Positie van vrouw in huwelijksformulier

Ds. C.J. Droger / 5 reacties

Vraag

In het huwelijksformulier staat een aantal uitspraken over de positie van de vrouw. Ik doel dan op termen zoals “de vrouw is het zwakkere vat” en de vrouw “is ter hulpe.” Natuurlijk snap ik dat het huwelijksformulier al heel oud is, maar het betekent niet dat alles wat oud is ook goed is. Ik bedoel, ze hadden ook bijwijven 'vroeger'. We doen en hoeven dus niet alles te doen op de manier van vroeger. Ik vraag me af waarom een vrouw “ja” zegt op het huwelijksformulier. Eigenlijk geef je dan toch toe dat je minder bent dan de man terwijl je eigenlijk allemaal gelijk bent. Ik licht nu de negatieve aspecten van het huwelijksformulier eruit; er zijn natuurlijk ook positieve aspecten. Maar waarom wil de kerk bij wijze van spreken dat je toegeeft dat je minder bent? Is dat wel reëel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vragen! Je hebt het huwelijksformulier waarschijnlijk horen voorlezen en bent toen gestuit op een aantal passages waar je moeite mee hebt. Je vermoedt dat het formulier de vrouw laag wegzet en de vrouw die gaat trouwen, wil laten toegeven dat zij minder is dan haar man.

Laat ik je gelijk maar uit de droom helpen: wat je vermoedt bij de aangehaalde passages in het huwelijksformulier is niet het geval. Nergens wil het formulier vrouwen vernederen of in een positie brengen die minder is dan die van haar man. Wat het klassieke huwelijksformulier doet, is niet anders dan de Bijbel naspreken. De woorden die jij aanhaalt en die je op het verkeerde been zetten, komen gewoon uit de Bijbel. Als je ze opzoekt en bekijkt in welke context ze staan, zie je gelijk dat het niet vernederend bedoeld is.

Dat de vrouw het “zwakkere vat” is, vergeleken met haar man, staat in 1 Petrus 3:7. Daar staat letterlijk dat als je het “vat” (lichaam) van de man en de vrouw met elkaar vergelijkt, de vrouw het zwakste ‘vat’ heeft. Nou, wie zal dat ontkennen? Zo is het toch in het algemeen gesproken? Maar moet je eens kijken wat Petrus erbij zegt! Mannen worden opgeroepen om met verstand bij hun vrouwen te wonen en hun vrouwen te eren. Samen hebben zij een diepe band en daarbinnen zal de man heel goed voor zijn vrouw zorgen. Hier is dus niets vernederends aan en er is geen sprake van dat de vrouw minder is dan haar man. Hoog uit minder sterk, maar daar heeft God een mooie oplossing voor.

Dat de vrouw de man “ter hulpe” is, komt uit Genesis 2:18,20. Dat zijn teksten die vaak misbruikt zijn, bekritiseerd of belachelijk gemaakt. Maar er is werkelijk helemaal niets mee. Het woord dat hier in het Hebreeuws staat, wordt in de Bijbel ook vaak voor de HEERE gebruikt (bijv. in Ps. 121). Letterlijk staat er in Genesis 2 dat de vrouw de hulp is die bij haar man past. Dat wil zeggen: de man heeft haar nodig, kan niet zonder haar, zij vult hem aan (en vaak ook op!), biedt hem de hulp die hij nodig heeft. Minderwaardig? Kom nou, een prachtige taak die de vrouw met liefde en toewijding mag doen en waar zij veel voor terug krijgt.

Ik denk dat je wat besmet bent met het hedendaagse denken over de rol van mannen en vrouwen. De Bijbel spreekt op een heel mooie manier over de man en de vrouw in het huwelijk. En door Gods Geest mag je dat met vreugde beleven. Ook het onderdanig zijn als vrouw aan je man. Ook weer zo’n moeilijke uitdrukking voor veel mensen. Het betekent gewoon dat je je man respecteert en zijn leiding in het gezin aanvaardt. En kijk maar eens in welk kader Paulus dat zet in Efeziërs 5. Wie het zo beleeft, kan het niet misbruiken, maar beleeft er de hoogste vreugde aan als man én vrouw.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je. Wil de kerk dat je als vrouw in je trouwdienst toegeeft dat je minder bent dan je man? Antwoord: nee! De kerk wil dat man en vrouw leven naar Gods Woord. Daar is zegen op te verwachten!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief
5 reacties
Hobbes
Nou, ik weet wel zeker dat de vrouw niet het zwakkere vat is nadat ik de mijne de bevalling heb zien doorstaan. :-)

Om de vraagstelster bij te vallen: als 'onderdanig' zijn aan de man betekent de man respecteren, zeg dat dan. En waarom staat het dan niet dat het andersom ook zo nodig is? Naar mijn ervaring is dit juist zo vaak misbruikt door mannen om hun wil af te dwingen.

Het zou mooi om eens goed te kijken naar hoe dingen verwoord zijn, want dat mag 'heden ten dage' wel een opfrisbeurt krijgen, denk ik.
AHHK76
Een man en vrouw zijn wel gelijkwaardig maar niet gelijk/hetzelfde!
Vrouwen zijn anders van karakter en lichaamsbouw. Zou onze Schepper niet weten hoe Hij ons gemaakt heeft en wat wij nodig hebben? De uitdrukkingen komen gewoon uit de Bijbel....
Een man kan niet goed leven zonder het respect van zijn vrouw. Een vrouw kan niet goed leven zonder de liefde en bescherming van haar man. Daarom beveelt God ons dat de vrouw haar man moet respecteren en dat de man zijn vrouw lief moet hebben en beschermen.
Er is zelfs een boek over geschreven: "LIEFDE EN RESPECT: De liefde waar zij naar verlangt, het respect dat hij nodig heeft." Zo werkt het gewoon! De Heere heeft ons niet alleen geschapen, maar ook richtlijnen gegeven hoe te leven, voor ons bestwil.
Ik wil niet zeggen dat de vrouw geen respect nodig heeft en de man geen liefde, maar de eerste behoeften zijn anders!
De Bijbel en het formulier geven juist ruimte aan de eigenheid van de man en de vrouw.
Het is een eer als ieder zijn eigen plaats inneemt. Dat laat zich niet afdwingen. Ieder heeft de taak eerst naar zichzelf en zijn of haar eigen taak te kijken en daaraan te werken omdat goed te doen. Daarnaast mag hij of zij aan de ander te vertellen wat hij zij nodig heeft. Voor de man is er dan de schone taak zo goed voor zijn vrouw te zorgen als hij maar kan! Hij moet haar dienen en liefhebben, zoals Christus Zijn gemeente. Voor de vrouw de schone taak haar man te respecteren en helpen enz. Dan is er geen tijd voor strijd om wie er de belangrijkste is en al helemaal niet voor onderdrukking! Echt waar zo zijn de woorden uit de Bijbel niet bedoeld. Matthew Henry schrijft ook over de schepping van de vrouw iets heel moois, waarom ze uit een rib geschapen is:
Eva werd gebouwd uit een rib van Adam.
Niet uit Adams hoofd, om hem te overtreffen.
Niet uit Adams voeten, om door hem vertrapt te
worden, maar uit zijn zij, om hem gelijk te zijn.
AHHK76
Liefde, hulp en trouw

GOD was het die Adam schiep,
hij kreeg een vrouw toen hij sliep.
Samen ging zij door het leven,
ze konden elkaar LIEFDE geven

Zij mocht voor hem een HULP zijn
maar vond ze dat wel fijn?
Denk hierbij niet aan een slaaf,
GODS bedoeling was juist heel gaaf!

Zoals wij in Zijn Woord kunnen lezen,
wil Hij ook onze HULP wezen.
Zalig is een mens die, zolang hij leeft
deze GOD tot zijn HULP heeft.

HULP zijn, is hier niet minderwaardig,
het is juist bijzonder en meerwaardig.
HULP zijn, is dus een Heerlijke zaak
GOD gaf de vrouw een mooie taak!

Zo mogen een man en een vrouw,
een beeld zijn van Gods LIEFDE en TROUW.
JEZUS wilde Zijn leven voor Zijn kerk geven,
zo mag zij blij, door die LIEFDE, leven.

Als een man op CHRISTUS gaat lijken,
dan zal dat uit zijn daden blijken.
Hij wil alles voor zijn gezin geven,
als het moet, zelfs zijn leven.

Als een vrouw leert hoe ze dienen kan,
is haar echtgenoot een gelukkige man.
Dan kunnen ze samen in hun leven
veel LIEFDE ontvangen en geven.

“Het is geven en nemen”, zo wordt vaak gehoord,
maar wij horen iets anders uit GODS Woord:
“Het is beter te geven dan te ontvangen”
Dus geven… dat is het goede verlangen.

Als wij in dit tijdelijke leven…
veel LIEFDE aan anderen geven,
dan zullen we ook veel zegen ontvangen,
zo komt GOD tegemoet aan ons verlangen!

Als wij alleen willen nemen en vragen
maar zelf geen LIEFDE uitdragen
dan zal dat niet goed blijven gaan
we komen er dan alleen voor te staan.

Een open oor en een open oog,
tilt mensen uit eenzaamheid omhoog.
Een LIEFDEvol woord en LIEFDEvol hart
dat voorkomt veel pijn en smart.

Misschien heeft GOD u in dit leven,
geen echtgenoot gegeven.
Of ervaart u als man of als vrouw,
In het huwelijk weinig LIEFDE en TROUW?

Dan mag ik nu tot u zeggen,
dat GOD Zijn LIEFDE in uw hart wil leggen…
Als u misschien eenzaam bent,
weet toch, dat GOD u LIEFheeft en u kent.

JEZUS, laat Uw LIEFDE in ons leven blijken,
zodat wij steeds meer op U gaan lijken…
U bleef TROUW aan Uw taak tot aan het kruis,
breng ons, als Uw kinderen, eens bij U thuis!

Elisabeth de Valk
merula
Eva werd geschapen uit de rib van Adam. Want de rib zit precies in het midden. En zit bij het hart. Dus God heeft man en vrouw als gelijke geschapen.
Johnvb
Eva werd gemaakt door God uit een rib van Adam.
In het Hebreeuws kun je voor rib ook lezen: zijde of balk.

Adam moest een diepe slaap slapen (een soort coma) om zijn vrouw te krijgen.
Christus moest de doodslaap slapen, de dood in, echt sterven, om Zijn Bruid te verwerven.
Bij Adam werd de zijde opengemaakt, daar vloeide bloed, om de rib te nemen.
Christus hing aan een balk (het kruis) een vervloekt hout.
Christus' zijde werd doorstoken, er kwam bloed en water uit. Bloed ter vergeving, water ter reiniging.

Dan zal een man zijn vader en moeder verlaten, Christus moest Zijn Vader verlaten, eerst letterlijk uit de hemel weg, maar Hij werd ook door de Vader verlaten op Golgotha.
De man zal zijn vrouw aanhangen (openbaar verbond sluiten) Christus leed en stierf openbaar om openbaar Zijn verbond met Zijn Bruid te sluiten. En de man en zijn vrouw zij zullen tot één vlees zijn. Christus als Hoofd van de Gemeente nu in de hemel en wij, Zijn gemeente, Zijn kinderen, Zijn lichaam nu nog hier, straks eeuwig verenigd. Eeuwig samen als Bruidegom en Bruid de bruiloft van het Lam vieren!

De eerste Adam en de tweede Adam, zo mooi weergegeven
.
En dat is ook wat Jezus Zelf ons leert in Gods Woord: oa. in Efeze 5.
Man en vrouw, beeld van Christus en de gemeente.