe je je natuurlijke schoonheid kunt laten stralen. En de vrouwen op die schilderijen zijn nu echt niet van die beauty's. Echt heel goed... je vriendin moet stoppen zich met anderen te vergelijken. Het is zo jammer dat je je beste jaren vergooit met negatieve gedachten over het uiterlijk. Maar ja jij kunt het ten diepste niet wegnemen. Dat proces van zelfacceptatie moet ze zelf aangaan. Het heeft mij ook geholpen om God te danken dat ik gezond was.... en voor alles wat ik had. Dan leer je het ook in ander perspectief te zien.
Ik wens jou en je vriendin een mooie relatie toe.
Ellenoor
Ik ben een beetje verbaasd over de reacties hier; kreeg helemaal niet de indruk dat de vraagsteller met zijn vriendin wil pronken.
Zelf ben ik ook best onzeker over bepaalde aspecten van mijn uiterlijk. Als mijn man zegt dat hij mij mooi vindt, weet ik daardoor niet altijd wat ik daarmee moet. Maar als hij iets specifieks zegt, bijvoorbeeld iets leuks over mijn ogen of mijn benen of wat dan ook, helpt dat best een beetje om
me minder onzeker te voelen. Niet dat je je vriendin nu moet overladen met complimententen, maar zeg gewoon iets liefs op een moment dat ze voelt dat het recht uit je hart komt.
Verder ben ik ook minder onzeker over mijn uiterlijk als
ik merk dat anderen waarderen wat

Verder ben ik best tevreden over mijn lijf, maar in een bikini voel ik me toch niet zo prettig omdat ik me dan erg bloot voel. Grote onzekerheid is ongezond, maar een beetje terughoudendheid met frank en vrij in je bikini op het strand zitten vind ik persoonlijk niet verkeerd :)
Ellenoor
...om wie ik ben en wat ik doe. Dan verdwijnt het belang van het uiterlijk wat meer naar de achtergrond.
Zo kijk je zelf toch ook naar mensen? Sommigen zijn niet echt knap, maar je wordt er toch blij van als je ze ziet, omdat ze een heleboel liefde of levensvreugde uitstralen.
M71
Ik snap het antwoord wel omdat er alleen een voorbeeld over een bijini werd gegeven. Als je dan zegt dat ze daar onzeker over is maar jij vindt dat ze prima in een bikini kan dan lijkt het alsof jij dit graag wilt! Ik ben blij dat er nog meiden zijn die hier onzeker over zijn en dit liever niet doen!
Maar als ze altijd over haar uiterlijk en kleding onzeker is dan is t een ander verhaal, en zijn er hierboven al tips over gegeven. Beetje onzeker is niet erg, maar als het haar belemmert in haar functioneren dan zal ze hiermee wat moeten. Maar het is de vraag of dat zo is aangezien jij de vraag stelt en niet zij zelf. Misschien maak jij t wel groter dan het is?