Moderne christelijke muziek luisteren

G. Slurink / 3 reacties

Vraag

Persoonlijk hou ik erg veel van moderne muziek. Alleen weet ik dat popmuziek mij niet dichter bij Jezus brengt. Is er ook verantwoorde moderne christelijke muziek die ik kan luisteren? Is het verantwoord om naar Casting Crowns te luisteren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik vind het mooi dat je spreekt over wat je dichter bij Jezus brengt. Daar wil ik graag op aansluiten want dat is ook waar het om gaat. Wat brengt me dichter bij Jezus? Ten eerste juiste kennis van Jezus en ten tweede oprechte kennis van mezelf. Beide zijn nodig en samen helpen ze me mijn afhankelijkheid van Jezus te zien en daardoor te groeien in geloof. En hoe kom ik aan deze kennis? Uit de Bijbel, want daar leer ik Jezus kennen: wie Hij is, waarom Hij gekomen is en wat Hij van mij vraagt. En ook uit de Bijbel leer ik mezelf kennen: de Bijbel is als een spiegel waarin ik mezelf zie. Christelijke muziek, modern of traditioneel, die mij dichter bij Jezus brengt moet dus deze woorden in herinnering brengen, niet per se letterlijk maar wel inhoudelijk. Dat is de enige manier waarop muziek je dichter bij Jezus brengt, niet in de eerste plaats gevoelsmatig, alhoewel het gevoel er in kan meekomen, maar vooral in geloofsvertrouwen, want dat is waar het om gaat.

Nu is je vraag of er ook dergelijke moderne christelijke muziek is die je kan luisteren. Die is er denk ik zeker wel. Ik denk bijvoorbeeld aan Cornerstone van Steve Camp. Tegelijkertijd ben ook terughoudend, want er is ook een hoop waarover ik minder enthousiast ben. Casting Crowns heeft een aantal mooie nummers met mooie teksten. Het goede daaraan vind ik dat deze teksten staan in de realiteit van het leven en van wie de mens is. Ze gaan over de zwakheid van de mens (autobiografisch van zanger Mark Hall) en ze plaatsen de dingen in een Bijbels perspectief. Toch ben ik niet onverdeeld enthousiast over al hun muziek en teksten. Hetzelfde geldt ook voor allerlei andere moderne christelijke muziek. Ik denk zeker wel dat daar verantwoorde muziek bij is. Maar je moet er altijd alert op zijn op welke manier het (de inhoud van) je geloof beïnvloed en met onderscheid te werk gaan.

We leven in een gebroken wereld. Soms hoor ik mooie bijbelse dingen uit een hoek waar ik het helemaal niet van verwacht. En tegelijkertijd kunnen er uit dezelfde hoek allerlei onbijbelse dingen komen. Het kan enorm verwarrend zijn. Was het maar duidelijk zwart-wit, zodat je zeggen kan: daar is het duidelijk goed en daar is het duidelijk verkeerd. Maar zo is het niet. Het is soms nogal ongrijpbaar, als een natte zeep die telkens uit je handen glipt.

De satan doet zich voor als een engel van het licht en zijn dienaars doen zich voor als apostelen van Christus en dienaars van de gerechtigheid (2 Kor 11:13-15). Regelmatig wordt een bijbelse waarheid gebruikt voor een halve waarheid en in dienst van een leugen gesteld. Dat maakt het lastig want mensen wijzen dan altijd op de bijbelse waarheid, waar uiteraard op zich niets tegen in brengen valt. Maar wat we dan over het hoofd kunnen zien is dat het los is gemaakt van de rest en voor een ander doel gebruikt wordt.

Een voorbeeld hiervan in onze tijd, dat je veel in moderne christelijke muziek tegenkomt is hoe er met Gods liefde wordt omgegaan. Dat God liefde is, is ontegenzeggelijk een bijbelse waarheid. Maar de mens wordt dan afgespiegeld als slachtoffer en niet als schuldige. De meeste mensen willen eigenlijk het goede maar de omstandigheden of de omgeving zitten tegen. Deze mens heeft gebrek aan eigenwaarde en is eenzaam en op zoek naar liefde en geluk. Deze mens moet dan verteld worden dat God medelijden heeft met deze mens en liefde wil geven en vertellen dat hij of zij wel veel waard is. Er is geen bekering van het hart nodig, er zijn alleen wat mentale correcties nodig om een vervuld leven te kunnen leiden, vooral een gevoel van waarde en betekenis. Valse leraren verkondigen dit en mensen horen dit graag (2 Tim 4:3-4). En ook mensen die mogelijk wel christen zijn worden hierin meegesleept. Je vindt het op heel veel plaatsen terug en is in feite iets dat afkomstig is uit de psychologie.

De Bijbel echter leert dat ieder mens schuldig staat voor God (Rom 3:9-18) en onder Gods toorn is (Joh 3:36). We doen niets anders dan Gods geboden overtreden. God wil onze God zijn, maar wij willen Hem niet van nature en niet naar Hem luisteren. We willen wel Gods gaven, maar we willen niet doen wat Hij zegt. We willen telkens weer onze eigen wil doen en onze eigen weg gaan, in kleine dingen en in grote dingen. We zijn zo koppig als het maar kan. We vinden God eigenlijk maar onrechtvaardig. We zouden zelf veel rechtvaardiger zijn in ons eigen oog. Wat ons betreft zou zo ongeveer iedereen in de hemel komen. Wij denken het beter te weten dan God. En als het even tegenzit of als er iets gebeurt zijn we boos op God dat Hij dat laat gebeuren. Wij zijn niet zoveel anders dan het volk Israël in de woestijn.

Het wonder van Gods genade en ontferming is dat Hij ons desondanks verzoening, vergeving en wedergeboorte schenkt door het geloof in Zijn Zoon. De volle toorn over onze zonde heeft Hij op Zijn Zoon laten komen. Jezus heeft de straf die wij verdienen voor ons gedragen. God verklaart niemand voor onschuldig. Maar Jezus is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen. Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen. Zo kan God rechtvaardig zijn terwijl Hij ons rechtvaardigt door het geloof in Zijn Zoon. Wat nodig is, is bekering en geloof in dit evangelie. Niet meer mijn wil, maar Zijn wil. Niet meer mijn gedachten, maar Zijn gedachten. Niet meer mijn beoordeling, maar Zijn beoordeling. Geen verdienste van mij. Alles is van Jezus. Een verandering van het hart. Sterven aan jezelf en geboren te worden uit God.

Ik heb zitten denken wat een goed eerste criterium zou kunnen zijn voor onderscheid en misschien is het wel in hoeverre de vreze des Heeren ergens tot uiting komt (of juist niet), zowel in de tekst als in de muziek en de uitvoering. Dat is een bijbels begrip dat in onze tijd onpopulair is, maar in de Bijbel telkens weer centraal staat (Job 28:28, Ps 111:10, Spr 1:19, Spr 2:5, Hand 9:31 , 1 Petr 1:17, 1 Petr 3:2). Deze vrees is voor wie door het geloof in Jezus met God verzoent is niet een angst voor God, maar wel een diep ontzag en een besef van de heiligheid van God. Waar dit ontbreekt is iets mis. Lees in dit verband bijvoorbeeld 1 Petr 1: 17-19.

Ik kan je geen lijstje geven met bands of nummers waar je blindelings op kan afgaan. Het is noodzakelijk dat je zelf leert onderscheiden. Zeker met al de moderne christelijke muziek om ons heen die steeds meer ingang vindt, is het belangrijk kritisch te leren kijken naar de boodschap die er achter zit en die te vergelijken met wat de Bijbel onderwijst. Het gaat er daarbij dan niet om een oordeel te geven over individuele mensen, maar wel om te onderscheiden of de boodschap die gebracht wordt in overeenstemming is met Gods woord of niet, zodat we onszelf er niet mee laten misleiden.

Van groot belang hierbij is te onderkennen dat er daadwerkelijk wezenlijke verschillen zijn. Onze tijd kenmerkt zich door een chronisch gebrek aan onderscheidingsvermogen, ook op dit gebied. Ik denk dat dit voor een deel komt door de ontkenning dat er wezenlijke verschillen zijn. Er wordt dan gezegd dat het slechts een verschil in geloofsbeleving is. Maar ik denk dat je dan veel te oppervlakkig kijkt. We moeten niet kijken naar oppervlakkige verschillen, maar naar fundamentele verschillen die dieper onder de oppervlakte zitten. Om een vervalsing te kunnen herkennen moet je het origineel goed kennen en de vervalsing goed bekijken. Leer daarom goed begrijpen wat de Bijbelse boodschap is, wat het evangelie is, wat de wil van God is en wat godsvrucht is en kijk of de muziek die je luistert daarmee in overeenstemming is of niet en trek je conclusies.

Ik besef dat ik je hiermee aan het werk zet, maar ik denk dat je geen andere keus hebt. Of je laat de muziek links liggen en gaat voor veilig, of je moet leren onderscheiden, voor jezelf en misschien voor anderen. Ik hoop dat ik je met dit antwoord een eerste aanzet heb gegeven. Als je graag wil doorvragen over het een of het ander, laat me gerust weten.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

gospel
3 reacties
handelingen2_21
goed antwoord. Laten we objectief de geesten van muziek beproeven (1 Joh 4:1).

(@gerard:) ken je de band Downhere? Vind ik zelf ook een goede. Evenwichtige, ook confronterend, muziek. Vooral 'The problem'

'Lord, I need You', is ook wel een lied van verootmoediging.
net als 'Thank You' van Jesus Army.

Zomaar wat tips
panny
Paar tips:

Sons of Korah: Mooie teksten uit de Psalmen en muzikaal erg goed.
Staat helaas niet zoveel van op Spotify.

Albums van Mark Baldwin:
- I will bless the Lord: https://open.spotify.com/album/1Txi8zttA8TBc2zPBZe3BQ
- Under the shelter of Your wings (Psalms of refuge): https://open.spotify.com/album/23tRMRwbEqsYrLXyy0jZCY
- Be still - Psalms for the soul: ://open.spotify.com/album/2mKAVMPUisjbQaGhku2h77
- Songs of a seeking heart: https://open.spotify.com/album/7m5W7HPS1UrUIPaX8yWX5h

Bij Selah (niet de Nederlandse band Sela) kun je ook een paar mooi nummers vinden.
Het album "Timeless: The Selah Music Collection" vind ik erg mooi: https://open.spotify.com/album/2k6RX4wf7ugNg7wsZ6CZw7

Albums van Keith and Kristyn Getty:
- In Christ alone: httpshttps://open.spotify.com/album/6ZVTgCnYuK6Y5TFO4lna5V
- Awaken the Dawn: https://open.spotify.com/album/44viih4lLekInCm26W0Jlp/0IM0pkP17761cCPWTLpLs8

Er zijn ook albums te vinden met oude hymns op een wat meer hedendaagse manier uitgevoerd.

Bijvoorbeeld:
- Peace like a river, the hymns project van Chris Rice: https://open.spotify.com/album/2y1UXNsN8wA3AhXGeIcgpE
- Lullaby Hymns: the Weary Soul van Katy Kinard: https://open.spotify.com/album/0crAHACogD2wCd7kUPQK1v
- Hymns van Scott Krippayne: https://open.spotify.com/album/5PzDEv7t1WA4VoYTBuG9Nb

Het grote voordeel van deze muziek (in tegenstelling tot de meeste muziek die in refo Nederland door amateur koren en solisten wordt geproduceerd) vind ik dat de tekst meestal veel beter verstaanbaar is en de muziek vaak ook nog origineel is en van betere kwaliteit.

Lijkt me erg nuttig van G. Slurink te horen wat hij van deze muziek vind (Bijbels verantwoord of niet?).
Gerard
@handelingen2_21
Ik ken Downhere een beetje. 'The Problem' en andere teksten zijn zeker confronterend en treffend. Toch voel ik me een beetje ongemakkelijk bij Downhere, niet zozeer wegens de teksten alhoewel er ook mindere bij zijn, en ook niet omdat de muziek niet mijn smaak zou zijn, maar omdat, en dat is misschien persoonlijk, ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat het met één been in de wereld blijft staan om mee te doen met de wereld. Dat is ook te zien bij hoe zanger en songwriter Marc Martel zich verder heeft ontwikkeld. Op het album 'Ending Is Beginning' is nog sprake van een inwendige strijd, maar nu gaat hij blijkbaar helemaal mee in bijvoorbeeld The Queen Extravaganza. In zijn persoonlijke projecten, gaat het nu eigenlijk alleen nog maar over liefde. Alhoewel de teksten van Downhere zeker treffend zijn mis ik een radicale keuze. En het gevaar is dat dat uitloopt in een vervlakking en steeds minder het besef van wat bijvoorbeeld staat in 1 Petr 1:13-19

@panny
Keith and Kristyn Getty: helemaal mee eens. Voor mij op de eerste plaats qua bijbelse inhoud. Interessant was dat hen gevraagd werd om in het lied 'In Christ Alone' de regel "Till on that cross as Jesus died the wrath of God was satisfied" te veranderen in "Till on that cross as Jesus died the love of God was magnified". Als ze dit zouden doen dan zou hun lied in het kerkelijk liedboek kunnen worden opgenomen. Dit weigerden ze echter omdat zoals Keith zei: "Dit zou een essentieel deel van het evangelie wegnemen. De rode draad in de Bijbel is de noodzaak voor de mens om verzoent te worden met God. De weg die ons daartoe gegeven is door het volmaakte offer van Christus aan het kruis, om zo te voldoen aan Gods toorn eens en voor altijd". Deze keuze van hen dit vast te houden en hier geen compromissen aan te gaan is veelzeggend, ook bijzonder in het huidige gospelmuziek klimaat.

Hymns Project van Chris Rice: mooi! (kende ik niet)
Psalmen van Mark Baldwin ook mooi!

Wat de andere betreft heb ik een beetje een gemengde indruk.

Selah vind ik wat wisselend, hun uitvoeringen van hymnes, alhoewel er mooie bij zijn, doen soms wat afbraak aan de tekst mijns inziens. Mijn indruk is verder dat, alhoewel niet verkeerd, hun boodschap soms wat eenzijdig op Gods liefde is. Maar vrijwel iedereen in de CCM is hierdoor besmet.

Sons of Korah op zich ook mooi, maar soms heb ik de indruk dat de scherpe randjes uit sommige psalmen wat weg zijn. Ik weet niet welke vertaling ze gebruiken, maar bij een aantal psalmen lijkt de de essentie van inhoud soms een beetje verloren te gaan.

Scott Krippayne lijkt me iemand die van alles doet, dus zijn repertoire bevat van alles en nog wat. Ik vind het wel bijzonder dat hij op zijn album 'Hymns' ook de hymn 'Stricken Smitten And Afflicted' heeft staan, een Luthers lied dat goed de kern raakt. Scott speelt het naar mijn smaak iets te snel, wat een beetje ten koste gaat van de inhoud, maar op zich verder wel mooi.

En inderdaad waardevol en belangrijk als de tekst goed verstaanbaar is en de muziek niet de tekst aan de kant drukt maar ondersteunt.

Het blijft mijns inziens dus altijd oppassen. Steve Camp vatte het mainstream probleem in de CCM 20 jaar geleden al goed samen: "Het voorwerp van het geloof is niet langer Christus, maar eigenwaarde; het doel van het geloof is niet langer heiligheid, maar geluk; en de bron van het geloof is niet langer de Schrift, maar ervaring. De huidige christelijke muziek weerspiegelt dit. Wij zijn het product van een generatie van mensen die hun God "voelen", maar niet kennen." Dit lijkt alleen maar meer geworden te zijn, positieve uitzonderingen daargelaten.