Trouwen en belijdeniscatechisatie volgen

Ds. C. Oorschot / 5 reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik willen trouwen zodra we een huisje hebben. Zij is van de Ger. Gem. en ik van de Ger. Gem. in Ned. We zijn veel bezig met waar we willen gaan kerken. Mijn vriendin is altijd trouw naar catechisatie gegaan. Ik ben de laatste jaren amper meer geweest, om twee redenen: ik moest vrijwel altijd werken en ik wilde niet bij de Ger. Gem. in Ned. blijven. Ik was op zoek naar een gemeente waar ik me thuis voelde. We willen graag naar de HHK. Moet je eerst belijdenis gedaan hebben of mag je ook eerst trouwen en daarna belijdenis doen? En hoe zit het met dat ik de laatste jaren vrijwel geen catechisatie gevolgd heb?

Antwoord

Voordat ik de door dit a.s. echtpaar gestelde vragen ga trachten te beantwoorden, wil ik mijn dankbaarheid uitspreken dat naast alle zaken die de aandacht van twee trouwlustigen vragen, zij ook blijkbaar bezig zijn met de geestelijke dingen en dus de Heere bij hun a.s. huwelijk niet kunnen missen.

Verder vraag ik me wel af waarom zij nu samen voor de HHK kiezen. Daar met name het meisje trouw meeleefde en nog meeleeft met de Ger. Gem. ligt het immers voor de hand om ook als echtpaar binnen dit kerkverband te blijven. Als HHK-predikant ben ik uiteraard blij wanneer jonge mensen bewust naar ons kerkverband overkomen, maar... wat is de beweegreden daartoe en hoe gebeurt dit? Je verandert niet van kerk alsof je een andere jurk of een ander pak aantrekt, want er dient een zoeken te zijn wat ook in deze Gods weg is. Wellicht is dit er wel maar uit de brief van hen is dit niet duidelijk. In dit verband verwijs ik hen naar Ps. 85 vs. 3 berijmd: “Merk op mijn ziel wat antwoord God u geeft; Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.”

Nu het antwoord op hun vragen:  In de Herv. Kerk en dus ook in de HHK, anders dan in de Ger. Gem., mag je in de kerk trouwen zonder eerst belijdenis van het geloof te hebben afgelegd, maar in het huwelijksgesprek voorafgaande aan de kerkelijke bevestiging mag m.i. een aansporing tot het volgen van de belijdeniscatechisatie niet ontbreken. Het is aan te bevelen om in hun geval niet één maar twee jaar deze catechese te volgen en wel om twee redenen: De eerste is de overgang naar een ander kerkverband en de tweede: het recente missen van de jongeman van catechetisch onderwijs.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

Lees meer artikelen over:

belijdenis
5 reacties
M71
Als lid van de gergem wil ik no even opmerken dat er bij ons ook leden trouwen nog zonder dat ze belijdenis hebben gedaan. Vaak zitten ze dan wel op belijdeniscathechesatie. Het zal ongetwijfeld in t gesprek meegenomen worden, maar het is absoluut geen voorwaarde.
Vragensteller, ook ik zit met vraagtekens in m'n hoofd. Je vriendin is een trouw lid, er staat niets negatiefs bij, waarom dan nu van kerkverband veranderen?
Johan100
De enige reden die ik kan bedenken is dat het mogelijk prettiger/ fijner voelt voor beiden of één van beide (beide is natuurlijk idealer) om zodoende samen een nieuwe start te maken.
Maar daar zal ongetwijfeld niet iedereen perse behoefte aan hebben.

Dat is een menselijk motief.

Wat de dominee ook aangeeft ''Je verandert niet van kerk alsof je een andere jurk of een ander pak aantrekt, want er dient een zoeken te zijn wat ook in deze Gods weg is''
is wel goed om over na te denken en /of bij stil te staan.
CrA
Ds. vraagt zich af waarom ze voor een ander kerkverband kiezen. Mogelijk speelt de scheuring van 1953 nog een rol.
Johan100
Precies, daar(door) kan er toch iets in de weg zitten.
pannenkoek
volgorde trouwen/belijdenis doen maakt niet uit.
Maar zelf vind ik dat als je volwassen genoeg bent om te trouwen, dat je dan ook allang volwassen genoeg bent om belijdenis te doen.