Ontstaan van iets uit niets

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Ik begrijp nooit waarom eigenlijk elke christen die ik spreek zegt dat er niet iets uit niets kan ontstaan en dat daarom de Big Bang niet kan. Maar hoe is God dan ontstaan? Want die moet toch ook ergens uit ontstaan zijn? Die kan er dan toch ook niet opeens zijn?

Ik heb ook nog een andere vraag. Ik ben op zoek naar wetenschappelijke Bijbelteksten. Weten jullie er misschien?

Antwoord

Het eerste deel van je vraag kan ik begrijpen.  Het tweede deel begrijp ik niet helemaal. Ik zal proberen op je vragen in te gaan: Niets kan uit niets ontstaan. Dat is een conclusie van de natuurwetenschap. En de natuurwetenschap is een menselijke wetenschap. Door ontdekkingen en vaststelling van feiten en het bestuderen van zaken.  Als je een kast wil maken heb je hout nodig, voor een hek ijzer en voor een brood meel enz. enz. Om iets te kunnen maken heb je iets anders nodig. De aanhangers van de evolutietheorie ontkennen dat ook niet. Want ook zij kunnen niet verklaren waar de oerknal vandaan komt die het evolutieproces op gang heeft gebracht. Uiteindelijk is het dus ook in de evolutietheorie zo dat iets uit niets is ontstaan. Dat is wat zij dan noemen de oerknal.

Christenen geloven op grond van de Bijbel dat God de hemel en de aarde heeft geschapen. En dat Hij dat deed uit het niets (Ex-nilili). God had ook niets nodig want Hij is zelf alles.

De vraag die je nu stelt is waar is God dan vandaan gekomen? Hij moet toch ergens uit ontstaan zijn? God is zonder begin en zonder eind. Hij is van eeuwigheid tot in eeuwigheid. God is dus niet ontstaan, niet geboren en niet gemaakt. Hij was er altijd al. Hij is de grote vooronderstelling van alle dingen. Als God er niet was, dan was er niets. Dan waren ook jij en ik er niet.

Kijk, dat wij mensen dat niet kunnen begrijpen en dat we dat niet wetenschappelijk kunnen verklaren. Dat is een ander verhaal. Dat zegt niets over God maar alleen over ons. Want wie zijn wij, kleine beperkte mensjes die heel veel niet weten en niet kunnen inzien en niet kunnen begrijpen?

Het is dus dwaas het bestaan van God te ontkennen want daarmee ontken je niet allen jezelf, maar ook iets dat veel hoger en groter is dan jezelf.

Je tweede vraag begrijp ik niet goed. Wat bedoel je met wetenschappelijke Bijbelteksten? Bijbelteksten zijn woorden van God. Die overstijgen alle menselijke wetenschap. Dat wil echter niet zeggen dat je de Bijbel niet op een wetenschappelijke manier kunt bestuderen. En ook wat God zegt en wie Hij is kun je op wetenschappelijke wijze onderzoeken. Dat noemen we de theologie.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Naschrift redactie: Voor wetenschappelijke teksten in de Bijbel zou je het boek van Ben Hobrink kunnen aanschaffen: “Moderne wetenschap in de Bijbel”. Eye-opener.

Lees meer artikelen over:

evolutietheoriewetenschap