Het ruimen van graven

Ds. A.K. Wallet / 4 reacties

Vraag

Bij ons worden steeds vaker graven op algemene begraafplaatsen geruimd. Iemand hier beweert dat je je dus beter kunt laten begraven op een begraafplaats die eigendom is van een kerk. Daar worden graven namelijk nooit geruimd. Naar Joods gebruik. Klopt het dat er ergens in het Oude Testament staat dat een graf nooit geruimd mag worden? Waar kan ik dat dan vinden?

Antwoord

Beste vrager,

Hoe zit het met het ruimen van graven? Eerlijk gezegd staat het mij tegen. Ik denk ook niet dat het nodig is. Allereerst niet omdat er in Nederland een toename is van cremeren. Steeds meer mensen laten zich cremeren. Daardoor is er meer ruimte voor begraafplaatsen. Begraafplaatsen zijn in de regel rijk voorzien van groen en daar is ook behoefte aan. Het zijn eigenlijk parken met graven.

Er is alles voor te zeggen als er rondom de kerk begraven kan worden. Wat is er mooier dan dicht bij de kerk je graf te hebben? Als je in heel oude kerken komt dan zie je daar graven van mensen die daar hun laatste rustplaats mochten hebben. Vroeger spraken we dan ook van kerkhoven.

Later zijn er de begraafplaatsen gekomen. Ik weet van plaatsen waar men de doden begroef richting Jeruzalem. De gedachte daarachter is dat Jezus terug zal komen op de Olijfberg zodat je direct oog in oog met Hem zou staan. Maar dat is ook veelal weer verdwenen. Steeds meer wint de secularisatie veld. Daar hoort ook het ruimen van graven bij. In een bepaalde plaats zou men gaan ruimen en toen bleek dat de overledenen nog het lichaam hadden zoals zij begraven werden. Vanuit gemeentewerken dacht men hen te verbranden, maar door protest van de familie zijn ze toen toch weer herbegraven. Van het een komt het ander.

Inderdaad is er van Joodse zijde het principe van een altijd blijvend graf. Ik las in een Joods boek over voorschriften bij overlijden en begraven: “Het ruimen van begraafplaatsen is in principe ten strengste verboden.” Daarnaast worden acht redenen gegeven waarbij herbegraven kan worden toegestaan. Maar dan betekent dat toch wel dat het gaat om het herbegraven van mensen (bijvoorbeeld van een algemene begraafplaats naar een specifiek Joodse begraafplaats), waarbij niet aan ruimen in de zin van plaats maken voor het begraven van andere doden gedacht wordt.

Men beroept zich in het Jodendom op een tekst uit de Talmoed (verzameling van Joodse geschriften). Een expliciete tekst uit het OT kan zo niet genoemd worden. Wel lezen we in het OT dat er grote zorg besteed werd aan het begraven. Denk maar aan het feit dat Abraham een dure spelonk kocht om Sara te kunnen begraven.

Misschien zou de kerk weer eigen begraafplaatsen moeten aanleggen,waarbij regels gelden vanuit bijbelse noties. Op dergelijke begraafplaatsen mag weer extra aangegeven worden: “Hier wacht op de dag der opstanding.”

Hartelijke groeten en Gods rijke zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

dood
4 reacties
Lecram
Het begraven bij (of nog erger: in) de kerk is juist niet wat vanuit de bijbelse traditie is bedoeld. Doden werden altijd buiten de bewoonde gebieden begraven in verband met de onreinheid van de doden. Als je het aan een Jood zou vragen, zou die met afschuw reageren op het feit dat de kerk de doden bij en zelfs in de kerk hebben begraven. Er is ook geen synagoge met een begraafplaats bij de synagoge
hans0166
het is puur emotie om tegen het "ruimen" van graven te zijn.
Als er plannen zijn, moet de gemeente dit een jaar vantevoren mededelen aan de rechthebbenden, én er word een bordje op/bij et graf geplaats, zodat belanghebbenden kunnen reageren. Er kan dan voor bepaalde tijd ( meestal 10 jaar) grafrechten bijgekocht worden. En hier zit de crux... als families dat niet doen, wordt er inderdaad verplaatst naar een verzamelgraf, en dan begint meestal het drama... ze willen niet betalen, maar gaan wel klagen als het te laat is.

De overblijfselen verdwijnen niet. Ze worden verplaatst naar een verzamelgraf.
"Ruimen" is een niet terechte woordkeus, een beter passend woord is "verplaatsen", want dát is er wat gebeurt.
adhedo55
Een natuurbegraafplaats kent "eeuwige grafrust". Het plaatsen van een steen is niet mogelijk.
Pol
Nooit ruimen.. dat kan.. maar hoe zit het dan met die graven waar geen familie meer van is of in de buurt woont, schuinzakken, afbreken, onkruid... dat ziet er nu ook niet zo fraai uit...