Nepgelovige

ds. R.W. Mulder / 7 reacties

Vraag

Mag deze vraag aub zo snel mogelijk beantwoord worden? Ik ben ernstig in de war en wil niet van m'n geloof vallen. Ik heb een zogenaamde profetische dienst bijgewoond. Ik zeg de naam van die man hier liever niet in het openbaar. Ik vond het een enge en vreemde figuur en had de indruk dat hij erg warrig was en veel over zichzelf sprak. Hij heeft het één keer gehad over Jezus (dat wanneer Hij terug komt, Hij alleen voor de Zijnen komt). Ook sprak hij over valse profeten, dat ze als wolven in schaapskleren zijn en dat er ook veel nepgelovigen zijn. Ik wist dit al wel, maar nu ben ik dus aan mezelf gaan twijfelen door die man. Ben ik dan zo'n nepgelovige? Op de een of andere manier heeft hij me met een heel raar gevoel achtergelaten; het voelt niet goed, duister. Ik weet dat ik niet zomaar op m'n gevoel moet afgaan, maar ik zit er continu aan te denken, ik kan het maar niet van me af zetten...

Ik heb een honger naar God gekregen, heb Zijn liefde en leiding gevoeld in mijn leven. Ongeveer een half jaar geleden ben ik helemaal omgekeerd, wou ik echt voor Hem gaan leven en daardoor ben ik ook flink veranderd, dat zie ik zelf, maar ook mensen om me heen zeggen dat dat zo is. Ik heb wat van Zijn genade gezien, hoe groot en liefdevol Hij daarin is. Elke dag lees ik in de bijbel en ik bid meerdere malen per dag. Daarnaast lees ik ook nog andere boeken over het geloof. Als ik zondig voel ik me schuldig en belijd ik mijn zonde en vraag ik Hem om me de kracht te geven het voortaan te laten. Dit kan toch niet allemaal nep zijn?

Hoe kan ik nou weten of die man een valse profeet is of niet? De meeste mensen in die kerk leken hem wel helemaal geweldig te vinden. Is het niet vreemd dat hij het maar één keer over Jezus had, het niet eens over de liefde van God had en vooral erg warrig en van de hak op de tak overkwam? Maar hoe kan het dan dat ik zo aan mezelf/m'n geloof ben gaan twijfelen? Is dit duivels? Of moet ik toch nog maar eens beter gaan nadenken? Steeds denk ik dus in dit cirkeltje, ik hoop echt dat er iemand is die me hier uit kan helpen, want zelf lukt het me niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is voor mij niet mogelijk om te beoordelen of iets nep of echt is in geestelijk opzicht. Wij mensen zien aan wat voor ogen (of oren) is, maar God ziet het hart aan. We kunnen ons in anderen, maar ook in onszelf vergissen. Wel weet ik dat het voor iemand die het ware geloof bezit een grote troost is dat God wel weet hoe het zit (tot in het diepst van ons bestaan). Dit kun je onder andere lezen in Psalm 139. Ook de woorden van Petrus in Johannes 21 vers 17 zijn veelzeggend: “Heere, Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb.”

Alle veranderingen kunnen uiteindelijk niet de doorslag geven, hoewel ze zeker van belang zijn. Het gaat uiteindelijk om de vraag: wat dunkt u van de Christus? En dat is precies wat je gemist hebt in de dienst die je hebt bijgewoond. Het ging, maar amper of niet om en over Hem en dat is in het algemeen gesproken geen best teken. Wie liever over zichzelf spreekt dan over Christus verraadt daarmee iets.  De boodschap van de dienst die je hieronder beschrijft, komt op mij niet positief over, maar ik moet het doen met jouw interpretatie en dat maakt het trekken van een eindconclusie niet gemakkelijk. Ik ben van mening dat ik je het beste dienstig ben als ik de vraag voorleg: “Maar gij wie zegt gij dat Ik ben?” (Matth. 16:15). Deze Vraagsteller is Degene die jou uit het beschreven cirkeltje kan halen en over Hem hoor je toch graag of niet?

Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel
7 reacties
Lecram
Als ik je één tip mag geven:
Ga NOOIT meer naar zulke oplichters toe. Ik heb verschillende zelfbenoemde profeten geanalyseerd en ze zijn stuk voor stuk oplichters. Vooral die Werner van Suetendael.
inChristus
Het zijn niet allemaal oplichters, maar, er zijn vele valse profeten!
Hij die geestelijk is beoordeelt alles geestelijk. Je kunt zeker wel weten wat vals of echt is. Daar heb je ook de Heilige Geest voor gekregen en het Woord. Toets alles daaraan, en je zult het weten.

Aan de vraagsteller: ik weet niet hoe het met je geloof is, ik weet ook niet hoe het was. Wat je beschrijft is in feite buitenkant. Ik doe dit en ik laat dat. Maar hoe is je hart? Heb je al een hart van vlees gekregen? En daar hoef je dus niets voor te doen. Ga gewoon naar Jezus toe. Geef je over. Dan komt het goed. Kan soms ff duren, tussen mijn keuze voor Jezus en wedergeboorte zat 3,5 jaar, maar dat lag misschien wel voornamelijk aan mij. En het had alles te maken met valse leraren én profeten en de leugens die ze verkondigen. Religie maakt dood, de Geest maakt levend. En met religie bedoel ik dan dat jij denkt iets te moeten doen of laten voor God. En daarmee plaats jij je onder een wet. Stop daarmee. Zet je hart open voor Jezus!
Raoul
Ik raad je aan tegen Here Jezus te zeggen U mag in mij komen wonen

Je mond is denk ik de deur van je hart
Sammie2016
Vragensteller, je scepticisme is mogelijk terecht want er zijn vele bedriegers in deze tijd. Het verstandig iedereen en elk woord te toetsen op waarheid aan de hand van Gods onfeilbare Woord ...lees het volgende maar eens...
1 Johannes 4:1-3 ...
1 Geliefden, gelooft niet elke geïnspireerde uiting, maar beproeft de geïnspireerde uitingen om te zien of ze uit God voortspruiten, want er zijn vele valse profeten tot de wereld uitgegaan.
2 Hieraan onderkent GIJ de geïnspireerde uiting die van God afkomstig is: Elke geïnspireerde uiting die Jezus Christus als in het vlees gekomen belijdt, spruit uit God voort, 3 maar elke geïnspireerde uiting die Jezus niet belijdt, spruit niet uit God voort. Wat meer is, dit is de [geïnspireerde uiting] van de antichrist, waarvan GIJ gehoord hebt dat hij zou komen, en nu is hij reeds in de wereld.

Oefen geloof in Jezus Christus.
Raoul
Openbaring 3 vers 20
Raoul
Openbaring 3 vers 20 als je die deur nog niet geopend hebt doe het dan op welke manier Here Jezus het ook wil.
Wees niet lauw
Raoul
Jesus Christ is come in the flesh