Samenwonen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een panellid uit de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk. Ik heb al ruim anderhalf jaar een relatie met mijn lieve vriendin. Mijn vriendin is lid van een gereformeerd vrijgemaakte gemeente. Zelf ben ik niet gelovig, maar bezoek wel met haar de kerk en volg deze site al geruime tijd. Uiteraard respecteren we beiden elkaars verschillende opvattingen en kunnen eventuele verschillen in opvatting (tot nu toe in ieder geval) erg goed oplossen.

Inmiddels heb ik begrepen dat samenwonen voor een eventueel huwelijk niet wordt toegestaan vanuit de Bijbel. Iets wat ik uiteraard jammer vind, maar wel accepteer. Toch zijn mijn vriendin en ik beide wel benieuwd in welke Bijbelgedeelten precies beschreven staat dat samenwonen voor een huwelijk niet gepast is. We snappen dat iedereen zegt dat het niet bedoeling is, maar we zouden het dan ook graag beargumenteerd zien aan de hand van de Bijbel. In de vragenrubriek op Refoweb hebben we gezocht, maar een duidelijk antwoord op onze vraag, een antwoord dat ons stap voor stap door de Bijbeldelen neemt, hebben we niet kunnen vinden. Hopelijk hebt u tijd om ons hiermee te helpen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Vanzelfsprekend helpen we jullie graag met het vinden van eerder gegeven antwoorden m.b.t. dit onderwerp. We hebben ze op een rijtje gezet onder de tag 'samenwonen'.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

3 reacties
mluther
Beste vraagsteller(s),

Graag zou ik het een en andere willen meegeven ter overweging. Op dit moment heb ik er zelf ook de nodige vragen over, dus een mooi moment om wat informatie en inzichten te delen.

Je zoekt naar bewijzen dat het huwelijk Bijbels is. Het is denk ik belangrijk om in ieder geval je bewust dat het burgerlijk huwelijk, anders is dan in Bijbelse tijd. Als de families het zagen zitten, dan was je getrouwd.

Onvermijdelijk bij een onderwerp als huwelijk of samenwonen, komt het seksuele omgang naar voren. De klassieke verdediging van het huwelijk is dat de seksuele omgang daarbij hoort. Ik wilde deze stelling onderuit halen, maar kom al schrijvende tot de conclusie dat ik dat niet kan. Teksten die dit verdedigen zijn o.a. Exodus 22:16, 17 "Wanneer iemand een maagd verleidt die niet in ondertrouw is, en hij met haar slaapt, moet hij haar voor zichzelf tot vrouw nemen door volledige betaling van de bruidsschat. Maar als haar vader beslist weigert haar aan hem te geven, moet hij een geldsom afwegen die overeenkomt met de bruidsschat voor een maagd."
en Deuteronomium 22:28, 29 "Wanneer een man een meisje aantreft, een maagd die niet in ondertrouw is, en hij grijpt haar en slaapt met haar, en zij worden ontdekt, dan moet de man die met haar geslapen heeft, aan de vader van het meisje vijftig zilverstukken geven, en zij zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar vernederd heeft. Hij mag haar al zijn dagen niet wegsturen."

Toch is daarmee lang niet alles gezegd. Het huwelijk is veel meer als wat ik hierboven schrijf. Op de website van de NGK te Veenendaal kwam ik mooi document tegen waar Tim Keller n.a.v. Efeze 5: 21-32 het een en ander schrijft: http://www.ngk-veenendaal.nl/system/files/field_ngk_message_file/tim-keller-over-het-huwelijk-1-6.pdf Het lijkt erop dat het een samenvatting van het boek is. Wellicht staat er al genoeg in, anders is het wellicht een idee om het volledige boek aan te schaffen: https://www.bol.com/nl/p/het-huwelijk/9200000001150459/

Overigens is er veel meer geschreven over het huwelijk vs. samenwonen. Wat het belangrijkste is, dat of je nu gaat samenwonen of het huwelijk ingaat, je een band voor het leven aangaat. Een band tussen man en vrouw, waar Jezus het middelpunt vormt. Dat gezegd hebbend, wordt het wel ingewikkelder in jullie situatie. Niet dat je daar niet uitgekomen kan worden, maar probeer dat voor een evt. huwelijk dan wel samenwonen te doen. Een huwelijk waarin de huwelijkspartner alleen een relatie heeft met Jezus, staat op den duur erg alleen. Dat geld overigens net zo goed voor een huwelijk waar beide partners lid zijn van een kerkelijke gemeente. Het is nu helaas eenmaal zo, dat ook binnen de kerk niet iedereen gelovige genoemd kan worden. Je zou ervan uit moeten kunnen gaan, maar de (Bijbelse) praktijk laat iets anders zien.

Tot slot, wens ik jullie veel zegen in de toekomst. 'Ga met Hem en Hij zal de weg van jullie leven recht maken' (Psalm 37)
Omega
Zie ook: http://www.refoweb.nl/nieuws/1301/trouwen-of-samenwonen-/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17831/later-in-de-kerk-trouwen/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/195/eerst-samenwonen-en-dan-pas-trouwen/

En vooral deze: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2592/hoe-denkt-u-over-samenwonen-/
mluther
@Omega Een mooie aanvulling!

Graag vul ik mezelf ook nog wat aan... Vooropgesteld ben ik voor het huwelijk. Toch zie je in christelijke kring dat er nogal wat tijd ingaat zitten. In een kort geleden gesprek was er iemand die het zelfs een vorm van afgoderij noemde. De manier waarop sommige partners met elkaar omgaan binnen een huwelijk, heeft er in elk geval alle schijn van. In plaats dat men Jezus op de eerste plaats heeft staan, delft Hij het onderspit. Het is een gevaar wat ik toch nog graag benoemt wil hebben. Een gevaar wat misschien nog wel meer om de hoek kan komen kijken binnen een huwelijk dan bij samenwonen. Samenwonen blijft toch een sterkere onzekerheid met zich meedragen, als het huwelijk, hoewel dat laatste heden tegen dage juridisch gezien behoorlijk is uitgehold.