Jonge kinderen mee naar Avondmaalsdienst

Ds. D.W. Tuinier / 20 reacties

Vraag

Graag zou ik de volgende vraag aan ds. Tuinier willen stellen. Over een paar weken is het bij ons in de gemeente bediening van het Heilig Avondmaal. Wij vinden het best moeilijk om onze jonge kinderen mee te nemen naar een avondmaalsdienst. Als ik zie hoe het er aan toe gaat vind ik er niet veel eerbied van uit gaan. Wij hebben een kleine gemeente en er gaan hele families aan. Men loopt elkaar bijna omver om aan te gaan. En als ik dan zie hoe men er doordeweeks bijloopt en wat er allemaal mee door kan, kan ik dat echt niet met elkaar rijmen. Ik wil helemaal niet over iemands hart oordelen, want dat komt mij niet toe, maar ik begrijp het gewoon niet. Weet ook echt niet hoe ik dit aan onze kinderen uit moet leggen.

Antwoord

Dank u wel voor uw vraag. Ik deel uw zorg. Laat deze verdrietige gang van zaken u niet weerhouden uw kinderen mee te nemen naar de Avondmaalsdienst. Dan begrijpen zij er helemaal niets meer van. Als zij met de vragen komen, die u mij schetst, is het vroeg genoeg om eerlijk te antwoorden: Ik vind dit ook moeilijk. Maar... ieder zit voor zichzelf in de kerk. Hij/zij zal daarvan persoonlijk verantwoording voor moeten afleggen. De belangrijkste vraag is: hoe is het met jou/mij persoonlijk met betrekking tot de Heere, Zijn Woord en instellingen?

Samengevat: u hebt uw zorgen. Dat mag. Ga niet mee in een negatieve cirkel. Brengt het in uw gebed bij de Heere. Gods Geest werkt vernieuwend. Uit uw zorg, op een eerlijke en bewogen wijze, bij uw kerkenraad. Richting uw kinderen probeert u positief, goed en groot te spreken van de Heere en Zijn dienst. Waarschuw in ernst voor de zonde. Indien nodig, geeft u aan dat sommige zaken voor u ook onbegrijpelijk zijn. Maar daarvoor hebt u een beter, het beste Adres: de troon van Gods genade (Hebr. 4:16).

Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
20 reacties
gerardgerard
Wat een zegen dat de prediking vruchten afwerpt. Gelukkig hoeven wij de avondmaalgangers niet te beoordelen. Wat erg dat u niet de vrijmoedigheid hebt om deel te nemen aan het avondmaal. In feite betekent dat dat u geen deel hebt aan het bloed van de Heere Jezus. Een dringende reden om uzelf te verootmoedigen en te bidden om licht en klaarheid in de voorbereidingstijd. Neem vooral uw kinderen mee en laat ze zien hoe goed de Heere Jezus is voor arme zondaren!
Janneke25
Nee gerardgerard gelukkig hoeven wij de avondmaalgangers niet te beoordelen maar als er doordeweeks alles mee door kan dan klopt er iets niet. Dat zijn dan geen goede vruchten maar stinkende vruchten die voor God niet kunnen bestaan. Men beproeve zichzelfe of men in het geloof zijt...
Boanerges
Zucht.... vragensteller:

"Ik wil helemaal niet over iemands hart oordelen, want dat komt mij niet toe...."

maar ik doe het tóch.
Wiel
Precies jannekke,

Ben hezt helemaal eens met jou
3parels
"Wij hebben een kleine gemeente en er gaan hele families aan. Men loopt elkaar bijna omver om aan te gaan. En als ik dan zie hoe men er doordeweeks bijloopt en wat er allemaal mee door kan, kan ik dat echt niet met elkaar rijmen."

Van deze zinnen krijg ik zulke kriebels. Hoezo er gaan hele families aan?? God werkt door de geslachten heen. Hoe mooi is het om met grootouders, ouders, broers en zussen avondmaal te vieren?
Hoe men er door de weeks bijloopt.... broeken? eh... naakt? spaghettibandjes... ik lees niks concreets van u.. is het niet uw eigen visie op welke kleding bij een avondmaalganger hoort?
Wat er allemaal mee door kan? Wat kan er dan niet meer door bij een avondmaalganger? Lopen ze dronken op straat? Vloeken ze? Stelen ze? Hebben ze tv?

Ik zou zeggen: wordt eens concreet over wat u van deze mensen vindt. Wat kan niet volgens u? En kunt u dit bijbelgetrouw onderleggen? Als ik de toon lees in uw vraag denk ik eerder dat u uw eigen maatstaven oplegt aan de avondmaalgangers. Het klopt niet tov wat u vindt hoe een bekeerd mens zich moet gedragen.

Ik zou zeggen zorg eerst eens dat u zelf aan kunt gaan. U hebt werk genoeg te doen dan zich bezig te houden met de avondmaalsgangers. Wat moeten u kinderen er wel niet van vinden dat u niet aangaat? Welk getuigenis kunt u geven van de Zaligmaker?
Janneke25
Nou 3parels het is toch wel duidelijk wat er in de vraag bedoeld word. Er is een kerkelijk recht en een Goddelijk recht om aan het Heilig Avondmaal te gaan. Er moet wel iets veranderd zijn in ons leven en dat komt tot uiting in het dagelijks leven. Daarom kan ik de vragenstelster goed begrijpen, tegenwoordig moet alles maar kunnen maar we moeten weten of we werkelijk een genodigde aan Gods tafel zijn. Wij kunnen en mogen niet oordelen maar in ons leven komt toch tot uiting wat er in ons hart leeft.
Vissermar31077
Mag ik misschien voorzichtig wat zeggen? Ik bemerk uit de antwoorden dat iedereen op zijn eigen barricade klimt. Oh kom jij hier mee, nou maar dat is helemaal verkeerd. Dus ik zal wel even zeggen waar bij jou de fout ligt. Kijk eerst eens naar Gods Woord? Wat staat daar in over het Avondmaal. Niet dat het een maaltijd was waaruit af te lezen was of je wel of niet bekeerd was. De gemeente bestond zowiezo uit mensen die tot geloof waren gekomen. Ze aten allen deze maaltijd als gedachtenis aan het lijden en sterven van Christus
Als Paulus schrijft dat ze waardig moesten eten betekende dat alleen dat ze het avondmaal niet mochten gaan gebruiken om hun maag te vullen. En ook geen voorafmaaltijden houden die het verschil tussen rijken en armen zou laten zien. Ze moesten zich beproeven dat ze het avondmaal op die manier die hij voorschreef hielden. Dat is alles.
En als de vragenstelster bezorgd is of de mensen die aan gaan wel een nieuw leven met God kennen, dan moet ze met die mensen gaan praten. Ga vragen naar het wonder in hun leven gebeurd. Om er zelf misschien door geraakt te worden, om ook naar een leven met de Heere Jezus te gaan verlangen. Tot haar eigen eeuwig heil. Want daarvoor is het avondmaal ingesteld. Niet voor de persoonlijke gelovige alleen maar om Jezus dood voor zondaren te tonen aan ieder die het ziet. Om mensen jaloers te maken en naar die verlossing door Jezus bloed te doen verlangen.
Beetje lang verhaal misschien maar ik vind die woordenstrijd soms zo triest. Heb elkaar lief!
Boanerges
@Vissermar31077: Mensen die honger hadden moesten volgens Paulus juist wél een voorafmaaltijd houden. Dan gingen ze zich niet te buiten tijdens de gemeentelijke viering.

@ Janneke25: "Er is een kerkelijk recht en een Goddelijk recht om aan het Heilig Avondmaal te gaan" Waarom deze retoriek? Zo ontzettend niet waar! De kerk (of wat er voor door moet gaan) heeft alle mogelijke belemmeringen opgeworpen om je redding te mogen omhelzen en je vast te klampen aan het Heil. "Ik kan het niet uit mijzelf, ik heb U nodig, kom mijn ongeloof te hulp!" De Here Jezus heeft de gedachtenis aan Hem en aan Zijn werk zó eenvoudig gemaakt dat hij er eenvoudige alledaagse middelen voor gebruikte om dat duidelijk te maken. Ordinair brood en ordinaire wijn. Gewoon levensmiddelen. Niks heiligs aan!
Heerlijk dus wanneer er in een gemeente zoveel mensen zich mogen spoeden naar de tafel waar het Heil wordt verkondigd en zichtbaar wordt gemaakt in het teken van brood en wijn. Armoede wanneer deze gang door evenzo grote zondaren wordt belemmerd omdat het niet zou voldoen aan een menselijke maat. God bepaalt de maat en hij zegt: "Komt en wie dorst heeft kome" Wie zijn wij dan om daaraan extra voorwaarden te stellen?
Wiel
Ben het wederom met janneke eens,

We hoeven niet altijd in zwart, maar toch wel enige vorm, van wat netheid betreft.

Onze dominee ger gem pas ook nog in kerkblad voor gewaarschuwd, dus wie zijn wij om beter te weten
Janneke25
Nou boanerges laat ieder maar in zijn waarde en het zou goed voor jou zijn om het avondmaalsformulier eens GOED te lezen want daarin staat voor wie het avondmaal is. Voor iemand met een WAAR GELOOF, die alles zoekt buiten zichzelf in Jezus Christus.
Iemand die met lege handen komt om ze te laten vullen met de genade van God. We noemen het Heilig Avondmaal en daar hoort eerbied bij en geen vanzelfsprekendheid. Niet voor niets is er een week van voorbereiding op het te vieren Heilig Avondmaal om jezelf te onderzoeken of er niets tussen God en jezelf staat en of we in het geloof zijn. Dit is in ieder geval de gang van zaken in onze Chr.Ger.Kerk en ik onderstreep dit van harte.
Prisma23
Zeer ongepast, om niet te zeggen laf, om je kinderen als middel te gebruiken om een bepaald ongenoegen binnen je gemeente aan de orde te stellen.
Wiel
Hoi prisma,

Waar slaat jou reactie op, kinderen horen ook juist voorgelicht te worden, op de juiste wijze, al is het soms moeilijk, op school wordt een foute som ook niet goed gerekend, bij God is ook maar een weg goed, en niet die ons toevallig beter uitkomt
Vissermar31077
Boarnerges, ik bedoelde wat jij schrijft, ik bracht het alleen krom.

Janneke25,
Alles wat jij benoemt waar het aan moet voldoen staat nergens bij de instelling van het Avondmaal zelf. Zoek het op in de bijbel. Ik ben bang dat de Heere Jezus het Heilig Avondmaal zoals het in onze kerken word gevierd niet meer zou herkennen. Hij heeft het niet over waar geloof, niet over een kledingcode voor bekeerde mensen, dat er een tafelwacht of formulier moet zijn.
Wel dat we in blijdschap terugdenken (doe dat tot Mijn gedachtenis) aan de dood van de Heere Jezus, wat dat voor jezelf persoonlijk en voor de wereld betekend. Dat de weg tot verzoening geopend is. En de discipelen hebben ook geen week van voorbereiding gehad. Dus dat is misschien een mooie gewoonte maar het komt niet uit de bijbel.
Ik heb er de bijbel eens op nagelezen. Johannes heeft het alleen over de voetwassing. En bij Lukas zegt de Heere Jezus zelfs dat de hand van wie Hem verraadt met Hem aan de tafel is. En dan is de instelling van het Avondmaal al geweest.
Ik laat gewoon liever de bijbel spreken en hecht daar hogere waarde aan als aan de formulieren.
CrA
Beste vraagsteller, zoals je zegt mag en kan je niet oordelen over iemands hart. Wat je wel doet is kijken of iemands levenswandel overeenkomt met de Bijbel. Als jij vindt dat je broeders en/of zusters een levenswandel hebben die in strijd is met de bijbel, is het de bijbelse weg om Matth 18:15-17 te volgen.
Janneke25
Zo zie je maar hoe verschillend er over het Heilig Avondmaal word gedacht en er daarom ook zoveel soorten kerkverbanden zijn.
Het is triest om te lezen dat er zijn die het Heilig Avondmaal als iets vanzelfsprekends houden wat er gewoon bij hoort. Het zou iedere keer weer een wonder moeten zijn als we de vrijmoedigheid hebben om aan Zijn tafel te mogen komen en we mogen geloven dat onze zonden vergeven zijn door Zijn bloed. Daarom dus zoveel verschillende reacties op de vraag van de vragenstelster maar laten we elkaar in zijn/haar waarde laten ook dat hoort bij het christen zijn.
Boanerges
@ Janneke25: ".....maar laten we elkaar in zijn/haar waarde laten ook dat hoort bij het christen zijn."

Zo'n "wijze reactie" is vaak het einde van alle tegenspraak maar hij is natuurlijk niks waard wanneer je de zinnen leest die daaraan vooraf gaan. In het woord "Triest" zit volgens mij een behoorlijke veroordeling....
Vissermar31077
Zouden we gewoon niet het beste de bijbel kunnen openslaan en God bidden of Hij door Zijn Geest wil laten zien hoe wij het Avondmaal moeten zien en gebruiken?

Want een ding weet ik wel. Dat het triest is dat er zoveel verschillende meningen en kerken zijn. God wil dat we een gemeente zijn. We zijn nl een lichaam, Zijn lichaam.

En gaf Hij zelf tijdens de laatste maaltijd die Hij met Zijn discipelen at niet aan hoe Hij wil dat we met elkaar omgaan?
Het Evangelie van Johannes, 13:14 - Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.

Kunnen en willen we dat? Dan moet ik helaas ook mezelf een onvoldoende geven.
jeewee
Beste vraagsteller,
Het is best te begrijpen dat je de vraag hier stelt, maar is het niet veel beter om met je vragen rechtstreeks naar je eigen kerkenraad te gaan?
Vertel wat je bezig houdt en de moeite die je hebt.
Geef anderen de ruimte om te vertellen waarom dingen gebeuren en wellicht heeft men er zelfs nooit bij stil gestaan dat de situatie moeilijk kan zijn voor anderen...
Lecram
@Vissermar31077: je vindt het triest dat er zoveel verschillende meningen zijn. Waarom vind je dat triest? In de bijbel staat daar weer genoeg over geschreven. Jezus zei ons niet dat we het in alles eens moeten zijn, maar wel dat we één zijn. En dat is toch echt wat anders. Lees anders Romeinen 15 hoe we met onderlinge verschillen moeten omgaan.
3parels
Helaas zie ik dat in veel kerken tijdens het Heilig Avondmaal een grote keuring wordt gehouden. 'O, hij gaat aan!' En dan komt er een oordeel. Dat hij door de weeks zou zondigen. Ja, dat doet iedere christen. En natuurlijk zeg ik niet dat alles er bij door zou moeten kunnen. Het is een HEILIG avondmaal. Welke grove zonden begaan de avondmaalgangers? Wordt eens concreet. Want waarschijnlijk gaat het over middelmatige zaken, zaken waar men verschillend over denkt maar waarover in de Bijbel geen duidelijk uitspraken over staan. Daarin moet ieder in zijn eigen geweten ten volle verzekerd zijn. En dan moet je geen oordeel vellen.

Zijn er wel grote aanwijsbare zonden bij avondmaalgangers? Hoeren bezoek, dronkenschappen, occultisme, feesten en uitgaan, vloeken... Dan moet je niet in je kerkbank een oordeel vellen, maar dan moet je in gesprek gaan met desbetreffende. Daarna naar de kerkraad. Kortom: aan het werk!