Technische ontwikkelingen

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Vergunst. Moeten we alle technische/wetenschappelijke ontwikkelingen niet bekijken in het perspectief van Gods Koninkrijk, Zijn plan met deze wereld? Zoals de boekdrukkunst (verspreiding van Bijbels en geestelijke lectuur), vliegtuigen (het evangelie in onherbergzame gebieden brengen), maar ook internet (verspreiding evangelie, contact met zendingmedewerkers) enz. Ik heb het idee dat wij als refo's dit wel eens vergeten en geneigd zijn bepaalde zaken te veroordelen, terwijl God het juist gebruikt. Er worden inderdaad verkeerde boeken uitgegeven, er zijn foute websites, maar is het niet zo dat de duivel deze ontwikkelingen misbruikt, terwijl God het juist gebruikt om Zijn Koninkrijk uit te breiden. Dus: internet en boeken en dergelijke zijn een zegen, middelen om het evangelie te verbreiden, maar de duivel gaat er mee aan de haal en zorgt voor flutromannetjes en gore websites.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Toen God Adam de opdracht gaf om het Paradijs te bouwen en te bewaren gaf de Heere hem geen schoffel of spade. Het gereedschap om zijn taak in de wereld te vervullen moesten hij zelf uitvinden. Die mogelijkheid om dat te doen is ook een aspect van het beeld Gods waarmee wij geschapen zijn. In het scheppingsmandaat in Genesis 1:28 spreekt de Heere over “vervult de aarde, en onderwerpt haar”.  Dat woord “onderwerpen” veronderstelt obstakels die Adam moest overwinnen om zijn doel te bereiken. Bijvoorbeeld, om aan de andere kant van een rivier te komen moest hij een brug maken. Om vogels van een afstand te bestuderen, zou hij een verrekijker moet ontwikkelen. Toen Noach de ark bouwde was hij zeer technisch bezig. Met andere woorden: techniek en wetenschap is het uitwerken van het scheppingsmandaat of in sommige opzichten het opvolgen van Gods bevel. De Heere Jezus heeft van verschillende technieken gebruik gemaakt terwijl Hij op aarde was. Hij gebruikte een boot om over een meer te varen en een hengel in Petrus’ hand om een geldstuk uit de mond van een vis te kunnen halen.

Het is verrijkend om ons te realiseren dat wij niets ‘creëren’ zoals God dat deed, maar in onze wetenschap vinden wij dingen uit die God al in de schepping gelegd heeft. Of in de techniek gebruiken wij natuurlijke wetten en grondstoffen die God allemaal maakte en waarmee we ‘creatief’ bezig kunnen zijn.  Bijvoorbeeld, alles wat nodig was om een mobiele telefoon te maken en operatief te laten zijn was al aanwezig in Adams dagen. Maar hij had die kennis nog niet.

Het is verkeerd om als christen tegen techniek te zijn. Internet, computers, mobieltjes, transportmiddelen etc. zijn allemaal op zich niet verkeerd. Maar hoe wij de techniek gebruiken is niet altijd hetzelfde. Ik kan mijn auto gebruiken om naar de kerk te gaan, maar ook om naar een bioscoop of een rockconcert te gaan. Techniek kun je dus op een goede, maar ook op een verkeerde wijze gebruiken.

Dit betekent overigens niet dat alle technische ontwikkelingen goed zijn. In onze ‘gevallen staat’ zijn we in staat de techniek te ontwikkelen om knieën die versleten zijn te vervangen, maar ook om allerlei ‘lichaamsveranderingen’ aan te brengen die medisch helemaal niet nodig zijn maar alleen worden gedaan om het lichaam mooier te maken. Dus als christenen moeten wij op onze hoede blijven over wat wel of niet aanvaardbaar is. De lijnen zijn daarin niet altijd even helder en veel wijsheid is nodig om te leren wat naar Gods wil is.

Je zal best gelijk hebben dat er soms niet-genuanceerd over techniek gesproken of gedacht wordt in onze refokringen. Maar dat is ook zo in de niet-refocultuur. Een zekere terughoudendheid in het ‘gelijk maar aanvaarden van alles wat er technisch wordt ontwikkeld’ is ook wijs. Waakzaamheid om niet door de wereld van ideeën en technieken te worden meegesleurd, moeten we niet verliezen.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: