Man is seksverslaafd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben zwanger van mijn tweede kindje (net dertien weken) en ik kom erachter dat mijn man seksverslaafd is, porno kijkt en live via de camera met dezelfde vrouw spreekt. Hij zegt dat het niks met mij te maken heeft. Hij ontkende eerst ook alles. Ik heb hem dit in het verleden wel vaker gevraagd en nu valt alles op z’n plek. Ik voel me gebruikt, vies, niks waard. Ben door de vorige zwangerschap dikker geworden. Onzeker was ik altijd al. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Hebben jullie advies?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Wat een verdriet in een kort bericht samengevat! U weet niet meer wat u moet doen... nou, in ieder geval niet aan uzélf gaan twijfelen want dat leidt nergens toe. Uw mán zit fout. En dat weet hij, want (uw woorden): “Hij zegt dat het niks met mij te maken heeft.” Of uw zwangerschap iets te maken heeft met zijn ‘begeerten’ hoeft niet, maar kan ik niet zo goed beoordelen. Het kan zijn dat juist nu begeerten wakker geroepen worden, maar dan nog is en blijft het fout om daaraan toe te geven. Zéker ten kóste van u en uw gevoelens. Ook een aanstaande vader heeft verantwoordelijkheden ten opzichte van zijn zwangere vrouw en dan hoort een ándere vrouw niet tussen de echtelieden te komen!

Uw ‘meisjesfiguur’ is verdwenen nu u moeder bent geworden. Op zich is dat geen reden tot (nog meer) onzekerheid, maar hoort er soms gewoon bij. Niet alle moeders blijven slank, wat ze er ook aan proberen te doen. Draag uw moederschap met ere! Ook het aanstaande, waardoor uw figuur de eerstkomende maanden so wie so veranderen zal.

Kortom, nogmaals: uw echtgenoot is fout bezig. En dat is heel triest, want dit soort ‘liefde’ maakt meer kapot dan u lief is. Misschien geldt dat laatste ook wel voor hem, gezien de ontkenning (die het helaas niet minder, maar juist erger maakt). Dat u teleurgesteld, boos, verdrietig bent is dus zeker te begrijpen. Ook dat u er onzeker van wordt kan ik snappen. Dat laatste is alleen niet helpend, dus er niet aan toegeven! U bent ‘goed’, zoals u bent: een mooie zwangere vrouw. Houdt die gedachte vast!

Maar nu: wat wílt u doen, wat kúnt u doen? Als uw man inziet dat uw huwelijk op deze manier niet verder kan is het in eerste instantie aan hém om iets te doen. Namelijk stoppen met ‘surfen’ naar bepaalde sites. Daarna zullen er meerdere gesprekken moeten volgen met elkaar (en eventueel een deskundige), die mogelijk kunnen leiden tot het herstel van uw diep geschonden vertrouwen.

Geeft hij echter niet op en wil c.q. kan hij niet van los komen van de ‘vreemde vrouw’, dan moet ú handelen door hèm úw grenzen helder en duidelijk aan te geven.

Het voert mij nu te ver om voorbeelden van grenzen aan te geven, want die kunt u waarschijnlijk zélf het beste invullen. U kent uw echtgenoot. U kent uzelf. Kijk dus naar de verwachtingen die u van elkaar hebt, mag hebben. En maak daar afspraken over, die eventueel van tijdelijke aard kunnen zijn.

Ik wens u alle goeds toe, en al lijkt dit antwoord ‘gemakkelijk’ gegeven, ik voel de pijn met u mee. Schrijft u me nog maar eens.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

pornoseksverslaving
6 reacties
Ellenoor
Wat naar zeg! Je zou samen van de zwangerschap willen genieten en naar de geboorte van je kindje toe willen leven, maar in plaats daarvan krijg je enorm veel te verwerken én sta je er alleen voor. Ik hoop dat je man begrijpt wat hij je daarmee aandoet. Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat het antwoord van mevrouw Rots je verder helpt!
saar78
Wat is dit moeilijk/verdrietig. Twijfel niet aan jezelf!! Je man heeft een stoornis! k Wil je adviseren om het met een vertrouwenspersoon te delen, blijf hier niet alleen mee lopen. Misschien wil je voor de buitenwereld de schijn ophouden dat alles goed zit, maar dat is ondraaglijk voor je. Probeer met je man in gesprek te komen. Naar de huisarts voor een verwijsbrief om in therapie te gaan (bijv. bij Eleos of Wilbert Weerd, die is erin gespecialiseerd). Ook heel belangrijk om de kerkenraad in te lichten, je hebt nu echt hulp nodig! Je wereld stort in, maar k hoop dat je al je zorgen/moeilijkheden bij de Heere mag brengen.
saar78
Nog even een aanvulling. Wilbert Weerd heeft een eigen psychosociale praktijk: Dichterbij Herstel. Gevestigd in Barneveld. Google maar even, dan kom je het wel tegen. Sterkte hoor!!
AHHK76
Lieve vriendin,
Wat doet dit pijn voor jou. Als ik me probeer in te leven in jou denk dat ik dat jij je heel eenzaam en teleurgesteld en bang voelt.
Jouw man zegt dat het niet met jou te maken heeft. Dat is ook zo. In dat opzicht dat jij er niets aan kunt doen. Voor de beleving van veel mannen kan dit ook naast het liefhebben van hun eigen vrouw. Mannen denken meer in vakjes dan vrouwen... Maar helaas heeft het kijken van porno wel invloed op hoe jouw man naar jou kijkt en met jou omgaat. Het zal steeds moeilijker zijn/worden om respectvol met jou om te gaan.
Helaas ben je niet alleen in deze situatie, er zijn veel vrouwen die met dezelfde vragen en gevoelens worstelen. Om daarin elkaar tot steun te zijn is er een site: www.kostbaarvaatwerk.nl Daar staan artikelen op waardoor je handvaten krijgt, voor het omgaan met, stellen van grenzen enz. Daar is ook een forum waarop je anoniem met andere vrouwen kunt schrijven over de situatie, jouw vragen, jouw gevoelens en waar met elkaar word meegeleefd.
Wilbert Weerd is inderdaad een goede relatietherapeut die gespecialiseerd is in dergelijke problematiek. Maar hij is niet de enige en het is ook handig als je er niet ver voor hoeft te reizen. Meer info over hulpverlening kun je ook krijgen via bovengenoemde site.
Als je man geen hulp wil, is het goed als je zelf toch hulp gaat zoeken! Misschien kun je hem later meekrijgen... Je mag hierin ook toepassen wat staat in de Boijbel. Als jouw man niet wil luisteren naar jou, mag je anderen erbij vragen om samen met jou met jouw man te praten. Je hoeft en mag deze zonde niet te accepteren!
Ik wens je toe dat je ervaart dat God en mensen jou kunnen en willen helpen. God ziet jouw pijn, verdriet, eenzaamheid, strijd...enz. Daarbij hoop ik ook dat jouw man zich in wil gaan zetten voor het stoppen met deze dingen en wil gaan werken aan herstel van jullie relatie.
Sterkte en groetjes van een lotgenote,
Nomad
Zelf heel erg lang verslaafd geweest. Wat mij uiteindelijk geholpen heeft was:

De keuze om hier samen met mijn vrouw helemaal voor te gaan of het alleen uit te zoeken.

Klinkt simpel maar heeft geleid tot volledig herstel. Niet gemakkelijk. Opgenomen geweest, baan kwijt, kerk zo'n beetje uitgezet. Maar nu wel verslavingsvrij. Goed leven met mijn vrouw en kinderen.
Alles opengegooid. Radicale keuzes gemaakt. Geleerd dat de Heere goed is. Hij vergeeft en schenk nieuw leven. Wat mensen ook doen en zeggen.

Maar modder niet door. Verslaving genees je niet met wat afspraakjes en wat schipperen. Ik wil je twee zaken aanraden:

- Zoek hulp samen (De Hoop Dordrecht scoort nog steeds erg hoog in vergelijking met reguliere hulpverlening)
- Benader iemand binnen de kerkenraad waar je vertrouwen in hebt.

Heel veel sterkte en zegen!
Autumn
Veel sterkte!! Het moet erg moeilijk voor je zijn.
Ik raad je aan om eens te kijken op www.kostbaarvaatwerk.nl. Zij kunnen je zeker helpen en op hun website vind je ook veel informatie.

Misschien is dit boek een eye-opener voor je man: https://www.gideonboeken.nl/het-gevecht-van-iedere-man. Maar ik weet niet of hij zoiets zou willen lezen als hij alles ontkent. Misschien het boek kopen en ergens neerleggen? Achterin het boek staat ook een werkboek om te stoppen met seksuele verleidingen.

Veel sterkte toegebeden! Ik hoop dat je ergens terecht kunt en dat je man zal veranderen...