Herstellende van een seksverslaving

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Mijn man is herstellende van een seksverslaving. Nu geeft hij aan dat hij zichzelf niet voor 100 procent kan vertrouwen omdat er toch altijd zwakte blijft voor verslaving, waar hij nu wel hard tegen strijdt. Als hij zichzelf niet kan vertrouwen, hoe kan ik hem als zijn vrouw dan wel vertrouwen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hechting en exclusiviteit geeft de veiligheid en het vertrouwen wat nodig is voor elk huwelijk. Een man die porno kijkt maakt juist deze dingen kapot. Pas als dit vertrouwen weer wat terug is kan je de noodzakelijke geborgenheid en veiligheid weer gaan ervaren.

Dat je man aangeeft zichzelf niet 100 procent te kunnen vertrouwen kan juist een belangrijk teken van herstel zijn. Het kan betekenen dat hij zelf inzicht heeft omdat hij beseft niet de garantie te kunnen geven het nooit meer te doen omdat hij de zwakte van zijn vlees erkent. Juist omdat hij zijn zwakte toegeeft neemt de kans af dat het mis gaat. De meeste mannen vallen terug in verslavingsgedrag op het moment dat ze denken dat ze het nooit meer zullen doen. Ik zou een ex-verslaafde die garandeert dat hij het nooit meer doet meer wantrouwen dan de ex-verslaafde die deze garantie niet afgeeft, maar wel aangeeft veel berouw te hebben van wat hij kapot gemaakt heeft en hoopt het nooit meer te doen. Een verslaafde die inziet dat hij zichzelf omtrent zijn verslavingsgedrag niet kan vertrouwen kan wel verantwoordelijkheid gaan nemen om anders om te leren gaan met datgene wat hem vroeger aanzette tot het verslavingsgedrag (bijvoorbeeld emoties die hij onderdrukte, conflictvermijding of stress, enz.).

Dat hij geen garantie kan geven, kan voor een vrouw heel moeilijk zijn, “als je echt zou beseffen welke ellende en pijn die je veroorzaakt hebt en wat je allemaal op het spel hebt gezet, zou je toch kunnen garanderen dat je het nooit meer doet!” (Een stel wat tegen dezelfde situatie als jullie aanloopt staat beschreven in het boek: “Een tweede kans” - Shriver). Maar vertrouwen in je man komt niet terug doordat hij de garantie geeft dat het nooit meer mis zal gaan. Vertrouwen kan niet terugkomen doordat hij iets niet doet.

Maar hoe komt vertrouwen dan wel terug? Vertrouwen kan weer terugkomen door wat hij wel doet. De grote verandering waardoor je hem weer zult gaan kunnen vertrouwen is dat je merkt dat je man anders is dan toen zijn seksverslaving nog speelde. Seksverslaafde mannen zijn doorgaans gesloten en delen niet wat er zich echt in hun hart afspeelt, ze worden vlak (of hebben soms juist heftige stemmingswisselingen), zijn passief, vermijden echte intimiteit, accepteren geen grenzen, zijn bedriegers, ze zijn vooral bezig zichzelf te verdedigen en soms menen ze hun gedrag te kunnen compenseren door van alles voor je te doen en te geven maar sluit dit niet aan op wat je als vrouw echt nodig hebt. Als vrouw voel je dan vaak intuïtief wel aan dat er iets niet klopt, maar als je dit bespreekt ontkent hij dat of zegt hij zelfs dat het aan jou als vrouw ligt. Als dan eenmaal blijkt dat hij een dubbelleven had valt alles op z’n plek. Pas als het gedrag wat hij tijdens zijn verslaving had, verandert kan je hem voorzichtig weer gaan proberen te vertrouwen.

Vertrouwen kan je niet bij jezelf afdwingen maar ontstaat weer als hij betrouwbaar is. Hij kan laten merken oog voor jou te hebben, begrip voor je pijn, aandacht voor wie je bent, zijn hart met je delen en laten zien wie hij echt is, ook in zijn moeite en pijn. Dan zie je een andere man. Een echte man die zichzelf kan geven en echte verbindingen aangaat. Een man zoals Jezus Christus, Die Zijn gemeente liefheeft, Zichzelf gaf aan haar en haar voedt en koestert. Je zult dan merken dat je hem vanzelf weer gaat vertrouwen. Wantrouwen kan bij vlagen nog jaren blijven terugkomen. Soms terecht, soms omdat een seksverslaving behoorlijk traumatiserend is en dit niet zomaar uit je geheugen is gewist. Het is belangrijk dat dit bespreekbaar is en blijft! Ook zodat jullie daarover samen verdrietig kunnen zijn. Want juist in het mogen hebben van het wantrouwen en het kunnen delen van de achterliggende pijn en angsten is een versterking van jullie huwelijksverbinding te vinden.

Wilbert Weerd

Tags in dit artikel:

seksverslavingvertrouwen