Geen voorstander van preken luisteren via internet

Ds. J.L. Schreuders / 1 reactie

Vraag

Ik lees net heel verbaasd een antwoord op een vraag van ds. Schreuders. Hij zegt dat hij “op z’n zachtst gezegd” geen voorstander is van preken luisteren via internet. Maar wat is daar mis mee?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je kunt dit van twee kanten benaderen. Namelijk vanuit de kerk die uitzendt en  vanuit de luisteraars. Aan beide kanten kleven volgens mij geduchte gevaren, die op zijn minst te denken zouden moeten geven.

Als het gaat om de gemeente die uitzendt, dan kan men natuurlijk zeggen dat het alleen maar goed is dat het Woord een bredere actieradius krijgt dan alleen de kerkgangers. Dat lijkt een doorslaggevend pluspunt te zijn, maar dat is het volgens mij niet. Iedereen die niet naar de kerk kan zou via kerktelefoon of via een opname de preken van de eigen plaatselijke gemeente kunnen horen. Er hoeft niemand geheel verstoken te zijn van het Woord, zelfs niet als men slechts een of twee zondagen niet ter kerke kan gaan. Daarvoor is het uitzenden via internet niet nodig.

De preek is  bovendien voor de eigen gemeente bestemd en ook op die gemeente toegespitst. Er kunnen dan ook in een preek dingen gezegd worden, die niet in zijn algemeenheid zo gezegd kunnen en mogen worden, maar wel in een bepaalde situatie, die de prediker kent. Het is dan ook  volgens mij niet wenselijk dat een plaatselijke kerkdienst door de gehele wereld kan worden meegeluisterd. Dat belemmert de vrijheid van de prediking en bijv. ook het meedelen van afkondigingen. Bovendien weet je nooit hoe er met bepaalde uitspraken door derden wordt omgesprongen. Dingen kunnen uit  hun verband worden gerukt en tegen de prediker worden gebruikt, bijv. als het gaat om uitspraken over gevoelige zaken als discriminatie en homoseksualiteit. Er zou meer voorzichtigheid moeten zijn op dit terrein en dat wordt niet zelden onvoldoende beseft.

Wat de hoorders aangaat vind ik het ook niet wenselijk dat zij alle dominees altijd en overal maar kunnen beluisteren. Het leidt tot shopgedrag, keuring van predikanten en tot vermindering van binding aan de eigen gemeente, want men kan via internet altijd wel een prediker vinden die men beter vindt dan de eigen voorganger. Het draagt daarmee bij aan de individualisering en tevens aan de afbraak van het kerk-zijn. Dit is dan ook mijn grootste bezwaar. Gemeenteleden dwepen soms met een prediker van elders die zij via internet beluisteren en slaan niet zelden de eigen kerkdienst daarvoor over. Dat is buitengewoon kwalijk en ik vrees dat het zelfs kerkelijke zonde moet worden genoemd.

Het komt echter in alle kerkelijke kringen voor. Krijgt men in de eigen gemeente slechts een plak ontbijtkoek, elders haalt men een plak cake op, en nog weer elders zit en slagroom op en nog weer elders levert men een compleet gebakje. Nog niet tevreden zijnde weet men uiteindelijk er een te vinden die boven op de slagroom nog een vruchtje heeft zitten. Dat is natuurlijk het ultieme genot. Zulk genot leidt echter onherroepelijk tot de door mij genoemde en gevreesde magerheid aan de zielen.

Daar komt nog dit bij: ook in het beroepingswerk doet internet zijn werk. Dominees worden al gekeurd en niet zelden afgekeurd zonder dat men ze ooit heeft gezien of gesproken. Laten we maar weer gewoon gaan horen met een delegatie uit de kerkenraad. Dat is veel beter.

Nee, die moderne tijd brengt heus niet alleen maar zegen...!

Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees ook: 'Geen voorstander van preken luisteren via internet' (deel 2)'

Tags in dit artikel:

internetkerkdienst
1 reactie
refoweb
De vraagsteller of vraagstelster reageerde hier als volgt op:

Aan ds. Schreuders van de HHK. Ik moet tussen de middag altijd gaan rusten en ik luister als ik dan op bed lig altijd naar een preek via internet. Ik zou het heel erg vinden als ik dat zou moeten missen, maar volgens u zou ik daarmee moeten stoppen?

Antwoord: Nee, dat is niet de boodschap van ds. Schreuders. Hij wijst op een aantal gevaren van het luisteren van preken via internet. Jouw situatie staat niet in dat rijtje. Tenzij je dat rustmoment gebruikt om dominees te keuren en jezelf los te weken van je gemeente.