Geloofsopvoeding van zeer jonge kinderen

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Wat kan een moeder van 0-tot-2-jarige kinderen nog meer doen aan geloofsopvoeding dan liefde geven en de gewoonten zoals bidden en bijbellezen? Hoe laat ik (meer) van Gods liefde zien en mijn liefde voor God? Zijn er boeken over geloofsopvoeding van zeer jonge kinderen?

Antwoord

Lieve moeder,

Wat is het een heerlijke opdracht om je kinderen bij de Heere Jezus te mogen brengen. Daartoe liet de Heere je kindje bij jou geboren worden. Hij vertrouwt het je toe. Houd deze gedachte vast bij het opgroeien van je kinderen. Wij hebben het voorrecht onze kennis van de Heere over te mogen dragen op onze kinderen. Laten we onze kinderen leren dat God kennen en omgang met Hem hebben, het grootste voorrecht in ons leven is. Dat de Heere hen altijd hoort als zij tot Hem spreken en Hij hen begrijpt. Een kind dat deze les in zijn jonge leventje leert, is een kind dat iets heel kostbaars bezit!

Ik vind ook altijd zo ontroerend dat David in Psalm 22 zegt: Vanaf  de buik van mijn moeder bent U mijn God. Zijn moeder heeft haar kind al aan de Heere opgedragen toen hij nog niet geboren was.

Wat een zegen voor een kind als mama werkelijk bezig is met de dingen van de dienst van de Heere. Net zoals de moeders in de Bijbel. In het Oude Testament zien we bijvoorbeeld dat Jochebed haar zoon  Mozes heeft verteld van de God van Israël, dat blijkt in zijn latere leven. In het Nieuwe Testament zien we moeders heel actief in Marcus 10. Ze brachten hun kindertjes bij Jezus opdat ze door Hem gezegend zouden worden. De discipelen verboden het, ze vonden het gesprek waarin ze gewikkeld waren veel belangrijker dan die kleine kinderen. Maar Jezus nam ze dat zeer kwalijk en zei: “Laat de kinderen tot Mij komen!” Het omgaan met je kleine kinderen, het voorleven van het christelijk leven is zo ongelooflijk belangrijk.

Spreek met liefde over de Heere Jezus. Paulus schrijft aan zijn geestelijke zoon Timoteüs:  “Dat je van jongs af Jezus kent komt door het onderwijs van je oma en je moeder.” Dat heeft me altijd erg aan gesproken, het is zo bijzonder en zo waar. Weet je, het voorleven doet nog meer dan  veel spreken. Ook is zingen heel goed voor  kleine kinderen. Zing maar, ook al kunnen ze nog niet mee zingen.

Het is waar als je over Jezus zingt, begrijpen de kindjes dat niet. Maar ze horen dat je stem vriendelijk en liefdevol is. En ze raken zo klein als ze zijn bekend met het woordje “Jezus”. Zo leer je ze heel jong over de Heere. Zo maak je ze ook heel vertrouwd met de dienst van de Heere.

Wat ik zelf  ook altijd heel mooi vond toen de kleinkinderen een jaar of vier waren,  met blokken de muur van Jericho bouwen, het rode koord uit het venster hangen... de priester en het volk knipte ik uit papier, en we speelden zo het verhaal van de inname van Jericho. Laat Abraham in de zandbak door de woestijn trekken. Of het hele volk van Israël. Je kunt zo de verhalen uit de Bijbel met ze spelen en tegelijk vertellen wie de Heere is. Het vraagt wat extra aandacht van je, maar je zult er rijk voor beloond worden als je later ziet dat je kleine kinderen al horend en spelend  een heleboel over de Bijbel weten. Inderdaad zijn er boeken over geloofsopvoeding voor kleine kinderen.

Het is de moeite waard om naar een christelijke boekwinkel te gaan en daar eens rustig te zoeken en te lezen en je laten voorlichten.

Het belangrijkst van alles blijft het zelf vertellen, het zelf zingen, het zelf bidden voor en vooral ook met je kindje. Je kunt echt al heel veel doen met je baby die nog niets begrijpt. Maar wel alles aanvoelt! Je zult het artikel in het RD van vrijdag 3 juni  ook gelezen hebben. ”Geloofsopvoeding begint bij de geboorte.” Daar zeg ik Amen op!

Van harte zegen met de opvoeding van de kinderen die de Heere jullie toe vertrouwt.

N. J van Dooijeweert-van der Slikke

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoeding