Urineverlies

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar. Ik heb regelmatig last van kleine beetjes urineverlies. Ik moet dan meestal opeens zo nodig naar het toilet dat ik het bijna niet meer op kan houden. Als ik het wel op wil houden krijg ik een soort kramp. Ik vind het erg vervelend en schaam mezelf er voor.

Ik vroeg me af of dit ook zou kunnen komen door bijvoorbeeld spanning of angst. Ik merk dat het urineverlies meer wordt als ik gespannen ben, wat ik best vaak ben de afgelopen tijd. Ik moet dan ook vaker naar het toilet.

Door het urineverlies vind ik het lastig om lang weg te gaan of om lang in de auto te moeten zitten of als ik bijvoorbeeld weet dat de kerkdienst wat langer zal duren. Ik doe meestal dan een maandverbandje in, maar ik moet er toch steeds aan denken en hoop ik dat ik niet in mijn broek zal plassen.

Is het nodig om hiermee naar de huisarts te gaan? En als ik naar de huisarts zou gaan, zal hij dan lichamelijk onderzoek doen waarbij je je ondergoed uit moet doen? Ik zou er erg tegenop zien om er naar toe te gaan, vooral ook omdat ik bang ben dat de huisarts mij maar lastig zal vinden met zo'n vraag of dat hij boos wordt. Heeft u een advies?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik denk dat het zeker nuttig is om hiermee naar de huisarts te gaan. Zoals je schrijft kan het te maken kunnen hebben met spanning en het verkeerd gebruiken van de bekkenbodemspieren.

Voor het stellen van een goede diagnose is ook bij deze klachten vaak lichamelijk (en aanvullend) onderzoek nodig. Voor de huisarts is zoiets routine maar ik kan begrijpen dat jij daar tegenop ziet. Toch raad ik het je wel aan. Het zou goed kunnen dat je met bijvoorbeeld bekkenbodemfysiotherapie de hinder kunt wegnemen.

Sterkte, vriendelijke groet,  A. Meijer

Tags in dit artikel:

plas(sen)