Vriendschappelijke relatie met een ambtsdrager

Ds. J.D. Heikamp / 3 reacties

Vraag

Hoe ver mag een vriendschappelijke relatie met een ambtsdrager gaan? Wat zijn de regels waaraan hij zich moet houden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Vermijdt de schijn des kwaads. Dat is de regel vanuit Gods Woord voor ieder ambtsdrager en gemeentelid.

De vraag suggereert of u bezig bent met het opzoeken van de (on)geoorloofde grenzen, die aan vriendschap verbonden zijn. Omdat u geen praktische voorbeelden geeft van wat de inhoud is van de vriendschappelijke relatie, verwijs ik naar de regel van Gods Woord. Dan kunt u niet dwalen en grenzen overschrijden.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

3 reacties
Duuk
Ik heb verschillende vrienden die ambtsdrager zijn. Deze opmerkelijke vraag suggereert alsof het ongeoorloofd zou zijn dat ambtsdragers vrienden kunnen hebben. Een ambtsdrager is ook maar een gewoon mens, niets meer of minder dan andere gemeenteleden.

Het is puur rooms om deze mensen een andere status toe te kennen.
Boanerges
De vriendschappelijke relatie met een ambtsdrager mag net zo ver gaan als met enig ander gemeentelid of buitenkerkelijke relatie. Met dien verstande dat het natuurlijk direct betekent dat de ontwikkeling van zo'n relatie wel binnen de grenzen van het fatsoen en de betamelijkheid moet blijven. Heeft de ambtsdrager een (huwelijks)relatie dan mag die natuurlijk niet worden doorkruist door de vriendschap. Is de ambtsdrager echter "vrij" en zou je interesse hebben de vriendschappelijke relatie uit te bouwen naar een liefdesrelatie dan zijn daar geen bijbelse regels voor. In het algemeen geldt inderdaad: Vermijdt de schijn des kwaads
roel
Een vriend van mij is mijn wijkouderling.

Komt hij in functie dan krijg ik een hand en is het wat formeler. Komt hij als vriend/gemeentelid dan is alles losser.

Dat is wel even wennen zeg.