Vermoeden van buitenechtelijke relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Sinds een paar maanden werk ik bij een leuk, christelijk bedrijf. Ik werk met een paar anderen op kantoor, onder wie ook mijn baas/collega. Nu heb ik sinds een tijd het vermoeden dat mijn baas (getrouwd en een kind) een relatie heeft met de telefoniste (getrouwd en een kind). Ze zijn erg close en raken elkaar veel aan. Ook zag ik ze pas hand-in-hand lopen. Ik krijg steeds meer het idee dat ze een relatie hebben en ik vind het moeilijk om hiermee om te gaan, zeker omdat ze allebei getrouwd zijn. Nu is mijn vraag: Wat moet ik hiermee? Moet ik ze aanspreken (het is wel mijn baas) of moet ik niets doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat zou je wíllen doen nu de mogelijke relatie van baas en telefoniste op vermoedens berust? Dat is inderdaad een lastige vraag. Probeer dus eerst meer ‘zekerheid’ te krijgen. En ook dat is lastig, want het lijkt er dan op dat ik je aanraad om hen te gaan bespieden of controleren.

Dat bedoel ik níét, maar misschien verliezen zij de voorzichtigheid zo uit het oog dat jij inderdaad wél iets kunt zeggen. Hoe en wat is dan natuurlijk wel erg belangrijk en hangt nauw samen met de verhoudingen tussen de werknemers en de werkgever.

Ik begrijp dat het christelijke karakter van het bedrijf waar je werkt een rol speelt. Dat kán het gemakkelijker maken, maar ook juist moeilijker, om iets te zeggen. Want ja, de baas is de baas. En een werkrelatie is een werkrelatie, dus per definitie géén vriendenrelatie die gelijkwaardig is.

Hoe kijken de andere collega’s ernaar, of durf je jouw vermoedens niet met (een van) hen te delen? Wellicht dat je dan beter jouw eigen positie kunt bepalen. Tenslotte werk je ook nog maar sinds kort bij het bedrijf, mogelijk zelfs het kortst van allemaal en ken je de verhoudingen (nog) niet goed.

Wégkijken en doen of er niets aan de hand is, lijkt me niet iets waar jij goed bij voelt. Zoek dus een weg die bij jou past, waarvoor ik je veel tact en wijsheid toewens. Misschien kun je je baas vragen om een privégesprek, waarin je je bezorgdheid uit, waarbij je zijn antwoord (dat misschien niet leuk is voor jou) incalculeert.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

collega'soverspel
5 reacties
Lecram
Als je nu al tegen een dergelijke confrontatie opziet, zou ik me heel erg afvragen of jij degene bent die hen er op aan moet spreken. Je kunt jezelf in een erg lastige situatie brengen. Je bent daar ten eerste om je werk te doen, niet om te hoeden over anderen.
Het is nu wellicht lastig voor je, maar je moet oppassen dat het niet veel lastiger gaat worden als de verhouding verziekt wordt
arendine
Affaire of niet, er is in ieder geval sprake van gedrag waarbij normale grenzen worden overschreden (zo begint elke affaire). Een goede werkgever zal dit soort gedrag mijden, om ook maar de schijn van ongewenste intimiteiten te vermijden. Als de werkgever op dit gebied al geen goede normen en waarden heeft, is het maar de vraag of hij als werkgever wel integer is.
Paradiso
Ze zijn niet toevallig met elkaar getrouwd? ;)
tulp
Je werkt er nog niet lang, betekent dat dat er een evaluatiegesprek aan zit te komen van je proeftijd?
Dan zou je aan kunnen geven dat het naar je zin hebt op je werk, maar dat je wel ergens mee in je maag zit: het lijkt net of de baas en de telefoniste een beetje té close zijn en het geeft jou een naar gevoel om dat te denken.
Zo houd je het bij jezelf.
Als er niks aan de hand is, vraagt je baas misschien hoe je op dat idee gekomen bent en kun je voorbeelden geven (elkaar teveel aanraken, hand in hand lopen) en als er wel wat aan de hand is, weten ze in ieder geval dat ze in de kijker lopen.
Zo is het voor je baas in ieder geval duidelijk dat hij grensoverschrijdend gedrag vertoont en hopelijk trekt hij hieruit conclusies.
tochrefo
ik heb dit (helaas) meermalen meegemaakt in mijn loopbaan van meer dan 45 jaar. Als er sprake is van een buitenechtelijke relatie loopt het binnen de kortste keren verkeerd af. Doe er zelf maar niets aan, het loopt toch spaak