CT-scan laten maken

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Begin 2015 is er bij mij darmkanker met uitzaaiingen in de lymfeklieren en de lever ontdekt. Na heel wat chemotherapie en operaties is het terug in mijn lever en hebben ze geen hoop meer voor mij op volledige genezing. Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens. Ik geloof in een God die geneest! Nu heb ik een tijd geen behandeling gehad in het ziekenhuis waar ik onder behandeling was. Ik wilde gewoon geen chemotherapie meer en een andere weg inslaan.

Nu is er voor mij gebeden en er is duidelijk iets veranderd, dit kun je zien aan mijn ogen en mijn man is mijn getuige. Nu wil ik een ct-scan laten maken om er zeker van te zijn, maar dit willen ze niet zomaar geven, omdat ik op dit moment niet in behandeling ben in het ziekenhuis. M'n huisarts had mij juist weer naar het ziekenhuis verwezen. Hoe kan ik toch een ct-scan krijgen zonder een verplichte behandeling (want daar komt het op neer)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De concrete vraag is op welke manier deze mevrouw een CT-scan gerealiseerd kan krijgen in de situatie die ze beschrijft. Deze vraag kan zij het beste verder bespreken met de huisarts of voorleggen aan het Adviespunt Zorgbelang

Ali van Dijk,
Beleidsadviseur Advies en Toerusting NPV

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

kanker
5 reacties
hans0166
een behandeling is nooit verplicht. Als je gewoon de verwijzing van de huisarts hebt kun je altijd eerst met de specialist overleggen, als hij dan niet wil, kun je altijd nog uitwijken naar een particuliere kliniek, die doen bodyscans buiten het reguliere traject.

Moet je echter wel vaak zelf betalen. Maar omdat je zelf kiest niet het reguliere traject in te gaan is dat een gevolg van je keuze. In de gezondheidszorg is het nog steeds geen zelfbediening.
Catherine
Beste vraagstelster, Er zijn in elke regio tegenwoordig ook kleinschalige (privé)klinieken, die geen wachttijden kennen en waar iedereen in principe terecht kan voor een diagnose. Vaak wordt dit (grotendeels) vergoed door de zorgverzekeraar.
Mijn zusje heeft claustrofobie en durfde daarom niet in een scan in het ziekenhuis. Ze vond een privékliniek die een half open scan hadden en er was tijd en goede begeleiding daar. Werd gewoon volledig vergoed.
Veel sterkte!
mortlach
Inderdaad. Kijken of er een privé-kliniek is waar het kan. Het kan zijn dat je ervoor naar Duitsland moet uitwijken. Wel even van te voren vragen wie de scan voor je interpreteert. Het kan goed zijn dat daar toch een oncoloog voor nodig is.

http://www.privatescan.nl/losse-scan/ct-scan/ct-scan-darmen

Ik begrijp trouwens heel goed waarom het ziekenhuis dit op dit moment weigert. Omdat er geen behandeling aan vast zit, is het voor hen namelijk een 'pret-scan' en er zijn zat andere patiënten die wél in behandeling zijn die zo'n scan ook nodig hebben. Houd dat in gedachten wanneer je geneigd bent verbolgen te reageren.

Beterschap trouwens, en ik hoop dat die veranderingen die je voelt echt zijn en in positieve zin zullen doorzetten.
tja
Nou, het is idd net zoiets als een 'pret' echo. Goed gevonden Mortlach. Vast zelf ook ervaring mee?
mortlach
Ik zeg niet dat het een leuke situatie is, maar laten we wel wezen: de ruimte voor dat soort scans is beperkt en elke patiënt die er van gebruiktmaakt, zorgt ervoor dat de anderen langer moeten wachten. Dat is wel iets waar je rekening mee mag houden, vind ik.