Muziek van Moshe Peretz

G. Slurink / 3 reacties

Vraag

Ik luister naar Moshe Peretz, dat is een muzikant uit Israel. De muziek vind ik heel mooi, maar hoe weet ik of de tekst wel goed is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eerst moet je uiteraard weten wat er gezongen wordt maar dat valt wel uit te zoeken. Veel teksten kun je wel vinden op internet en met behulp van Google Translate kun je die dan vertalen naar bijvoorbeeld het Engels of Nederlands. Dat zal geen perfecte vertaling opleveren maar het is vaak wel genoeg om een indruk te krijgen waar het over gaat.

Ik vond bijvoorbeeld http://lyricstranslate.com/en/moshe-peretz-lyrics.html en http://shironet.mako.co.il/artist?prfid=3787&lang=1 met teksten van Moshe Peretz. De eerste site heeft ook vertalingen in het Engels en het Spaans, de tweede is helemaal in het Hebreeuws. Als je nu daar zo'n tekst selecteert en kopieert naar https://translate.google.com/ dan kun je daar de vertaling ervan lezen in de taal die je kiest. Engels geeft meestal een iets betere vertaling, maar als je niet zo goed Engels kunt, dan kan je ook Nederlands kiezen. Houdt er rekening mee dat er soms behoorlijke missers in de vertaling kunnen zitten maar meestal blijft er wel genoeg leesbaars over om je een beeld te vormen.

Als je dan nog rekening houdt met de dichterlijke taal die liedjesschrijver gebruikt, dan kun je vaak wel een heel eind komen. En iets te lezen van de artiest zelf, bijvoorbeeld uit interviews (die je ook weer vertalen kunt met behulp van Google Translate) kan ook helpen, want zoals Jezus zegt: uit iemands woorden blijkt waar iemands hart is (Luk 6:45). En als je dan een beetje hebt uitgevonden waar de liedjes over gaan, dan kan je je afvragen hoe dit samengaat met wat God ons te zeggen heeft.

Naar wat ik heb gezien gaan de liedjes van Moshe Peretz vooral over liefde en het verlangen naar vrede en een betere wereld. Eigenlijk de standaard zaken die je tegenkomt bij veel sentimentele wereldse artiesten. Het grote probleem hierbij is vaak dat wat God te zeggen heeft over deze dingen totaal ontbreekt. De verlangens op zich hoeven niet verkeerd te zijn, maar als we ons leven leren zien vanuit wat God te zeggen heeft, dan komen tot een heel andere invulling. En ook al versta je de tekst niet, ook door de muziek en de uitvoering en de manier van zingen pik je wel bepaalde dingen op, die vaak onbewust een bepaalde hunkering opwekken, ook mede onder invloed van soortgelijke muziek met teksten die je wel verstaat, maar die de vervulling van deze verlangens zoeken op de verkeerde plek of de verkeerde manier.

Het is belangrijk dat we onze gedachten en verlangens richting leren geven met hulp van Gods boodschap aan ons en niet door wat anders. Ik weet niet hoevaak je dergelijke muziek beluistert en wat voor muziek je verder nog luistert, maar misschien is het nuttig te overwegen om in plaats van te kijken welke muziek je mooi vindt en dan te kijken of de teksten er wel mee door kunnen, te kijken of er muziek is die je juist helpt je gedachten te richten op wat God te zeggen heeft en Zijn beloften in het evangelie van de Heere Jezus.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt.

Een hartelijk groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

muziek
3 reacties
Lecram
Zullen we dan ook alle klassieke muziek die niet over God gaan in de ban doen? Dan blijft er weinig over vrees ik
Omega
@Lecram Genoeg om de rest van je leven van te kunnen genieten.
Gerard
@Lecram
Ten eerste gaat het niet over dingen in de ban te doen.

Ten tweede gaat het probeem verder dan dat het niet over God gaat. Het gaat er over dat ze komen tot een andere invulling van deze zaken, een invulling die niet volgt met wat God met ons voor heeft en van ons vraagt. En erger is dat je daarmee het veel rijkere alternatef misloopt.

Waar zou jij voor kiezen? Naar wie/Wie luister jij liever? Waar is jouw hart?