Tweede oorbel

J.F. (John) Tollenaar / 13 reacties

Vraag

Ik (meisje) denk erover om een tweede oorbel te nemen aan een van mijn oren. Valt dit onder de categorie piercings? En wat zegt de Bijbel hierover? Kan ik dit doen of is dit in strijd met wat de Bijbel leert?

Antwoord

Beste jonge dame,

Een korte vraag. We lezen in de Bijbel op verschillende plaatsen over oorversieringen. Vooral in het Oude Testament. Daar was het een gewoonte onder de vrouwen om gouden oorringen te dragen. In Jesaja 3 wordt het veroordeeld. En ook Paulus acht het niet nodig en stelt de innerlijke schoonheid boven de uiterlijke schoonheid.

Tegenwoordig zien we ook in kerkelijke kringen toch weer dat vrouwen oorbellen, oorknopjes etc. dragen. Er zijn oude klederdrachten waar het vanouds gewoonte was dat zowel de vrouwen als de mannen een oorringen of knopjes hadden. Dat is er blijkbaar ingeslopen. Op vissersdorpen droegen de mannen een oorring met hun naam er in, om bij eventuele verdrinkingsdood herkend te kunnen worden. Die reden gaat voor vrouwen niet op.

Toch even terug naar die klederdracht. Er waren destijds vrouwen die de Heere vreesden en toch (passend bij hun klederdracht) oorversieringen droegen. Niemand zei daar wat van. Persoonlijk heb ik me dan ook altijd geërgerd aan het feit dat kerkenraden vrouwen zonder klederdracht wel aanspraken op het dragen van goud -waar dan ook- en vrouwen met klederdracht niet. Dat terzijde. Ik neem aan dat jij geen klederdracht draagt. En ook al zou dat wel zo zijn, waarom nog een knop of ring erbij? Wat is het nut of doel hiervan? Wat wil je ermee bereiken?

Ik veroordeel het dragen van oorringen niet. Maar het is al moeilijk om op grond van Gods Woord een reden te vinden om 1 oorknop in 1 oor te dragen, laat staan 2. Als je je echt wilt onderscheiden vraag dan of de Heere je de innerlijke schoonheid van de Bruid uit Psalm 45 wil geven. Dat maakt echt gelukkig. Wanneer je oren behangen zijn met goud en iedereen naar je kijkt, wat heb je dan bereikt? Is het niet handiger om gewoon van oorknopjes te wisselen?

En denk er ook eens aan wat je ouders of verzorgers hiervan vinden. Laat het geen provocatie zijn. Je komt binnen in de kerk en iedereen kijkt naar je. Maar is dat wat je wilt? Ach, ik zou zeggen, leg het eens aan de Heere voor... Eigenlijk denk ik dat je een vraag stelt waarop je zelf het antwoord wel weet. Ik zou zeggen: laat die tweede maar achterwege.

Als laatste wil ik je vragen: Zou het je heiliger en mooier in Gods ogen maken? Nee he? Weet je wat heilig maakt? Die heerlijke genade van Jezus Christus. Als je daarmee bent bekleed dan heb je geen verdere versiering nodig. Onthoud maar altijd dat we uit stof genomen zijn en tot stof moeten wederkeren. En wat is het dan groot als er van ons gezegd kan worden met Psalm 113:4

Wie is aan onzen God gelijk,
Die armen opricht uit het slijk;
Nooddruftigen, van elk verstoten,
Goedgunstig opheft uit het stof,
En hen, verrijkt met eer en lof,
Naast prinsen plaatst en wereldgroten?

Ontvang een hartelijke pastorale groet en Gods zegen!
John Tollenaar

Tags in dit artikel:

oorbellensieraden
13 reacties
Nina
In Ezechiel 16 vers 11-13 staat: 'Ik (de Here) tooide u (Israel) met sieraden. Ik deed armbanden om uw polsen en een ketting om uw nek. Ook deed ik een ring door uw neus (!), oorbellen aan uw oren en zette een sierlijke kroon op uw hoofd. Zo werd u getooid met goud en zilver.'

Dit is toch bepaald geen 'ingetogen' versiering, zou ik denken...
De Bijbel doet geen duidelijke uitspraken over het gebruik van sieraden, het is dus een 'grijs gebied'. Ga hier, net zoals met alle zaken die in het 'grijze gebied' liggen, biddend mee om en laat je leiden door Gods Geest.
mortlach
Wie legt het me uit? Eén oorbel is een oorbel, maar twee is een piercing? Een ringetje door je oorlelletje is een oorbel, maar hetzelfde ringetje iets hoger in je oor is een piercing? Het ene zou God wel goed vinden, maar het tweede niet?

Elke versiering waarbij je je lichaam doorboort, is een piercing - het woord zegt het al: "to pierce" is gewoon Engels voor "doorboren". Het enige verschil is dat enkele piercings door de oorlelletjes al vele eeuwen gemeengoed zijn en daarom dus vrijwel volledig geaccepteerd. Andere piercings zijn dat nog niet en daarom is men er onzeker over, terwijl het tijdsbestek toch echt het enige daadwerkelijke verschil is.

Ik wist wel dat men vroeger oorbellen had om de begrafenis te betalen indien iemand overboord zou zijn geslagen. Dat ze gebruikt werden ter identificatie (met naam erin), lees ik hier voor het eerst.
Lecram
@mortlach: dat heeft waarschijnlijk zijn oorsprong in het oude liedje wat ook wel met pasen wordt gezongen:
één ei is geen ei
twee ei is een half ei
drie ei is een paasei

Ik denk zoiets, anders zou ik het ook niet weten
hvdijk66
@lecram:
Je hebt me toch maar weer aan het lachen gekregen met jouw reactie :)

@vragensteller:
Lieve meid, de bijbel is niet een catalogus waarin je een overzicht vindt van verantwoorde kleding en sieraden. In de bijbel lees je de indringende boodschap dat de mooie wereld die God bedoeld had kapot is gegaan. Toch liet Hij het daar niet bij zitten. Hij wil de verbroken relatie tussen God en mens herstellen en heeft daar een briljante oplossing voor geboden. Laat alsjeblieft die boodschap van onvoorwaardelijke liefde tot je doordringen. Dat is wat God je wil geven, Hij houdt van je.

Ik raad je aan om niet krampachtig bij alles na te gaan of het wel bijbels verantwoord is. Dat is niet wat God van je vraagt. Hij vraagt om overgave als antwoord op Zijn liefde voor jou. Dan ben je een nieuwe schepping. In die hoedanigheid zul je misschien naar juwelier gaan voor een paar extra oorbellen. Maar misschien ook niet en draag je niets meer. Hoe dan ook het gaat om je hart. Ik gun je van harte die relatie met Hem.
Vissermar31077
Je moet je gewoon af vragen of je de bijbel niet als spoorboekje gebruikt om te kijken wat je nog net kunt maken om niet buiten de nette christelijke boot te vallen. Doe eerst het belangrijkste, het Koninkrijk van God zoeken want als je in Jezus geborgen bent door geloof in Zijn bloed ontvang je de Geest. En dan hoef je niet meer aan anderen te vragen wat net wel of wat echt niet kan. Dan heb je Gods wet in je hart als leefregel gekregen en zal de Geest je zelf in de waarheid leiden. Dan voel je echt wel wat God graag ziet dat kan ik uit ondervinding vertellen.
Je aan regeltjes houden helpt niet om christelijk te leven, alleen de bekering tot God kan dat.
dorpeling
Ik heb zelfs vier oorbellen, en een piercing in bovenoor. Ben ik nou geen christen? Zou God mijn gebeden niet verhoren, omdat ik meerdere oorbellen draag?
RSTHG21
Wat is de meerwaarde ervan? Enkel uiterlijk vertoon toch? Of zie ik het verkeerd?
andrew
Denk dat het net als bij ringen is. Aan elke hand maximaal één gouden of zilveren ring staat netjes, meer wordt ordinair.
dorpeling
Nog ordinair ook.. ik heb 5 ringen om. :) En als ik dat nu mooi vind?
aaapje
Tja al draagt een aap een gouden ring, t is en blijft een lelijk ding
Autumn
@dorpeling: Ik ook! Oorbellen en ringen genoeg aan mijn lijf. En natuurlijk ben en blijf je een christen, een kind van God. Wij allebei, met onze ringen, piercings en oorbellen. Ik zou de vragensteller zeker niet afraden om een tweede te nemen als zij dat graag wil. God kijkt uiteindelijk naar ons hart, naar onze motivatie en naar ons leven. Een oorbel meer of minder zal voor Hem niets uitmaken, dat geloof ik zeker.

En al die reacties over 'uiterlijk vertoon' neem ik niet serieus.
Lecram
Doe wat je geweten je toelaat te doen. Als je je laat leiden door de Geest in je leven, dan word je geweten gevormd. Dan groei je daar vanzelf in. Lees maar wat Paulus daarover schrijft in Romeinen 14. Dat gaat dan weliswaar over wat je wel of niet mag eten, maar dat kan je net zo goed hierop toepassen. Vers 23 is helder in wat je dan wel of niet moet doen: als het hebben van een piercing je oordeelt, doe het dan niet. Als het je niet oordeelt: geen probleem.
Karina
Ach meid, ik heb er 3 in elk oor. De ene keer ringen en de andere keer knopjes. Soms niks en soms alles vol. Je mag jezelf mooi maken als het maar niet om een verkeerde reden is. Bijvoorbeeld verleiding of hoogmoed. Je trekt op zondag toch meestal ook iets mooiers aan dan doordeweeks?

Laat jezelf zien en schitter. Met 1 of 2 blinkers in de oren;)