Werksfeer voor christen niet prettig

Ds. H.H. Klomp / 3 reacties

Vraag

Ik werk al drie jaar op dezelfde plek en heb het altijd goed kunnen vinden met mijn collega's. Tot op het moment dat ter sprake kwam dat ik gelovig ben. Sinds dat ze dat weten, lijkt het alsof ze meer vloeken om mij te irriteren. En nadat ze dat doen komt er een verontschuldiging met luid geproest er achteraan. Ik vind het heel erg vervelend omdat ik mij daardoor erg opgelaten voel en me soms bijna schaam omdat ik christelijk ben. Het is ook wel eens meerdere malen voorgekomen dat ik naar voren werd geduwd als er een christelijke klant geholpen moest worden. "Een klant voor jou", werd er dan gezegd alsof deze te min was voor hen.

Ik heb al vaker laten merken dat ik deze gebeurtenissen niet op prijs stel, maar zij wuiven het dan af met een antwoord als: "Trek het je niet zo aan." Of: "Oh het was niet persoonlijk bedoeld." Vaak worden er ook seksistische opmerkingen gemaakt op de werkvloer waar ik me ook mateloos aan erger. Vooral om de eindeloze grappen over 'geen seks voor het huwelijk'. Vaak denk ik er over om een andere baan te zoeken. Wat kan ik doen om de werksfeer weer beter te maken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Antwoord

Beste vragensteller,

Of jij de werksfeer beter moet maken? Ik vind het sympathiek dat je dat vraagt. Maar je collega’s gaan in de fout en dat moet ophouden! Ik weet niet sinds wanneer ze weten dat je christelijk bent, maar toen is het dus begonnen. Schaam je niet voor je christen zijn. Ga er positief mee om! Zo bedoelt de Heere het ook: God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf. Als je daar zelf echt uit mag leven, geeft dat levens- en arbeidsvreugde. Dan kunnen mensen op de werkvloer aan je zien hoe goed het is de Heere te dienen en dat je plezier hebt in je werk.

Probeer altijd kalm te blijven. Reageer niet op alles! Wees altijd vriendelijk en belangstellend naar je collega’s. Maar overleg alles wel met de Heere. En leg het onrecht (want zo duid ik elke gemene plagerij!) in Zijn Handen. Zie 1 Petrus 2:21-25. Trouwens: jouw leidinggevende moet er (ook) op toezien dat het op de werkvloer in elk opzicht collegiaal blijft!

En wat betreft die seksistische opmerkingen: dat is strafbaar. Dus als jou dat concreet opnieuw overkomt, zou ik dat meteen melden bij de baas. Ik zou wel tegen de betreffende collega zeggen als het gebeurt, dat je hem/haar daarvoor bij de baas aanklaagt. Altijd open kaart spelen. Dat vraagt de Heere van je en Hij wil er ook kracht en sterkte voor geven!

Groet en veel geloofsmoed en lichaamskracht!

Ds. H. H. Klomp

3 reacties
drernie
Misschien dat de RMU nog advies kan geven.
mortlach
Daar zijn dus managers voor... Als je een gewaardeerde medewerker bent, doet het wonderen om tegen je manager te zeggen "Hee, als dit niet gauw ophoudt, ga ik ander werk zoeken." En al helemaal als er strafbare zaken plaatsvinden, want dat kan het bedrijf gewoon ontzettend veel geld kosten, en dat is meestal wel genoeg om ze tot actie aan te sporen.

Succes en ik hoop dat de situatie snel verbetert.
Jello
Hoe met onrecht om te gaan? God wijst in Zijn Woord de weg!

In psalm 7 bijvoorbeeld. Dat is een gebed om recht. Op www.prekenweb.nl staat een preek over deze psalm (van ds. W. Visscher). Ik raad je aan die preek te lezen.

Gods zegen toegewenst!