Zelfbevrediging als noodoplossing

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Aan Alie Hoek-van Kooten. Er is veel geschreven over zelfbevrediging. Misschien ligt het aan mij, maar bepaalde dingen zijn me toch niet duidelijk. In het kort herken ik me in de persoon die daar recent op Refoweb overschreef toen zij het had over lichamelijke ongemakken. Ook vrijgezel en ook zulk soort klachten. Verder wat verschillen van ondergeschikt belang. Ik las dat die persoon het had over zelfbevrediging  als ‘noodoplossing’. In het antwoord werd geschreven dat als je je zelfbevrediging kwalijk neemt, het ook goed is om van tijd tot tijd te kunnen genieten op een wijze manier, binnen de grenzen van het toelaatbare.

Daar zit hem nu net de crux. Kunt u hier wat verdiepend over schrijven? Uw (relativerende) manier van schrijven trof me en vandaar dat ik u benader. Ook mijn situatie is lastig en ik heb ergens het gevoel dat u mij wel de nodige helderheid kunt verschaffen. Ik weet ook niet in welk opzicht de Eleoshulpverleners op dit gebied verschillen. Het komt op me over dat er  vanuit een teamverband gewerkt wordt en dat je soms denkt dat er verschillend over gedacht wordt terwijl dat toch niet het geval is, kortom is er (veel) consensus onder jullie op dit vlak? Met toegespitst de vraag op bovenstaande persoonlijke problematiek.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst denk ik dat iedere christen die antwoord geeft op een vraag die gaat over zelfbevrediging dat weer op een iets andere manier zal doen en ook weer met een eigen woordkeuze. Ook al is men het in hoofdlijnen met elkaar eens, bij ieder antwoord op deze vraag zal het toch weer wat anders over kunnen komen. Dat is ook goed. Door al deze antwoorden kun je er over na gaan denken wat het beste bij jou past en kun je er zo een weg in vinden om er op een goede manier mee om te gaan. Het is ook niet de bedoeling dat wij als panelleden het enige juiste en dus beste antwoord ter beschikking hebben. We willen de vraagstellers alleen op weg helpen maar uiteindelijk is een ieder zelf verantwoordelijk voor de invulling van zijn/haar eigen leven.

Ook is het niet zo dat de mensen die bij Eleos werken standaardantwoorden op allerlei vragen hebben. Samen ga je met de cliënt op weg met daarbij het bijbelse getuigenis als uitgangspunt. Overigens is het zo dat bij de beantwoorden van de vragen op Refoweb ik als christelijk persoon een antwoord geef en niet namens een bepaalde organisatie, welke die ook moge zijn.

Zelfbevrediging als zodanig wordt nergens in de Bijbel afgekeurd. Seksuele omgang tussen man en vrouw hoort volgens de Bijbel binnen een huwelijksverbond plaats te vinden. Mensen die niet (meer) gehuwd zijn, krijgen uiteraard ook te maken met seksuele gevoelens. Dat hoort immers bij je man-zijn dan wel vrouw-zijn. Wat dat betreft is de seksualiteit ook een drift die je als mens behoorlijk kan bezighouden, zeker als er geen mogelijkheden zijn tot seksuele omgang. Dit laatste dus omdat je niet (meer) getrouwd bent of omdat je ziek bent (lichamelijke ongemakken zoals jij schrijft). Dan is het goed dat er toch ook een ontlading kan komen door middel van zelfbevrediging omdat anders die seksuele spanning behoorlijk kan oplopen en je dagelijks leven kan gaan beïnvloeden omdat je er bijv. erg onrustig van wordt. Ik heb wel eens geschreven dat de zelfbevrediging dan een soort van noodoplossing is omdat het zo toch niet wezenlijk aan zijn echte doel beantwoordt, maar er is dan helaas geen andere mogelijkheid. Mensen hoeven zich er dan ook zeker niet schuldig over te voelen.

Dat er dan ook lustgevoelens bij worden ervaren, is logisch. Wat betreft het in jouw vraag genoemde “binnen de grenzen van het toelaatbare” denk ik dat daarmee bedoeld wordt dat het niet goed is om dan in fantasieën met ‘allerlei’ vrouwen naar bed te gaan of bijv. het kijken (al dan niet in gedachten) naar porno of het verslaafd raken aan zelfbevrediging. Dus wat betreft de zelfbevrediging kun je dat op zowel een meer verantwoorde als minder verantwoorde wijze doen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging