Seksuele zonden uit het verleden

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man en reeds tien jaar getrouwd. Samen zijn wij heel gelukkig en ons huwelijk is gezegend met drie gezonde kinderen. Aan het begin van ons huwelijk heb ik echter een keer een prostituee bezocht. Hiervan heb ik verschrikkelijk veel spijt, deze zonde heb ik echter nooit aan iemand verteld. Ook ben ik enig tijd verslaafd geweest aan internetporno, ook dit heeft mijn vrouw en omgeving nooit opgemerkt. Ook heeft ons huwelijk hier nooit onder geleden. Inmiddels ben ik een ander mens en is mijn relatie met God is een stuk versterkt. Mijn ommekeer heb ik dan ook niet kunnen maken zonder Zijn helpende hand. Vaak ervaar ik Zijn aanwezigheid en ben ik dankbaar voor alles wat ik uit Zijn hand heb mogen ontvangen. Ook belijd ik dagelijks mijn zonden, echter alleen aan Hem. Ik ben bang dat als ik mijn vrouw hierover vertel dat ik haar veel verdriet doe, helemaal omdat ze dit nooit heeft opgemerkt. Ik wil haar niet kwetsen en zeker geen pijn doen. Toch blijf ik hier wel mee worstelen of moet ik meer vertrouwen op God en Hem vragen om mij vrij te maken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je indringende vraag. Jouw vraag en situatie doen mij denken aan David. Vooral aan hetgeen het zegt in Psalm 25. Daar strijdt hij ook met zonden vanuit zijn verleden. Hij raakt ze bij God kwijt en ontvangt ook in God zijn kracht.

Het blijft voor jou altijd triest en jammer dat er is gebeurd wat je mij vertelt. Anderzijds mag je dankbaar zijn, dat je het kwade ervan hebt ingezien. Ook dat is een genade van God. Als dat zo is, dan mag je ook je toevlucht nemen tot wat Paulus zegt in Filippenzen 3:14: vergeet wat achter je is - het is verzoend in Christus - en strek je uit naar wat voor je is - een liefhebbende man en vader zijn van je vrouw en kinderen - dat wil God je geven.  Het is veel belangrijker in het heden uit genade te leven en in liefde en trouw, dan het verleden telkens te herhalen,  alsof de vergeving van niet echt en eeuwig is.

De satan heeft veel pijlen op zijn boog om je leven te verwoesten.  Houdt t.a.v. prostitutie en pornografie in de gaten, dat het voor 80 procent  incestslachtoffers zijn. Voor de rest is het enkel geld dat tot deze idioterie weet te brengen. Dat laat zien welk een afschuwelijke wereld het is. Satan maakt daar volop gebruik van.

Anderzijds wil de duivel je ook laten geloven dat Gods vergeving niet echt is. Dan blijft hij je leven verwoesten door onzekerheid.  Vandaar dat Paulus zo krachtig stelling neemt. Hij ziet vooruit op de heiliging van het leven door God. Dat is ook alleen jouw echte en blijvende kracht.

Ik hoop je hiermee verder te hebben geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees ook: Seksuele zonden uit het verleden (deel 2)

Lees meer artikelen over:

pornoprostitutievergevingverleden