Vriendin voor de trein gesprongen

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is vorige week voor de trein gesprongen en die mis ik nu heel erg. Ik krijg geen hap eten meer door mijn keel. Hoe kan ik dit oplossen en weer gewoon mezelf worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller (ster)

Het wordt mij niet duidelijk uit je schrijven in welke relatie je precies staat tot de overledene. Ik ben dus genoodzaakt dat in het midden te laten. Maar mijn oprechte deelneming over het grote verlies.

Wat een gebrokenheid als iemand alleen nog  maar een uitweg ziet richting zelfdoding. Daar kun je alleen maar stil van worden en als diegene dicht bij je staat verscheurd worden door velerlei opkomende gevoelens. En natuurlijk ben je ontregeld door deze heftige gebeurtenis. Het lijkt mij dan ook goed dat je spreekt met vertrouwde mensen om je heen over wat het je doet en wat die ander voor je heeft betekend.

Het lijkt mij niet vreemd dat er bij jou sprake is van gemengde gevoelens zoals verdriet, maar mogelijk ook boosheid, allerlei vragen en schuldgevoelens. Het verwerken en jezelf toestaan te mogen rouwen neemt tijd. Geef jezelf die ruimte ook. Ik kan mij voorstellen dat je op geloofsgebied hierover ook vragen hebt en daarmee worstelt. Praat hierover met predikant, pastoraal medewerker of ouderling en vraag om pastorale zorg. Ik wil afsluiten met Ps. 139 vrs 1. Daarin staat dat de Heere ons doorgrondt en wat in ons hart leeft kent. Hij kent al onze wegen die we gaan en ook ons denken. Hij is er altijd. Laat dat je vooral tot troost zijn.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

suicide