Vriendin wil van de kerk af

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Mijn vriendin zegt dat ze van de kerk af wil omdat het haar allemaal niets boeit. Ik probeer haar echt te helpen door te zeggen dat het super fijn is om bij Jezus te horen. Alleen, als ik dit zeg, voel ik me ongelooflijk schijnheilig, omdat ik Jezus zelf nog niet ken. Het lijkt zo net of ik een of ander ingestudeerd vroom praatje aan het ophangen ben, terwijl dat niet mijn bedoeling is. Maar niets terug zeggen is ook niet goed. Hoe moet ik hier op reageren als ze dit tegen mij zegt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Ik zou een wedervraag willen stellen: vind je het fijn om zelf naar de kerk te gaan? Als je dat zelf eigenlijk ook niet vindt, waarom zou je jouw vriendin dan niet gewoon gelijk geven...?!

Mogelijk vind je dit een verrassende vraag, een confronterende vraag of een rare vraag. Maar ik stel deze vraag, omdat jij je vriendin nooit dichter bij de Heere Jezus kunt brengen dan dat jijzelf staat. Wanneer jij diep in je hart ook de kerk wel kan missen, is alles wat je zegt inderdaad schijnheilig. Maar wanneer jij diep in je hart de kerk niet kan missen, leg haar dan uit waarom niet. Ook als je van jezelf niet durft te zeggen dat je de Heere Jezus kent, kun je in je leven en met je woorden wel laten proeven dat je naar Hem op zoekt bent. En dan ook waarom het zo goed is als je Hem vindt. En om Hem te vinden moet je in de kerk zijn.

Het komt er dus maar op aan of jij zelf de Heere Jezus kunt missen als Borg en Zaligmaker voor je eigen ziel; of jij zelf nog enige vreugde in je leven hebt, wanneer je niet het eigendom bent van de Heere Jezus. Je kunt als voorbeeld je vriendin zelf nemen en haar uitleggen dat je haar niet kunt missen; en dan vervolgens vertellen dat je ook de Heere Jezus niet kunt missen, ook al zelf je van jezelf dat je Hem nog niet gevonden hebt of kent. Bestudeer dan ijverig de Bijbel om erachter te komen wat je mist, wanneer je de Heere Jezus niet kent; en wat je bezit, wanneer je de Heere Jezus wel kent. En vertel dat eenvoudig aan je vriendin.

Ik hoop dat de Heere de praktijk vanuit dit antwoord voor jou en je vriendin wil zegenen.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige
1 reactie
Mona
Jullie kunnen ook samen naar een (jeugd) ouderling gaan.
In principe staan jullie op gelijke voet, omdat je zelf aangeeft de Heere Jezus ook niet te kennen.
En bid! Desnoods dwars door eigen onwil en ongeloof heen.