Morning-afterpil genomen

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik heb op de laatste dag van mijn ongesteldheid, precies nadat de bloeding gestopt is, onveilig seks gehad en heb binnen 24 uur een MAP genomen. Daarna heb ik die dag nog een keer onveilig seks gehad en heb geen MAP genomen. Na twee dagen heb ik weer onveilig seks gehad en binnen 12 uur een MAP genomen. Ik ben nu al bijna een week overtijd. Is er een grote kans dat ik zwanger ben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als je in de eerste drie dagen na de ongesteldheid seks hebt gehad, dan is de kans op zwangerschap wel heel klein. Je kunt een zwangerschapstest doen als je toch twijfelt.

Jouw vraag geeft bij mij ook vragen, niet op medisch gebied maar op ethisch vlak. Ik weet niet of je christin bent, maar aangezien je gebruik maakt van Refoweb voel ik me zo vrij jou een paar vragen te stellen.

Wat bedoel je met onveilige seks? Zelf denk ik: onveilige seks is seks buiten een huwelijksrelatie met het risico op gezondheidsschade. Als je met onveilige seks bedoelt dat er een risico is op zwangerschap dan zou ik het anders benoemen. Seksualiteit en voortplanting horen in principe bij elkaar (in de veilige bedding van een huwelijk).

Nieuw leven begint bij de bevruchting. In Nederland kan helaas, zoals je weet, nieuw leven afgebroken worden tot 24 weken zwangerschap. Door de MAP kan een bevruchte eicel zich niet innestelen. Dit middel is dus in opzet abortief. Kun je dit met je geweten voor God verantwoorden?

Ik hoop dat je ook over mijn vragen na wilt denken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

morning-afterpil