Zwemmen

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ik hoor verschillende meningen over zwemmen in openbare gelegenheden (strand, zwembad etc.). Zelf vind ik het heerlijk om te zwemmen. Maar ik begrijp ook dat het dubieus is omdat je toch vrij schaars gekleed gaat (zeker in bikini, dat wil ik sowieso niet). Wat is een christelijke (bijbels gegronde) houding tegenover zwemmen? En heeft echt iedere man (ook familie bv) seksuele gevoelens tijdens zulke activiteiten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor diverse relevante antwoorden de tag 'zwemkleding'.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
tja
Misschien is een burkini een idee? En er zijn ook vast wel zwembaden met zwemuren voor vrouwen.
Mona
Vraagstelster,
ik vind het mooi dat je er voor kiest geen bikini te dragen.
Wat een Bijbelse houding ten opzicht van zwemmen is, is lastig na te gaan,
omdat we er niets over lezen. Vraag de Heilige Geest om je inzicht te geven in wat God goed vindt. In de Bijbel staat wel dat we ons netjes moeten kleden. Er staat geen uitzondering bij, dus waar je ook bent, moet je je zo kleden dat je geen aanstoot geeft, of prikkelt. Dus ook op het strand en in het zwembad. Ik denk niet dat alle mannen seksuele gevoelens hebben als ze op het strand lopen. Maar in ieder geval wil jij degene niet zijn die die gevoelens zou kunnen opwekken door je kleding, toch?

Mijn standpunt wordt nogal eens ouderwets gevonden, maar voor mij geeft dat niets. Overigens geldt deze Bijbelse opdracht niet alleen voor vrouwen natuurlijk...
iris1997
Ik denk dat je gewoon kan zwemmen. Maar als je je hier zelf niet prettig bij voelt, moet je dat zeker niet doen. Er staat niet echt wat in de bijbel over. Dit is naar mijn idee een gevoelskwestie.
jaapenlinda
Beste vraagstelster,
Heb je hier al aan gedacht: Als de bijbel zwemmen verbiedt, is dat dus voor christenen over de hele wereld bindend, en mag eigenlijk geen enkele christen zwemmen. Hoe zouden de miljoenen mensen op deze wereld die geen stromend water in hun huis hebben zich dan nog kunnen wassen? Hier is het de norm: zo rond een uur of vier gaan de mensen zich wassen in de rivier (lees: zwemmen). Ik heb ook in andere reacties gelezen dat mensen het zo positief ('eerbaar') waarderen als mensen in gewone kleren zwemmen. Hier zwemmen vooral mensen die geen ondergoed hebben in hun kleren, zodat ze niet helemaal naakt hoeven te zwemmen.
Het nadenken over of zwemmen misschien eigenlijk wel onbijbels is, kan in een luxe land als Nederland, waar werkelijk iedereen toegang heeft tot schoon(!) warm(!) stromend water. Bedenk dat met een 'op bijbelse gronden' veroordeling van zwemmen een klein groepje Nederlanders het gros van de wereldbevolking (waaronder ik weet niet hoeveel christenen) veroordeelt.
Jezelf ergens niet prettig voelen kan en mag (is vaak ook wat je gewend bent). Maar als je je niet prettig voelt uit het water in je zwemkleding, is een jurkje toch zo over je hoofd getrokken (of badjas of grote handdoek). Overigens, het verbod op gewone kleding dat sommige zwemgelegenheden hanteren, is juist bedoeld om te voorkomen dat mensen die zelf niet willen zwemmen alleen maar komen om naar schaars geklede medemensen te kijken.