Geloof een gave van de Heere God

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Wij kunnen van onszelf niet geloven. Wil het dan zeggen dat het van God komt als je wel gelooft?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Inderdaad is het geloof een gave van de Heere God. Als je in de Heere Jezus Christus geloof tot zaligheid, komt dat omdat de Heere je dat heeft gegeven. Zoals Paulus schrijft aan de Efeziërs: “Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave”. Efeze 2:8, zie ook Fil.1:29;2 Tim.1:9.

Het zalig worden is door de genade. Namelijk door het Offer dat Jezus Christus heeft gebracht. En door het geloof wordt deze genade aangenomen en toegeëigend. In bezit ontvangen. EN het geloof dat (door de Heilige Geest) de genade, dat Christus Zelf aanneemt en toeeigent is ook Gods genadige gave!

Ongeloof is voor 100 procent ons werk. Geloof is voor 100 procent Gods werk. Maar in de Bijbel is geen ruimte voor ongeloof! Ongeloof en onbekeerlijkheid is in de Bijbel altijd schuld! Als je het geloof nog mist, roept de HEERE je vanuit Psalm 81 toe: “Ik ben de Heere, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen”. Psalm 81:10. Het geloof heeft de HEERE, als de God van het Verbond je al belooft bij je doop! Hij wil je het geloof schenken door Zijn Woord en Geest. Als je in je stille tijd biddend je Bijbel en je dagboek opent. En vooral als je biddend komt in de werkplaats van de Heilige Geest, de kerk, onder de prediking van het Evangelie!

Heb je het geloof ontvangen? Dank de Heere voor Zijn grote en wondervolle genade: “Gezegend, (geloofd) zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in de hemel in Christus”. Efeze 1:3.

De Dordtse Leerregels spreken heel Bijbels en persoonlijk over dit onderwerp:

HOOFDSTUK 1

Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben en de vloek en de eeuwige dood zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten. En om de zonde verdoemen volgens deze uitspraken van de apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

1-2. Maar hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh.4:9; Joh. 3:16).

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertieren verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door welker dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).

1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en de Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in de mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).

Ter bemoedigingen aansporing: “En Ik (de Heere Christus Zelf!) zeg ulieden: Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder die bidt, die ontvangt en die zoekt, die vindt en die klopt, die zal opengedaan worden. En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven? Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest (die het geloof werkt en versterkt!) geven aan degenen, die Hem bidden?”. Lukas 11.

Er is nog veel meer te zeggen! Bijvoorbeeld over geloof en twijfel, geloof en zondekennis, geloof en Christus, geloof en liefde. Geloof en groei enz. Maar het bovenstaande nu heel concreet over jouw vraag!!

Van harte Gods zegen toegebeden,
met vriendelijke groet,
ds. J. Prins.