Zegenbedes voor mensen

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik heb alle vragen en antwoorden gelezen over de zegen. Mijn vraag staat er niet bij. Bestaan er zegenbedes voor mensen die op vakantie of op reis gaan, kinderen die een citotoets moeten maken, zieken of... vul maar wat in. En als ze bestaan, worden ze dan door een dominee gegeven of mag dat ook door gemeenteleden gegeven worden? Mag je daar gewoon bij je dominee naar vragen als je graag gezegend wilt worden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat zegenen is een mooi en troostrijk gebeuren. Modellen voor de zegen bij bijzondere gelegenheden, ook de reiszegen, vind je bijvoorbeeld in het dienstboek van de Protestantse Kerk. 2004, uitgave Boekencentrum.

Er zit Bijbels gezien wel een niveauverschil tussen de ambtelijke zegen en de particuliere zegen. Het eerste heeft in de Bijbel een groter gewicht dan het tweede. Maar dat laatste is zeker ook heel Bijbels. We lezen daarin bijvoorbeeld hoe Jacob zijn zonen zegent aan het eind van zijn leven. Hoe Laban zijn zonen en dochters zegent ten afscheid.

Nu is het prima om je vraag om een reiszegen aan je predikant voor te leggen. Ik zou er blij mee zijn, maar ik weet niet of jouw predikant daar voor in is. Sommigen staan er nogal huiverig tegenover. Men vreest voor onbijbelse wildgroei of bijgelovigheid. Het gevaar is inderdaad aanwezig dat we denken dat ons geestelijk welzijn afhankelijk is van de riten en gebruiken zelf. Je moet ook niet denken: Mij kan niets gebeuren onder weg want ik heb de reiszegen ontvangen.

Bovendien, de zegenaar  kan niet beschikken over het effect van de zegen die hij uitspreekt. Zelfs niet als die in de Naam van Christus wordt uitgesproken en Bijbels van inhoud is. God is de eigenlijke Zegenaar.

Degene die gezegend wordt deelt ook niet automatisch in die zegen. Alleen als hij of zij die in vertrouwen op de Heere in ontvangst neemt. Dat geldt ook van de ambtelijke zegen aan het eind van de dienst. Vandaar het woordje Amen. Als voorganger wacht ik altijd even met dat "amen", om aan te geven dat het gaat om het  geloofs-amen van de gemeente.

En dan nog dit: De kern van alle zegen moet zijn Gods genadige ontferming in en door Christus. Alleen in Hem ben je geborgen. Daar moeten wij vergankelijke mensen, zondaren het van hebben en verwachten. De mooiste reiszegen vind ik in Gods Woord zelf, Psalm 121.

Gods zegen toegewenst,
Ds. A. van Vuuren

Lees ook: 'Zegenbedes voor mensen - deel 2'

Tags in dit artikel:

zegen