Lid van vrije gemeente

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Als je lid bent van een zogenaamde 'vrije' gemeente, dus niet binnen een verband, kun je dan ook ergens terecht als je het idee hebt dat er dingen in de kerkenraad gebeuren die niet kloppen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een vrije gemeente heeft uiteraard geen bredere kerkelijke organen waar gemeenteleden bezwaren kunnen indienen tegen besluiten of een geschil kunnen neerleggen bij onenigheid over gevoerd beleid. Gemeenten zouden dan ook niet op zichzelf moeten (blijven) staan maar de gemeenschap van de kerk moeten zoeken met andere gemeenten.

Wel kan het in bepaalde gevallen zo zijn dat vrije gemeenten een plaatselijke reglement hanteren. Wellicht dat in een enkel geval daarbij ook in een geschillen- en bewaarregeling is voorzien. Het zou de moeite kunnen zijn daar navraag naar te doen.

Natuurlijk kan men zich altijd tot de kerkenraad/bestuur van een vrije gemeente wenden met zijn bezwaren. Het is zelfs ook nodig dat in eerste instantie te doen. Dus: opheldering vragen en indien nodig bezwaren kenbaar maken en in gesprek daarover gaan. Men kan natuurlijk ook altijd buitenstaanders om advies vragen. Zij kunnen wellicht beoordelen wat in andere gemeenschappen gangbaar is of in elk geval wat redelijk moet worden geacht.

Maar dan houdt het inderdaad op. Als er geen of geen bevredigende opheldering komt en het bezwaar blijft staan zonder dat er een geschikte geschillenregeling bestaat, dan zijn er inderdaad geen andere wegen om verder te komen. Ik zou zeggen: blijf vragen en bidden. Meer kun je in zo'n geval niet doen.

Ds. J. L. Schreuders