Op seksueel vlak bij elkaar passen

Alie Hoek - van kooten / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan Alie Hoek-van Kooten. Ik ben een 27-jarige christelijke vrouw en wil wachten met seks tot het huwelijk, dit is mij gelukkig ook gelukt in eerdere relaties. De laatste tijd heb ik daar met mijn niet gelovige huisgenoten discussies over. Zij geven aan dat het ook erg belangrijk is om op seksueel vlak bij elkaar te passen en dat dit anders is dan lichamelijk contact (knuffelen e.d.). Nu is mijn vraag: hoe kan je weten of je op seksueel vlak bij elkaar past als je je beiden rein wil bewaren? Is dat mogelijk of groei je in je huwelijk daar sowieso in naar elkaar?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het argument om maar seksueel contact te hebben om te zien of je bij elkaar past is echt een drogreden. Dus dan mag je eerst bij elkaar een soort van seksueel examen komen doen. En als je dan 'zakt', maakt de ander het uit. Wat doet zoiets dan wel niet met je gevoel van eigenwaarde als je om die reden aan de kant zou worden gezet? Bovendien is het zo dat biologisch gezien gezonde mannen en vrouwen sowieso bij elkaar passen.

Juist omdat je nog geen seksueel contact hebt met elkaar maar wel knuffelt, zoent en streelt geef dat een heel mooi en sterk verlangen naar elkaar, met name ook een seksueel verlangen. Dan kan het niet anders of die seksuele omgang gaat straks als je getrouwd bent, goed. En als het niet meteen goed zou gaan, is het ook mooi om dan er dan samen verder in te komen. Het is bijzonder als de ander respect heeft voor je lichaam en kan wachten totdat je getrouwd bent.

Wel is het goed om nu bepaalde grenzen af te spreken tot hoever je gaat bij het beminnen van elkaar.

Het is echt heel mooi om samen naar de huwelijksdag toe te leven, Gods Zegen mee te krijgen en dan ook de seksuele omgang ten volle te genieten.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
2 reacties
AHHK76
Je wordt vanzelf passend, nadat je getrouwd bent. Voor het huwelijk open, eerlijk en respectvol zijn, is de beste voorbereiding die je kunt bedenken. Na het huwelijk dan mag je liefde ook op de lichamelijk intieme manier gaan beoefenen. Als je geduld met elkaar hebt en niet denkt dat het gelijk perfect moet zijn...en blijft praten dan geeft dat ook niet. Zo kan het alleen maar mooier worden, doordat je elkaar en jezelf beter leert kennen. Dit alles in afwachting van Gods zegen...
Want goede seks voor het huwelijk is echt geen garantie voor een goed huwelijk.... en dan ben je op een manier aan elkaar gebonden, waar je nog niet aan toe bent...
Henk63
@AHHK76 "Dit alles in afwachting van Gods zegen..." Je hoeft niet af te wachten. Zie Ps. 133:3:

Waar liefde woont, gebiedt de HEER den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.

Mooi hè!