De wet houden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In Handelingen 15:24-29 staat duidelijk vermeld dat de wet van Mozes niet van toepassing is op de gelovigen uit de heidenen. Dit wordt bevestigd door een aantal andere gedeelten uit het Nieuwe Testament. De wet van Mozes zijn alle geboden en verboden uit de eerste vijf bijbelboeken, waaronder de Tien Geboden. I.p.v. het zich moeten houden aan de wet van Mozes dienen gelovigen uit de heidenen zich aan 9 geboden te houden (Tien Geboden minus het sabbatsgebod) die op meerdere plaatsen verdeeld in het NT staan. In het NT lijkt nergens naar de Tien Geboden verwezen te worden.

1. Als de wet van Mozes niet van toepassing is op de gelovigen uit de heidenen, waarom zouden de Tien geboden dat wel zijn?

2. Als alleen het ceremoniële gedeelte van de wet van Mozes afgeschaft zou zijn, waarom wordt het niet-ceremoniële gedeelte van de wet van Mozes dan niet gevolgd door de NT-kerk? Denk bijvoorbeeld aan het moeten houden van het sabbatsjaar, de hoeken van de baard niet mogen scheren, verbod op haarvlechtingen, reinheidswetten etc. Volgens mij komt het woord ceremonieel nergens in de Bijbel voor.